fbpx
Foto: (c) RET

OVpay nu volledig uitgerold in Nederland

06 jun 2023 21:08

Reizen met het OV kan nu ook in de regio Rotterdam met de bankpas. Vanaf vandaag kunnen reizigers bij de RET op voltarief in bus, tram én metro in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard. Dat kan ook met een mobiel. Daarmee heeft OVpay landelijke dekking.

Incidentele reizigers

In grote delen van Nederland is OVpay al eind januari uitgerold. Het was de bedoeling dat de landelijke uitrol aan het einde van het eerste kwartaal zou worden afgerond, maar de introductie in Rotterdam liet langer op zich wachten. De Rotterdamse vervoerder is nu blij dat de landelijke uitrol voltooid is.

Maurice Unck, algemeen directeur RET: “De introductie van OVpay is een volgende stap in onze ambitie om de reiziger een drempelloze reis te bieden. Vooral voor incidentele reizigers is in- en uitchecken met de betaalpas handig. Toeristen en bezoekers hebben hun betaalmiddel al op zak. Zij kunnen meteen in- en uitchecken. Registreren of andere handelingen zijn niet nodig. Het is een mooie mijlpaal dat dit nu in heel Nederland kan.”

Dezelfde pas gebruiken

Dat de uitrol in Rotterdam langer heeft geduurd dan elders in Nederland komt volgens de vervoerder door de leverancier. De metro werd eerder al voorzien, maar nu zijn in de havenstad ook de trams en bussen voorzien van OVpay, al gaat het nog niet om alle kaartlezers. Wel is er in elke bus en tram minimaal één paaltje dat geschikt is voor OVpay.

In de bussen en trams van de RET werkt OVpay op de met een pijl gemarkeerde kaartlezers. De vervoerder benadrukt dat je in- en uit moet checken met dezelfde pas of mobiel. Voor een goede werking is het van belang dat je je kaart of mobiel los aanbiedt bij het poortje of de kaartlezer. Voor P+R-terreinen, STOPenGO en buurtbussen dienen reizigers nog gebruik te maken van de OV-chipkaart. Betalen met de OV-chipkaart blijft overal in het netwerk mogelijk.

OVPAY werkt met de volgende passen

  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Rabobank, RegioBank, SNS of Knab
  • een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (uitgegeven door ICS);
  • alle buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, VPAY, Mastercard en Visa;
  • een smartphone die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen of creditcards; 

Ben je vergeten uit te checken? Of heb je uitgecheckt met de verkeerde pas? Dan kun je dat binnen 60 dagen aanpassen via ovpay.nl/reisoverzicht. Ben je per ongeluk ingecheckt bij de bus of tram? Dan betaal je altijd een basistarief van € 1,08. Ook als je dat al met je ov-chipkaart hebt betaald.

Foto: (c) RET

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joost
1 jaar geleden

Top dat OV-pay. Werkt alleen niet met de P+R terreinen op NS-stations, je treinrit wordt niet herkend en dus voltarief betalen. Twee dagen parkeren op Breda 35 euro in plaats van 12. Bedankt!

Rudolf
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Helemaal niet top, want ik wil allerminst mijn bankpas in een volle bus, tram, metro of station tevoorschijn halen, maar of helemaal niet bij me hebben of veilig in mijn binnenzak houden.

Hildebrand van Kuijeren
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudolf

Dan doe je dat toch niet, en reis je met je ov-chipkaart?

Colin
1 jaar geleden

nou, dat mag nog maar 18 maanden.
einde 2024 doet de OV-chipkaart het niet meer.
RIP.

Anoniem
1 jaar geleden

OV-Pay is een speeltje van techneuten en beleidsmedewerkers en nagevolg bestuurders/management die zich niet met hun kerntaak bezig houden/kennis vergaren om de dagelijkse praktijk : het vervoer van A naar B zo goed/betrouwbaar/goedkoop mogelijk te organiseren.
Fouten met OV Pay dien de reizigers te regelen, gedoe met je bank, OV Pay, conducteur etc. En de kosten moeten de OV gebruiker wederom betalen.
Houdt toch op met die kostbare idiote speeltjes die OV gebruikers worden opgelegd.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Betalen is juist een onderdeel van de kerntaak en dit versimpeld voor incidentele reizigers het reizen omdat ze geen apart kaartje meer hoeven te kopen.

En betalen met bankpas/creditcard is echt niet iets dat alleen in Nederland uitgerold wordt, ook in andere landen gaat de ontwikkeling steeds meer die kant op of hebben ze de overstap al gemaakt.

Hildebrand van Kuijeren
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Eens. Het is echt een verbetering.

