fbpx

OV-bedrijven: meeste bussen rijden ondanks staking

21 okt 2022 11:21

Op de laatste dag van de driedaagse staking in het streekvervoer is de impact van de werkonderbreking op de dienstregeling beperkt, stelt de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) vrijdag. “Het landelijke beeld is ook deze ochtend dat in een groot deel van de regio’s 70 tot 80 procent en in sommige gevallen nagenoeg 100 procent van het openbaar vervoer rijdt”, aldus de vereniging in een persbericht.

Minder bussen dan normaal

Volgens vakbond FNV is de impact van de staking groter. Bestuurder Marijn van der Gaag zegt dat op vrijdag zo’n 65 procent van de dienstregeling wordt getroffen door de stakingen. Op ovzoeker.nl is in elk geval te zien dat er overal in Nederland nog wel bussen rijden.

Vervoerders waarschuwen echter dat reisplanners minder betrouwbaar kunnen zijn. Zo schrijft Qbuzz: “Pas op het laatste moment wordt duidelijk welke ritten uitvallen door de staking. Wij weten namelijk van tevoren niet wie staakt en wie werkt. We doen ons best om de reisinformatie actueel te houden, maar de reisplanner zal deze dagen helaas minder betrouwbaar zijn.”

FNV niet akkoord met nieuwe cao

De staking, die woensdag begon, is georganiseerd door vakbond FNV. De buschauffeurs die staken, doen dat voor een betere cao. Ook trambestuurders (Utrecht), verkeersleiders en treinmachinisten (o.a. Arriva Limburg) die onder de cao vallen doen mee.

De FNV eist loonsverhoging ter compensatie van prijsstijgingen en vermindering van werkdruk in de huidige cao, die tot eind dit jaar loopt en nooit door FNV is ondertekend. Vakbond CNV deed dat wel.

Uitnodiging gesprek

De VWOV wil niet in gesprek met de FNV over de huidige cao, maar nodigt de bond wel uit te praten over de toekomstige in 2023. De afgelopen dagen waren de twee partijen het ook al niet eens over de impact van de staking. FNV claimde dat 65 tot 70 procent van de dienstregelingen “geraakt” werd door de staking. In het streekvervoer werken ongeveer 13.000 mensen.

FNV heeft laten weten volgende week in gesprek te gaan met de achterban over eventuele vervolgacties.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ton Salari
1 jaar geleden

Pff hier wordt ik moe van. FNV gaat te ver. Ophouden met treitergedrag. De reizigers zijn de dupe en als de fnv leden zonodig moet staken. Ze zijn nooit tevreden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ton Salari

Ik denk dat veel van de mensen zo in elkaar zit. We willen allemaal meer en eigenlijk nooit ergens op inleveren.

Annemiek
1 jaar geleden

Je kunt hier toch alleen maar om lachen? De vakbond denkt zoveel invloed te hebben dat ze de algehele werkstaking uit kunnen roepen, maar in de praktijk blijken de mensen voor wie ze het zeggen te doen liever te gaan werken. Hulde voor de buschauffeurs! Daar kunnen ze bij NS nog wat van leren.

Realisme graag
1 jaar geleden

Deze stakingen zijn een lachertje. Het lijkt er op dat ze alleen nog worden georganiseerd omdat de FNV bang is voor gezichtsverlies naar de achterban.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als ze nu hun verlies nemen zullen de leden zich bij komende stakingen nog wel drie keer bedenken om mee te doen. Al dat gestaakt kost ook de leden geld.

Ton Salari
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt als een bus.

Rob
1 jaar geleden

FNV is helemaal de weg krijgt met hun absurde eisen, onderhand maken ze zichzelf alleen maar belachelijk en zeggen vele werknemers hun lidmaatschap op. Vakbonden zijn niet meer van deze tijd en compleet overbodig, als je werk je niet bevalt zoek je ander werk tegen betere voorwaarden, daar heb je geen vakbond voor nodig. In onze regio hebben zover ik weet alle bussen gewoon gereden, het draagvlak voor de FNV is voorbij!

Oscar
1 jaar geleden

Ik was die vrijdag in Utrecht. Heb van de stakingen niet veel gemerkt. Alleen de sneltram reed niet. De stadsbussen reden normaal. Ook de snelbussen (387, 388, 400, 401, 402) reden gewoon.