fbpx

OV Rotterdam 11 mei tijdens ochtendspits plat door staking RET

03 mei 2011 12:54

Reizigers in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam moeten deze maand opnieuw rekening houden met acties. Werknemers van stadsvervoerbedrijf RET bijten op 11 mei de spits af. Dit keer zullen de acties het openbaar vervoer in de ochtendspits plat leggen. Op 12 en 13 mei volgen er mogelijk acties in Den Haag en Amsterdam.

In Rotterdam zal de RET op 11 mei het werk neerleggen vanaf aanvang dienstregeling, tot en met 8:30 uur. Daarna zal het vervoer weer worden op gestart. Het zal 60 tot 90 minuten duren voordat overal het OV weer volledig opgestart zal zijn.

Reizigers met de RandstadRail kunnen tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal gebruik maken van de RandstadRail van HTM. Dit is mogelijk doordat de HTM de dag erna staakt.

Aanbesteding
De stakingen zijn gericht tegen de bezuinigingen die het kabinet heeft gepland. De minister van Infrastructuur wil het OV in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam verplicht laten aanbesteden. Daardoor moet het OV 120 miljoen goedkoper worden. Zowel de vervoersbedrijven als de stadsregio´s geloven echter niet dat het OV goedkoper kan, zonder de reiziger te duperen.

2012
Alhoewel de verplichte aanbesteding pas vanaf 2013 op de agenda staat, zal de reiziger in 2012 in elk geval al wel de dupe worden van bezuinigingen. In Rotterdam, Den Haag en Amsterdam wordt er per 2012 zo´n tien procent van de OV-ritten wegbezuinigd.

Eerdere acties
Eerder werd al in februari en april gestaakt. Toen werd er of minder gereden of buiten de spits niet gereden. Het is voor het eerst in dit conflict dat het Openbaar Vervoer in de ochtendspits volledig plat komt te liggen. Medewerkers van de vervoerbedrijven en de vakbonden voelen zich genoodzaakt door te gaan met de acties. "Als het kabinet de plannen doorzet, leidt de combinatie van verplichte aanbesteding en bezuinigingen uiteindelijk tot overvolle voertuigen, langere wachttijden en minder veiligheid in het openbaar vervoer", stellen zij.

Rechter
De vakbonden rekenen op begrip van de reizigers, maar die zijn allerminst blij met de nieuwe acties. Maatschappij Voor Beter OV wil dat de vervoersbedrijven en overheden naar de rechter stappen om de staking te laten verbieden. In het verleden (1995 en 2008) zijn OV stakingen in de spits al eens eerder verboden. Toen ging het echter om een staking voor onbepaalde tijd.

Geen zin
RET directeur Pedro Peters twittert echter dat een gang naar de rechter geen zin heeft. "Rechter heeft eerder een zeer duidelijke uitspraak gedaan: staking is toegestaan. Het heeft nu nog geen zin weer kort geding aan te spannen." Hij doelt op een eerdere uitspraak toen in februari de acties werden aangekondigd. Verschil met toen was dat het openbaar vervoer toen niet geheel plat ging.