OV-chipkaart gestopt met app, Rover vraagt om opheldering

De app OV-chipkaart is niet langer actief. Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft volgens een woordvoerder besloten niet langer te investeren in de app, die aan vernieuwing toe was.

Late 1 aprilgrap

Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten in de gaten houden in de daarvoor bestemde OV-chipkaartapp. Per 27 augustus blijkt de app echter uitgeschakeld, omdat deze volgens eigenaar TLS verouderd zou zijn. Wie de app opstart, ziet enkel nog een melding dat er wordt gewerkt aan een nieuwe app.

“Wat is dit, een late 1 aprilgrap?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. Geamuseerd is hij echter niet: “dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn.”

OVPay

Rover heeft Translink dinsdag om opheldering gevraagd. Een woordvoerder van Translink bevestigt dat de app is gestopt, met als reden de invoering van OVPay. Dit behelst reizen met betaalpas of smartphone, waarvoor een nieuwe app wordt ontwikkeld. Daarmee wordt in de stadsbussen van Lelystad al geëxperimenteerd.

“Op de website ontvangen we 1 miljoen unieke bezoekers per maand, slechts 10 procent daarvan gebruikt de app”, aldus de woordvoerder. “De app diende vernieuwd te worden, werd weinig gebruikt en laag gewaardeerd. Voor het controleren van de reishistorie kunnen mensen beter terecht op de website.”

Translink werkt aan een nieuwe app voor OVPay. Dit nieuwe systeem wordt geleidelijk ingevoerd door openbaarvervoerbedrijven. Bos noemt het gebruik van de website een onhandig alternatief.

Twitter

Behalve dat de app uit de lucht is gehaald, verdwijnt ook het Twitter-account per 1 september. Vanwege “privacy-redenen”, zo heeft Rover vernomen.

Translink bevestigt verder per 1 september te stoppen met het Twitter-account. Het bedrijf noemt het onwenselijk dat reizigers privacygevoelige informatie delen op Twitter om hun problemen op te lossen. Bovendien maakten weinig klanten er gebruik van.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 31 augustus 2021 17:21

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug