Nieuws

“OV-chipkaart gratis? Dan gaan de vervoerders failliet”

De OV-chipkaart kan echt niet gratis. Als dat zou gebeuren, zonder de kosten op een andere manier te verrekenen, zullen er vervoerders failliet gaan. Dat stelt Bart Schmeink, directeur van Transdev en voorzitter bij de coöperatie achter de OV-chipkaart, in een interview met Treinreiziger.nl.

Een opmerkelijke uitspraak, gezien de miljarden euro’s die jaarlijks in het openbaar vervoer omgaan. Alleen al de winst van NS is fors hoger dan wat de OV-chipkaart kost. Volgens Schmeink zijn de winstmarges bij private vervoerders dusdanig klein dat daardoor bedrijven om zullen vallen. Hij heeft nog wel een andere oplossing:

Je zou de OV-chipkaart gratis kunnen maken als het kilometertarief 1 à 2 cent omhoog gaat,” aldus Schmeink.

De Transdev-directeur is daar zelf overigens geen voorstander van. “Dan gaan je meest loyale klanten veel meer betalen dan dat ze nu doen,” geeft hij als reden. “Maar als wij nu kunnen afspreken dat we het op die manier doen, dan zou ik het meteen willen. Want linksom of rechtsom zijn de kosten er dan uit,” vult hij aan.

Prijs OV-chipkaart
Zowel de vervoerders als de uitgever van de OV-chipkaart (Translink) vinden de huidige prijs van de OV-chipkaart prima. Het AD meldde eerder dat de productie van de ov-chipkaart slechts 88 cent kost, terwijl de OV-bedrijven hem voor 7,50 euro verkopen. Arco Groothedde, directeur bij Translink, stelt dat de prijs van 88 cent niet klopt. “Dat is alleen de prijs van het stukje plastic. Maar in de prijs zitten ook de kosten van de chip, beveiliging, distributie en klantenservice,” legt Groothedde uit. Groothedde en Schmeink benadrukken nog eens dat er geen winst wordt gemaakt met de chipkaart.

NS-kaart
Hoe de prijs van een OV-chipkaart precies is opgebouwd, vertelt Groothedde niet. “Dat verschilt ook weer of het een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart is. En de prijs van een NS-kaart is weer anders opgebouwd,” zegt de directeur van TLS. Groothedde stelt verder dat het een misvatting is om te denken dat de OV-chipkaarten die NS levert echt gratis zijn. Hij wordt daarbij bijgevallen door Bas van Weele, werkzaam bij Arriva, maar ook secretaris van de Coöperatie OV-bedrijven. “Het zit bij NS verwerkt in de prijs verwerkt van het nieuwe Dal Voordeel-abonnement,” stelt Van Weele.

Waarom goedkoper maken?
Al jaren staat de prijs van de OV-chipkaart ter discussie. Maar die discussie vinden de vervoerders niet reëel.

Waarom zou de OV-chipkaart goedkoper moeten worden?” vraagt Groothedde zich af.

Groothedde wijst erop dat de kosten voor een pin-betaling bij Albert Heijn zitten verwerkt in bijvoorbeeld de prijs van een fles melk. “Zij kunnen niet precies aangeven hoe dat precies verrekend wordt. Wij hebben de stelregel om het geld waar het gemaakt wordt ook zo representatief mogelijk te koppelen aan een prijs die daarbij hoort.” Verder maakt Groothedde de vergelijking met de bank. Ook die vragen een vergoeding voor de pinpas en moeten de transactiekosten terug verdienen.

Vergelijking buitenland
De vergelijking met het buitenland, waar OV-kaarten veel goedkoper zijn, vinden de vervoerders niet opgaan. “Hier zijn andere politieke keuzes gemaakt. In andere landen zit het verwerkt in het kilometertarief. Hier zijn we kostenneutraal overgestapt. Dat betekent dat de aanschaf van de OV-kaart zelf beprijsd moest worden. Daar is 7,50 euro uitgekomen,” houdt Van Weele voor.

OV-chipkaart wordt niet goedkoper
De kans dat de OV-chipkaart de komende jaren goedkoper wordt, lijkt vrij klein. Ook niet als over vier jaar alle investeringskosten uit het verleden zijn terugverdiend.  “Ik denk dat aan de prijs van de OV-chipkaart weinig zal veranderen, maar dat is een keus die je kunt maken. Wat je zal zien is dat de transactiekosten die vervoerders betalen zullen dalen,” verklaart TLS-directeur Groothedde. Van Weele zet namens de OV-bedrijven de deur wel op een kier om als alle investeringskosten zijn terugverdiend opnieuw over de prijs te spreken.

Verbeteren
Ondanks dat de vervoerders en TLS in het algemeen erg tevreden zijn met de OV-chipkaart, erkennen de partijen dat de kaart beter moet.

Er is nog een hele lijst verbeterpunten die door ons relatief simpel geïmplementeerd kan worden en door de reiziger als een grote vooruitgang ervaren wordt. Als ik in de spiegel kijk, dan zeg ik: die kaart kan nog veel beter. Daar hebben we afgelopen jaren onvoldoende aan gedaan,” erkent Schmeink .

De Transdev-directeur doelt dan bijvoorbeeld op het makkelijker maken om saldo van de ene kaart naar de andere kaart te verplaatsen. Maar ook het automatisch terugbetalen van saldo bij een verlopen kaart als het rekeningnummer bekend is. “Maar als het om de kosten gaat, dan denk ik: we zijn al drie keer naakt over het podium gelopen met alles wat we hebben. Dit is het wel.”

This post was last modified on 7 maart 2017 09:11

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug