Ov en auto te duur voor grotere groep mensen

Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen dan eerder gedacht. Ook huishoudens met een modaal inkomen hebben problemen om reiskosten te betalen, blijkt uit onderzoek dat het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft gedaan in opdracht van de Mobiliteitsalliantie. Uit een ander onderzoek, dat ook dinsdag is gepresenteerd, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren het ov te duur vindt.

Als gezinnen en stellen met een modaal inkomen niet flink besparen op andere kosten, komen ze maandelijks 200 tot 900 euro tekort voor het reizen per openbaar vervoer of de auto. Tussen 2015 en 2023 stegen de vervoerskosten met bijna dertig procent, terwijl de inflatie op 26 procent lag. Dat tien procent van de bevolking, vooral mensen met lage inkomens, problemen heeft om reiskosten te betalen was al bekend, maar nu blijkt die groep veel groter te zijn, aldus de mobiliteitsalliantie (NS, ANWB, BOVAG, Bouwend Nederland).

Tekort voor noodzakelijke reizen

Het Nibud berekende dat een gezin met een modaal inkomen en twee kinderen, dat buiten de stad woont, tot wel 475 euro per maand tekortkomt voor noodzakelijke reizen. Voor een gezin met drie kinderen loopt dat op naar 853 euro per maand. Stellen zonder kinderen komen 210 euro tekort. Voor gezinnen in zeer stedelijk gebied is dat respectievelijk 241 euro, 467 euro en 126 euro.

“Toegang tot betaalbare mobiliteit is een randvoorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving”, zegt Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie. “Of dat nu is om naar werk of een sollicitatie te gaan, een ouder te bezoeken om mantelzorg te verlenen of om kinderen naar de sportclub te brengen.” Om de situatie aan te pakken pleit de alliantie er onder meer voor dat er beter gebruik wordt gemaakt van de “mogelijkheden voor reiskostenvergoeding”. Ook vindt de alliantie dat wonen, werken en voorzieningen dichter bij elkaar moeten komen.

Op korte termijn worden de problemen alleen maar groter. Volgend jaar wordt vooral de trein een stuk duurder. De prijs voor treinkaartjes van de NS stijgt met zes procent.

Driekwart jongeren probleem met ov

Uit onderzoek van State of Youth NL, het digitale jeugdpanel in Nederland, blijkt dat 74 procent van de jongeren en jongvolwassenen (12-29 jaar) problemen ervaart met het ov. Meer dan de helft (54 procent) van de jongeren vindt het openbaar vervoer te duur. State of Youth, dat een initiatief is van de Stichting KidsRight en een coalitie vormt met de Nationale Jeugdraad, roept op de kosten van het ov te verlagen, betere verbindingen te maken en meer naar jongeren te luisteren met het maken van beleid.

’’Het nieuwe kabinet stelt dat iedereen recht heeft op voldoende mobiliteit. Het kabinet wil dit zo houden voor komende generaties. Maar de uitkomsten van dit onderzoek maken duidelijk dat nu al de toegang van jonge mensen tot het ov enorm beperkt is, en daarmee hun deelname aan de maatschappij’’, zegt voorzitter Marc Dullaert van Kidsright.

Minder vaak op bezoek

Van de jongeren die het openbaar vervoer te duur vinden, zegt 55 procent minder vaak een stad of culturele plek te bezoeken, 51 procent bezoekt minder vaak familie en vrienden en 16 procent zegt door de kosten van het ov niet de school of stageplek te kunnen kiezen die ze zouden willen. Voor 22 procent van de jongeren is er niet genoeg openbaar vervoer in de woonomgeving.

Voorzieningen

Vorige week schreef Treinreiziger.nl nog over onderzoeken die werden gepresenteerd over de slechte bereikbaarheid van voorzieningen in Nederland. Het Planbureau Leefomgeving concludeerde dat de laatste jaren voorzieningen als scholen, ziekenhuizen en winkels slechter bereikbaar zijn geworden met het ov. Reizigersorganisatie Rover overhandigde dinsdag aan de Tweede Kamer een onderzoek over de slechte bereikbaarheid van ziekenhuizen met het openbaar vervoer.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 1 oktober 2024 23:32

Share

Recent Posts

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

5 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

1 dag terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

1 dag terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

2 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

4 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

5 dagen terug