Baardstaart
1 jaar geleden

@Hildenbrand. OVPay is zeker een grote verbetering tov de OVChipkaart. De beslissing om zones af te schaffen vind ik zeker een domme beslissing omdat als een bus – zeker op avonden – een wat grotere route rijdt om de bus zo efficient mogelijk te benutten betaalt iedere reiziger voor deze omweg. Ik denk dat zone systemen dit kunnen verminderen. Verder zou een zone systeem ook kunnen leiden tot 1x incheck zonder uitcheck. Minder reiskosten en een redelijk goed product maakt het product aantrekkelijker. Dit zou voor bussystemen verreweg het efficientst zijn. Betaalsystemen zouden technisch gezien zo licht mogelijk moeten zijn om zo de kosten ervan zo laag mogelijk te houden. Vind OVChipkaart al een topzwaar systeem en OVPay – die het van OVChipkaart alles overgeerft heeft – is dat ook, alleen zijn de zeer reiziger onvriendelijke kanten eraf gehaald en dat is wel een hele goede fix. Kijken hoe een betaalsysteem in de toekomst goedkoper en efficienter kan vind ik wel een belangrijke doelstelling.

Johan
1 jaar geleden

OVPay is een gemiste kans. Er is een nieuw systeem uitgerold dat van alle onhebbelijkheden van de OV-chipkaart alléén de noodzaak tot aanschaf van een aparte pas oplost, en dat dan alleen voor incidentele reizigers. Er is geen enkel zicht op een werkbare uitbreiding van OV-pay voor de meest-gebruikte vervoerbewijzen. Ondertussen is vanwege de komst van OVPay de ontwikkeling van de OV-chipkaart wel helemaal stilgelegd.

Rogier de Wit
1 jaar geleden

Dit is echt héél prettig, vooral voor toeristen!

Baardstaart
1 jaar geleden

De voordelen van OVpay voor de incidentele reiziger zijn duidelijk. Geen geklooi met nog dure kaartjes in de bus en ook geen Euro toeslag meer bij de NS automaat. Verder heeft de incidentele reiziger altijd een kaart bij zich als hij/zij weg moet met het OV.

Ook voor de vaste reiziger (dal….) heeft het voordelen, zo heeft deze geen tweede OV chipkaart nodig als deze op de randen van de spits reist. Als deze bijv rond 18:00u de trein neemt logt hij/zij in met de bankpas en bij een overstap om 18:40 kan hij/zij met de bankpas uitchecken en met de OV-chipkaart met korting inchecken.

Helaas blijft OVpay net als OV Chip voor de regio een top zwaar betaalsysteem. In de randstad met grote reizigersstromen is het wel een goed systeem.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Dit is vooral voor buitenlandse bezoekers een uitkomst om met je bankpas te betalen. Op 27 mei j.l kwam ik Duitse toeristen tegen die dankzij de OV pay met hun bankpas met een bus konden reizen want een OV chipkaart hadden ze niet.
De OV chipkaart is voor Nederlanders al ingewikkeld genoeg, laat staan voor de incidentele reiziger uit binnen- en buitenland, elk hulp- of betaalmiddel is er een en nu maar hopen dat het Nederlandse OV niet nog meer uitgedund wordt en er nog minder reismogelijkheden ontstaan, want dan heb je zelfs met OV pay ook niet veel aan.
Voor de grens streek een uitkomst met vele buitenlandse reizigers, zoals Arriva buslijn 350 van Aken naar Maastricht en Arriva RE 18 trein.

Johan
1 jaar geleden

“een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, SNS of Knab
(…)
alle buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, VPAY, Mastercard en Visa;”

Vreemd een pas van Triodos-bank (met maestro-logo, maar niet buitenlands) kennelijk niet werkt.

Tijmen Stam
10 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Klopt, Knab en Triodos waren de laatste. Knab werkt al, In september krijgen alle Triodossers een nieuwe bankpas waarmee het wel werkt.

Triodos was dan weer de eerste met chip in plaats van magneetstrip.

K. van Sambeek
1 jaar geleden

In Brussel (MIVB) werkt betalen met je pinpas, telefoon etc nog beter, want daar bedenkt “het systeem” op het eind van de dag of je zoveel ritten gemaakt hebt dat het inhouden van het dagkaarttarief voordeliger is, voor de reiziger dus. Een kwestie van vanuit de klant denken,en doen!

Het Hoezenbeest
1 jaar geleden

Blijf het jammer vinden dat het niet mogelijk blijkt om dit systeem verder uit te bouwen. Apple’s ov-express, kortingskaarten, daily caps… Waarom dat elders in de wereld allemaal wel kan en hier niet, blijft me verbazen.