fbpx

OV-chipkaart vanaf vandaag in Amsterdamse metro verplicht

27 aug 2009 12:21

De strippenkaart en andere papieren vervoerbewijzen zijn vanaf donderdag 27 augustus niet meer geldig in de Amsterdamse metro. Op alle stations zijn de laatste poortjes dicht, de OV-chipkaart is nu het enige vervoerbewijs in de metro. In de eerste ochtendspits werd er in totaal 50.000 keer ingecheckt. Volgens de GVB werkte 90% van alle kaartautomaten.  Reizigers hebben te maken gekregen met wachttijden, maar volgens de GVB bleven extreme rijen uit.

In 2002 besloot het Amsterdamse College dat de OV-chipkaart zo snel mogelijk moest worden ingevoerd. Dit om de sociale veiligheid te verbeteren en het zwartrijden efficiënter aan te pakken.  Het duurde uiteindelijk tot 2006 voordat het eerste OV-chipkaartpoortje in gebruik werd genomen. In 2006 alleen nog in de metro, en sinds 2008 is de OV-chipkaart ook in de tram en bus te gebruiken. Vanaf vandaag is de OV-chipkaart het enige vervoermiddel in de Amsterdamse metro. Om dit mogelijk te maken heeft staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat eind mei ontheffing verleend. Daardoor hoeft het bedrijf de strippenkaart in de metro niet meer te accepteren. De staatssecretaris verleende eerder al toestemming aan de Rotterdamse RET. Daar is sinds januari van dit jaar de strippenkaart vervangen door de OV-chipkaart. Overigens wilde Amsterdam de strippenkaart al per eind juni afschaffen, maar daarvoor gaf Huizinga destijds geen toestemming.

Feiten en cijfers
GVB heeft 800.000 reizigers per dag, waarvan 225.000 metroreizigers. De metro heeft 52 stations, waarvan 5 ondergronds. De 19 haltes in Amstelveen hebben geen poortjes maar kaartlezers op de perrons. Iedereen moet inchecken, ook houders van abonnementen.
Sinds 2006 zijn er 500.000 verschillende kaarten gezien bij GVB: 350.000 persoonlijke OV-chipkaarten en 150.000 anonieme OV-chipkaarten. Het aantal gemiste check-outs ligt onder de 3%, zowel in de metro als in tram en bus. Er zijn inmiddels zo’n 16.000.000 ritten met de OV-chipkaart gemaakt.

Eerste dag
Op de eerste dag dat de OV-Chipkaart verplicht is, werd er tijdens de ochtendspits (tot 9.50 uur) 50.000 keer ingecheckt. Met name tussen 8 en 9 uur checkten veel mensen in: 20.000 reizigers. Dat is twee keer zo veel als een uur buiten de spits (tussen 9.50 en 11 uur: 10.000 reizigers).

Ondanks een uitgebreide campagne wist nog niet iedereen dat de OV-chipkaart vandaag verplicht werd ingevoerd. Wie nog geen OV-chipkaart had, kon deze echter gemakkelijk aanschaffen. Uit onderzoek van de GVB zou blijken dat 98% van de metroreizigers op de hoogte was dat vandaag de OV-chipkaart als verplicht vervoersmiddel werd ingevoerd. Ouderen gebruikten al massaal de OV-Chipkaart nadat het GVB hen aanbood 3 maanden gratis met het OV te reizen als ze zouden overstappen op de kaart.

Het GVB meldt dat 90% van de ov-chipkaartautomaten werkt. Eerder meldde de Telegraaf dat dagelijks de helft van de automaten per dag defect ging.

Verwarrend
Op veel plaatsen was het druk, maar niet extreem. Alleen op de stations Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid werd het op een gegeven moment bijzonder druk. In deze combistations was het volgens een woordvoerder van Rover soms behoorlijk verwarrend. Zo moeten mensen door de poortjes van de GVB lopen en zijn de NS-poortjes nog niet in gebruik.

Ook het in- en uitchecken was soms lastig. Zo moet iemand die wil overstappen van de metro op de trein op Station Amstel eerst uitchecken bij een paal op het perron voordat hij in de trein kan stappen. Bij andere stations moet iemand daarvoor zelfs het perron verlaten, ook als de trein op datzelfde perron komt.

Volgens de woordvoerder van Rover moet er op combistations nog wel het één en ander gebeuren om het voor reizigers makkelijker te maken. Dat is zeker zo als de NS vanaf oktober wil beginnen met de chipkaart. Dan moet iemand die overstapt uitchecken bij het ene paaltje en inchecken bij een andere en dat is volgens hem voor veel mensen lastig. Toch is de reizigersorganisatie tevreden over het verloop van de eerste ochtendspits.

Ondersteuning GVB
Deze week staan 600 extra medewerkers van de GVB op de stations. Op 27 en 28 augustus komen daar nog eens 200 kantoormedewerkers en een aantal vrijwilligers van collegavervoerbedrijven, de Stadsregio Amsterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat bij. De servicepunten Tickets & Info zijn deze dagen extra lang open. Om reizigers nog sneller te kunnen helpen, zet GVB 33 mobiele verkoopbalies en oplaadpunten en twee verkoopwagens in. Bij deze balies kan de reiziger opgeladen anonieme OV-chipkaarten kopen, een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen of een kaart opladen. De balies zijn druk gebruikt. Via de GVB-loketten zijn er de eerste dag tot in de middag zo´n 23.000 transacties uitgevoerd. Bij andere verkooppunten – zoals sigarenwinkels – zijn nog eens 23.000 transacties uitgevoerd.

Bijzondere en tijdelijke regelingen
Blinden en slechtzienden kunnen voor 5 euro per maand vrij reizen in de metro’s van Amsterdam en Rotterdam. Daarnaast hebben gehandicapten een OV-begeleiderskaart ontvangen die vijf jaar geldig is.
Voor studenten die de Studenten OV-chipkaart nog niet hebben ontvangen, liggen tijdelijke kaarten klaar bij de servicepunten Tickets & Info. Reizigers die nog een geldig papieren week- of maandabonnement hebben, kunnen bij de mobiele balies en bij de servicepunten Tickets & Info een metrokaartje halen. Dit geldt ook voor reizigers met een Zomerplustoer of een OV-dagkaart.
Voor reizigers die nog met een strippenkaart in het streekvervoer moeten reizen of die met een strippenkaart in de trein reizen en die overstappen op de metro, zijn er compensatieregelingen.