fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

OV ombudsman doet oproep: houd perronopgangen Den Haag HS open

28 jul 2020 10:40

De OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar bij klachten over het openbaar vervoer, pleit voor het open houden van de perronopgangen in de fietstunnel van station Holland Spoor in Den Haag. Het is volgens de organisatie niet uit te leggen dat enkele duizenden reizigers per dag hierdoor enkele minuten meer reistijd krijgen.

Fietserstunnel

Den Haag HS is nu via twee ingangen bereikbaar: via de stationshal en via de trappen in de fietstunnel. De ingang in de fietstunnel staat op de nominatie om gesloten te worden. In plaats daarvan wordt de bestaande reizigerstunnel in het station doorgetrokken naar de Laakzijde, en komen er meer winkels. Ook wordt de hoofdingang vernieuwd.

Als die nieuwe ingang in gebruik wordt genomen worden de toegangen naar de perrons vanuit de fietserstunnel afgesloten en zijn de perrons alleen via de centrale hal te bereiken. De belangrijkste reden voor de nieuwe tunnel als entree voor de perrons zou zijn dat het handiger is om hier poortjes voor de OV-chipkaart aan te leggen. Maar, zo denkt de OV-Ombudsman, er speelt ook een commercieel belang mee.

Commerciële belangen

De OV ombudsman vindt dat op Holland Spoor het belang van een snelle ontsluiting van het station voor reizigers in conflict komt met dat van de commerciële exploitatie van het winkelgebied in de centrale hal. Door het afsluiten van de perronopgangen moeten reizigers verplicht via die centrale hal lopen. “Iets dergelijks doet zich voor bij Utrecht CS. Daar ligt over de sporen een voetgangersbrug, waar heel goed opgangen naar de perrons gemaakt zouden kunnen worden. De eigenaar van het winkelgebied houdt dit echter tegen” stelt de OV Ombudsman.

Onbegrijpelijk

In Den Haag hebben NS en ProRail het afsluiten van de trappen vanuit de fietstunnel als voorwaarde gesteld voor het vernieuwen van het station. De OV ombudsman zegt het onbegrijpelijk te vinden dat diezelfde partijen miljarden investeren in nieuwe infrastructuur en nieuwe treinen, wat een tijdwinst van enkele minuten oplevert op verschillende trajecten. “Om vervolgens die tijdwinst op de stations weer teniet te doen door reizigers expres te laten omlopen”.

De ombudsman vervolgt: “De kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden in hoge mate bepaald door de snelheid waarmee vervoerders in staat zijn reizigers van A naar B te brengen. Dat betekent dat reizigers ook altijd snel van en naar hun trein moeten kunnen.”

Gemeenteraad

De bereikbaarheid van de perrons op Den Haag Hollands Spoor zorgde eerder deze maand voor een botsing tussen de Haagse gemeenteraad en de betrokken wethouder. Een grote meerderheid wil dat de perrons bereikbaar blijven via de fietserstunnel, maar volgens de gemeente is dat niet mogelijk omdat anders gemaakte afspraken geschonden moeten worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
37 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Nieuwwester
3 jaren geleden

Commercie dreigt hier het reizigersbelang te verdringen. En een gemeentebestuur zwicht hiervoor. Zo herkennen we Nederland weer…

Wim Lubbers
3 jaren geleden

Wat wordt de volgende? In Breda de directe toegang naar het busstation afsluiten zodat reizigers een omweg langs de winkels moeten maken?

ML
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Breda is sowieso bizar waar de winkels zijn neergezet ten opzicht van de looproutes. In een oud station kan ik dit wel begrijpen dat er op gekke plekken winkels zitten maar Breda was nieuwbouw.

Looproute naar de trein via het busstation en door de winkels naar de tunnel dan maar?
(en ja dit is een grapje).

treingraag
3 jaren geleden
Antwoord aan  ML

Inderdaad, geweldige winkel Holland & Barrett met geweldig personeel (dag Stephanie) zat helemaal uit de loop in verdomhoekje dus weg.

Simon
3 jaren geleden

Ja ja, de reiziger staat op 1, 2 en 3 als we de praatjes moeten geloven.
Deze ombudsman heeft helemaal gelijk natuurlijk, die reiziger is bijzaak.
p.s. Geweldig viswinkeltje daar.

Dries Molenaar
3 jaren geleden

Wat een kansloos betoog. Is dit een goedwillende medereiziger?
Het is al besloten en het boeltje gaat dicht. Al die vrije toegang is iets uit de jaren 60. Centrale toegang en sluitende controle is belangrijk.

Overigens zou men er goed aan doen om het nachtelijk hangvolk eens buiten te houden.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je kunt voor overdag gewoon poortjes aanbrengen.
‘s Nachts kun je die toegangen afsluiten.

Marin
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

De trappen op HS in de fiets-voetgangerstunnel kunnen nu al afgesloten worden met rolluiken.

Frank Poppe
3 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

De trappen vanuit de fietstunnel worden al jaren ‘s avonds afgesloten.
En er kunnen ook OV-chip-poortjes neergezet worden.

JohanT
3 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

Toegang wordt om 23:00 tot 05:30( of 06:00) afgesloten waardoor je via hoofdingang moet.

Jim
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vrije toegang is een belangrijk deel van de serviceverlening. Hoe NS de zwartreizigers en het andere lastige volk buiten houdt, zoeken ze zelf maar uit. Dat moet niet ten koste gaan van de welwillende reiziger.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jim

Bel ze op en laat de poortjes afschaffen. Zoek maar wat anders.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jim

Sinds wanneer is “vrije toegang” een belangrijk deel van de dienstverlening? Verzint u deze onzin hier ter plekke?

Tim H
3 jaren geleden

Non-issue.

Bert Sitters
3 jaren geleden

Die toegang zorgt ook voor een betere verdeling van reizigers bij het instappen in de trein en in de trein.
De winkels in de Centrale hal van Utrecht Centraal waren ook de reden, waarom de sporen niet ontsloten mochten worden vanaf de Moreelse brug over de sporen. Ook dan zo je een betere verdeling van de reizigersstromen krijgen.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja hoor.
Totdat bij een calamiteit iedereen door dezelfde uitgang naar buiten moet. Dan kom je er wel achter wat voor een bijdehandjes dit soort besluiten nemen.

appie H.
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

ja,maar dan moeten dr eerst wat gewonden vallen,hopelijk zegt de brandweer dan,dr was geen goede vluchtroute

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Ja kan van het perron alle kanten op. Behalve als er twee treinen staan. Dan moet je even naar de kop van het perron hollen.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

U wilt echt mensen op gewone schoenen van een meter hoogte in de ballast laten springen, onbegeleid de sporen over laten steken en vervolgens tegen een gladde perronwand van een meter hoog laten klauteren? Begrijp ik dit echt goed?
Dit moet wel ‘molenaarshumor’ zijn!

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het gaat om een noodsituatie als brand of een schietpartij. Mensen zullen bezwaar hebben om even over wat grind te moeten lopen. Als ze maar in veiligheid kunnen geraken.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Bij een noodsituatie rent een grote menigte op de enig overgebleven trap af en daar krijg je dan een situatie vergelijkbaar met de love parade.

Als er al reizigers zijn die in zo’n situatie het spoor in springen, terwijl het treinverkeer nog niet is stilgelegd, is de kans groot dat er meer slachtoffers vallen door een aanrijding dan door het eigenlijke incident.

Bert Sitters
3 jaren geleden

Ik ken iemand uit Geldermalsen die werkt bij de Rabobank in Utrecht. Via de Moreelse brug zou hij naast zijn kantoor zo naar het rustige deel van zijn trein kunnen aan de zuidkant. Nu moet hij helemaal om het Beatrix-gebouw en weer een stuk over het perron terug lopen naar het rustige deel van de trein.
Er zijn mensen die om deze reden dan maar de auto pakken.

appie H.
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat houdt kiepere,de eigenaar van hoog catharijne al jaren tegen.

