fbpx

OV-bedrijven niet naar rechter om staking

27 mei 2011 13:25

RET, HTM en GVB stappen niet naar de rechter om de geplande estafettestaking in het openbaar vervoer vanaf 7 juni te voorkomen. Dat bevestigen woordvoerders van de vervoersbedrijven in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Volgens de vervoerders is het aanvechten van de staking juridisch kansloos.

Volgens de woordvoerder van de Haagse vervoerder HTM is uit overleg met juristen gebleken dat het vrijwel zinloos is naar de rechter te stappen. "Bij eerdere gevallen gaf de rechter ons telkens ongelijk. Wij begrijpen welk gevoel er leeft, maar zijn natuurlijk niet blij met de staking."

RET Rotterdam
Een woordvoerder van de RET laat een soortgelijk geluid horen. "Door deze vorm van actievoeren zijn de reizigers en de RET de dupe. We snappen de reden van de staking, maar we zijn het niet eens met de wijze waarop dit gebeurt."

GVB Amsterdam
Het GVB zegt niet alleen af te zien van juridische stappen vanwege de geringe kans van slagen. "Steeds meer partijen scharen zich achter de vakbonden, zoals reizigersvereniging Rover, de Kamer van Koophandel en MKB, dat speelt ook mee."

Eerdere stakingen
Reizigersvereniging Voor Beter OV is tegen de staking, en riep de vervoerders eerder op om naar de rechter te gaan. Volgens Voor Beter OV is de stap naar de rechter niet zinloos. In 1995 en 2008 werd staken in de spits tijdens een staking voor onbeperkte duur door de rechter verboden.

Informeren
De staking zal het openbaar vervoer in de drie grote steden steeds een etmaal platleggen. Op dinsdag 7 juni begint de actie in het Amsterdamse stadsvervoer. Op de twee dagen daarna volgen Den Haag en Rotterdam. De vervoerders gaan de reizigers nog informeren over de aankomende staking. Er wordt onder meer informatie opgehangen op haltes en geplaatst op websites.

Bezuinigingen
De staking is gericht tegen de aangekondigde kabinetsbezuiniging van 120 miljoen euro op het openbaar vervoer in de grote steden. Ook zijn de vakbonden tegen het plan dat het ov in de steden voortaan openbaar moet worden aanbesteed. De kwaliteit van het vervoer zou daaronder lijden en het zou niet voor kostenbesparingen zorgen.