fbpx

OV loket: meer klachten over zitplaats trein

01 mei 2013 13:48

Treinreizigers hebben zich het eerste kwartaal van dit jaar vaker gemeld met klachten over overvolle treinen. In totaal kwamen bij het OV loket 292 klachten binnen over een gebrek aan zitplaatsen. Een deel van die klachten werd volgens het OV loket veroorzaakt door de winterweerregeling.

NS zet de winterweerregeling in op dagen met veel sneeuw of bij lage temperaturen. Daardoor rijden er minder treinen. Waar mogelijk worden treinen verlengd. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, stelt echter dat er ook een structureel probleem is met het aantal zitplaatsen. Onder meer over de trajecten Amsterdam-Alkmaar, Apeldoorn-Utrecht en Almere Buiten-Amsterdam komen veel klachten binnen.

Dubbeldekkers
Daarom moet de lengte van treinen volgens het OV loket voortaan beter worden afgestemd op de verwachte drukte. Ook moet vaker worden overwogen om dubbeldekkers in te zetten, omdat die meer zitplaatsen hebben. Als het niet lukt om een oplossing te vinden, moeten vervoerders dat beter uitleggen aan de reizigers. Op sommige drukke trajecten zet NS overigens al dubbeldekkers in (bijvoorbeeld Amsterdam – Alkmaar), maar meestal niet op maximale lengte.

Staan onvermijdelijk
Volgens NS zijn inmiddels op enkele trajecten maatregelen genomen. In principe geldt dat iedereen die langer dan 15 minuten met een intercity reist, een zitplaats moeten hebben. In sprinters wordt gewerkt met staanplaatsen, waardoor het zeker in de spits onvermijdelijk is dat sommige reizigers geen plekje kunnen vinden.

Almere Buiten
Rover diende al eerder een klacht in bij de inspectie vanwege te volle treinen rond Almere. Die klacht is nog in behandeling. Rover wil dat intercity´s weer gaan stoppen in Almere Buiten, maar NS voelt daar niets voor. Eerder deed de Inspectie uit eigen beweging al onderzoek naar overvolle treinen.

Spreiden van reizigers
Verder laat NS weten de bezetting van de treinen goed in de gaten te houden, onder meer via Twitter en met tellingen van conducteurs. Waar mogelijk worden langere treinen ingezet. Ook wordt een proef gedaan met het spreiden van reizigers in de trein. Die proef vindt plaats op de IJssellijn (Zwolle – Roosendaal). Via een app kunnen reizigers makkelijker zien waar er zitplaatsen vrij zijn. In Den Bosch wordt dat bovendien op het perron aangegeven. 

Slechte communicatie
In totaal kwamen in januari, februari en maart in totaal 1.879 klachten binnen bij het OV loket. Volgens het OV loket reageren OV-bedrijven niet goed op fouten waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Als apparatuur defect is en er ten onterecht saldo wordt afgeschreven van een OV-chipkaart, moeten reizigers vaak veel moeite doen om hun geld terug te krijgen.

Actiever
Het OV loket vraagt in deze gevallen een meer actieve opstelling van sommige vervoerders: “Wordt er bijvoorbeeld door een defect in de apparatuur saldo afgeschreven ondanks een abonnement, dan zou de vervoerder moeten controleren bij wie het mis is gegaan en het teveel afgeschreven bedrag terugstorten. Zouden privacyregels dat onmogelijk maken, dan kan een vervoerder zijn abonnementhouders vragen hiervoor toestemming te geven.”

Vooruitgang
Het loket heeft niet alleen kritiek, maar ziet ook vooruitgang, zoals de totstandkoming van plannen voor betere samenwerking tussen OV-bedrijven, het uitstel van de afschaffing van het papieren treinkaartje bij NS en de compensatieregeling voor de nieuwe duurdere abonnementen in Zuid-Holland. Zaken waarvoor het OV loket eerder had gepleit.

(c) ANP / Treinreiziger.nl