GWS
3 jaren geleden

Enkele opmerkingen

Enige jaren geleden zijn de tram–perrons voor het station opnieuw ingericht.
-daarvoor stopten alle trams nabij de hoofdingang, alles kits: de hofdingang was de logische toegang van het NS station..
-daarna stopten alle trams aan de uiteinden van het plein, waarvan de helft voor de secundaire (Laakhaven)-tunnel; velen die daarop mikken zullen de Lakhaven tunnel verkiezen boven een ruim end omlopen via de hoofd-tunnel.

Afhankelijkheid van één toegang tot alle perrons is eens strategisch risico: er hoeft in de hoofd-ingang/tunnel maar iets te gebeuren of alle sporen zijn onbereikbaar voor alle reizigers.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Klantvriendelijkheid wordt alweer met een “kleine k” geschreven zowel in Utrecht Centraal waar men overigens een mooi uitzicht heeft over de sporen als op Den Haag HS. Het is de poen die telt en het veiligheids alternatief zoals eerder aangemerkt is van ondergeschikt belang. De logica, voor zover hierop van toepassing, is nu ook weer ver te zoeken. Ieder mens kiest de weg van de minste weerstand en dus de kortste route, behalve op stations waar de commercie blijkbaar het belangrijkste is, het is gewoon van de zotte…

K. van Sambeek
3 jaren geleden

Utrecht Centraal: doorstroomstation voor de treinen, omloopstation voor de reizigers!
Zelf nu de trein nog behoorlijk gemeden wordt is de stationshal te druk om goed afstand te kunnen houden in deze coroneuze tijden. Bovendien is er vanaf de centrumzijde maar één NB veel te smalle toegang/uitgang voor de komende en gaande reiziger.
Hoogste tijd dat ter wille van de veiligheid EN het reizigerscomfort de Moreelsebrug de vurig gewenste trappen naar de perrons krijgt!

Joost
3 jaren geleden

Het lijkt wel een vliegveld waar je eerst door de parfumwalm van de “tax free” “shop” moet. Het geld wordt verdiend in de winkeltjes, niet met het vervoer van reizigers.

Johan
3 jaren geleden

Hier wreekt zich de bizarre beslissing om de commerciële exploitatie van stations bij een van de vervoerders te leggen. Voor het spreiden van reizigers over de trein en voor het versnellen van niet-crossplatform overstappen (die op HS met enige regelmaat voorkomen bij verstoringen) zou NS in deze moeten pleiten voor zoveel mogelijk perrontoegangen. Echter, het commerciële belang van de voederplaatsen weegt nu blijkbaar zwaarder, waardoor NS tegenover de reiziger komt te staan.

Nota bene: Als dit doorgaat hebben straks Schiphol Airport, Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS en Schiedam Centrum allemaal alléén perronopgangen aan de noordelijke kant van de gewoonlijke stopplaats van de IC’s op die route. Dan hoeft NS alleen nog maar de perronopgang in de fietsenstalling in Delft te sluiten om een maximaal scheve verdeling van reizigers in de IC’s op die route te garanderen.

Eef
3 jaren geleden

Volkomen onbelangrijk gezeur.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eef

Als u toegankelijkheid van stations gezeur vindt, wat vindt u dan een belangrijke stationsvoorziening? Een meditatieruimte?

Frans Eekhout
3 jaren geleden

…Benthem Crouwel…
Dat Utrecht Centraal veel lijkt op een luchthaven zoals Joost terecht heeft opgemerkt is terecht. Het Amsterdamse architectenbureau Benthem Crouwel ligt hier aan ten grondslag. Zij zijn ook medeverantwoordelijk voor de uitbreidingen op de …luchthaven Schiphol zoals terminal 3. De luchthaven kenmerken hebben zij verwerkt bij de uitbreiding en vernieuwing van Utrecht Centraal, het enige verschil is dat er geen vliegtuigen van Utrecht vertrekken hooguit treinen naar, juist ja diezelfde luchthaven. Trouwens Benthem Crouwel droeg ook zijn steen bij aan de vernieuwing van: Den Haag Centraal, Delft, Rotterdam Centraal, de Amsterdamse Noord-Zuid metrolijn en recent de nieuwe Cuyperstrap in Amsterdam Centraal. Het “DNA”van Benthem Crouwel zoekt dus naar oplossingen waarin commercie, functionaliteit, vormgeving en vooral transparantie in vele ontwerpen zijn terug te vinden. Dat de gekozen oplossingen (achteraf) niet altijd volledig beantwoorden aan de wens van de reiziger zoals het weglaten van de trap toegangen naar de Utrechtse Moreelsebrug, is hier een goed voorbeeld van. Ergonomie en goede bereikbaarheid en commercie zijn vaker elkaars tegenpolen, meer dan de gemiddelde reiziger lief is zoals nu het geval is met Den Haag HS !

