fbpx

Overvolle treinen hebben aandacht inspectie

30 jan 2013 18:11

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een verkenning uitgevoerd naar de problematiek van volle en overvolle treinen. De inspectie is redelijk positief, maar vindt wel dat vervoerders meer voorzieningen moeten treffen voor staande reizigers. Ook kunnen vervoerders meer doen om de drukte in de trein te spreiden.

In volle treinen hebben reizigers niet altijd voldoende mogelijkheden om zich vast te houden als ze moeten staan. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren, staat in een rapport van de Inspectie. Reizigers moeten zich kunnen vasthouden aan een handgreep, stang of ´andere voorziening´. Anders kunnen ze ten val komen als de trein bijvoorbeeld snel remt. "Opvallend is dat niet alle reizigerscabines en balkons zijn uitgerust met dergelijke voorzieningen", stelt de inspectie.

Maatregelen
In het rapport staat verder dat NS en de andere vervoerbedrijven die treinen laten rijden maatregelen nemen om volle treinen te voorkomen, zoals de inzet van extra treinen. Ze doen echter nog niet genoeg om ervoor te zorgen dat reizigers zich gelijkmatig over een trein verdelen. Daardoor komt het geregeld voor dat het ene deel van een trein overvol is, terwijl elders in de trein voldoende plaats is.

Hogesnelheidslijn
Ondanks de maatregelen komt het enkele malen per jaar voor dat een reiziger in een volle trein flauwvalt. Uit veiligheidsoverwegingen mogen er niet te veel mensen in een trein die via de hogesnelheidslijn rijdt staan. Als dat wel gebeurt dan moet de snelheid worden verlaagd om eventueel letsel bij reizigers in geval van een snelremming te voorkomen.

Gestrande treinen
In het rapport staat ook dat het ontruimen of wegslepen van een gestrande trein met enige regelmaat nog te lang duurt, vooral op de hogesnelheidslijn. In 13% van de situaties worden gestrande reizigers op de hogesnelheidslijn niet binnen een uur weer op weg geholpen. Bij 5% van de situaties duurt het zelfs langer dan 2 uur. Bij het normale spoor liggen die percentages ongeveer de helft lager (gebaseerd op april 2012).

Drukte-indicator
Overigens worden nu de eerste stappen gezet om reizigers beter te informeren over drukke treinen. Zo start NS binnenkort een proef op de IJssellijn, waarmee reizigers via een app kunnen zien wat de samenstelling van de trein is, en hoe vol die is. Ook is het bedrijf na lange tijd van aarzelen gestart met een drukte-indicator in de NS-app.