ML
3 jaren geleden

Maar wacht even? Ze kunnen toch op de perrons poortjes plaatsen? Er is daar ruimte zat tussen de oude wachtruimtes en de trap. Je kan dan zelfs nog aan de kopse kant van de trap naar de andere zijde lopen voor een cross platform. Precies daar waar nu ook de incheckpaaltjes staan. Alleen op 5-6 moet je dan een oplossing bedenken. Maar op 1-3-4 is dit echt geen probleem.

Mike
3 jaren geleden

Waarom worden er wel verkeersmodellen gemaakt die voor autoverkeer minuten reistijdbesparing berekenen en er dan een “opbrengst” aan hangen maar niet voor voetgangersbewegingen?

Wat Utrecht CS snap ik nog wel het ontbreken van een aansluiting op de Moreelse brug maar het is gekker, je kan de stationshal aan beide kanten alleen aan de Noordwest kant eruit, moet je naar de de Rabobank of de Laan van Puntenburg loop je loop je zo 120 meter om. Die uit/ingangen zijn behoorlijk druk dus waarom ook geen uit/ingangen aan de Zuidoostkant?

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Mike

Bij de beslissing om die trappen af te sluiten is niemand betrokken die belang heeft bij het optimaliseren van de looptijd. Die modellen worden wel degelijk gemaakt, maar worden vervolgens gebruikt om zoveel mogelijk reizigers langs de door NS uitgebate verkooppunten te leiden.

Kees van Sambeek
3 jaren geleden

Ach ja, station Breda…. Als er ergens richtingborden nodig zijn is het daar wel, in dat duister, tochtig ondergronds betonhol waar kunstlicht onontbeerlijk is, en waar “leesbaarheid” geen enkele rol gespeeld hebben. Vanuit de stad loop je tegen een harde gevel aan, kennelijk het front van een stationsgebouw. Eenmaal afgedaald in de tunnel waan je je in een naargeestig uitvaartcentrum tijdens een pandemie. Een donkere doolhof met winkeltjes en zitjes, onoverzichtelijk verscholen in diverse hoeken en gaten. En o ja, het is even zoeken naar de willekeurig rondgestrooide opgangen naar de perrons. Het is per slot van rekening bedoeld als een station, al zou je dat niet zeggen. Dat dit doorwaaigedrocht ooit een architectuurprijs kon winnen heeft is een groot raadsel. Vast geen reizigers in de jury. Voordeel van het geheel is dat je het áchter je kunt laten, via de fraaie promenade richting park en binnenstad, waar gelukkig wel aan zoiets als inzichtelijkheid en een mooie zichtlijn gedacht!

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Kees van Sambeek

Klinkt goed voor een recent gemoderniseerd station waar ook HSTs uit het buitenland moeten arriveren.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Station BREDA heeft de volgende bijnamen gekregen las ik in een blad namelijk, de POEPDOOS, De Sjoelbak, de bunker en het kasteel.
Ik vind de naam Poepdoos – vanwege de bruinachtige kleur terecht- door mij zelf overigens niet bedacht, zo gek nog niet zeker als je vanuit het centrum komt en als je er met de trein aankomt is het net een tunnel met weinig verlichting, een donker gat, zelfs op een You-tube krijgt nieuw Breda geen positieve reactie. Als er dan een nieuw station is die wel een architectuurprijs verdient, dan is het wél het nieuwe station van Heerlen in het Maankwartier waarover deze maand augustus 2020 een dik boek zal verschijnen. Voordeel t.o.v. Breda helder beetje Mediterraans uiterlijk en betere toegangen, met voor en tegenstanders en bedacht door de Heerlense kunstenaar Michel Huisman.