Foto: Stefan Verkerk
De Franse Spoorwegen (SNCF) hebben in Spanje sinds de introductie van budgettrein Ouigo 400.000 reizigers vervoerd. Dat heeft de vervoerder eerder in augustus bekend gemaakt.
Sinds begin mei neemt de SNCF onder de naam Ouigo het op tegen de Spaanse spoorwegen, RENFE. De trein rijdt vijf keer per dag van Madrid naar Barcelona en doet daar tweeënhalf uur uur over (of een kwartier langer). Aan vraag naar de budgettrein is geen gebrek: elke dag zijn de treinen gemiddeld voor 95% gevuld. In juli liep het gemiddelde zelfs op tot 98%.
Tickets voor vroegboekers zijn meestal beschikbaar vanaf € 19, maar wie lang vooraf boekt kan soms ook al voor € 9 een treinticket Madrid – Barcelona kopen. Lastminute lopen de tarieven op tot € 65. Net zoals bij low cost airlines kunnen er nog allerlei toeslagen bijkomen, bijvoorbeeld om het ticket flexibel te maken, of om extra bagage mee te nemen.
Marktleider op de route Madrid – Barcelona blijft overigens de RENFE, die tot vijftien keer per dag een AVE laat rijden. De Spanjaarden hebben inmiddels ook hun eigen budgettrein geïntroduceerd: AVLO. Daarvoor zijn al tickets te koop vanaf € 7. Ook hier moeten reizigers rekening houden met allerlei toeslagen. Bij de AVE kan met name een lastminute ticket behoorlijk prijzig zijn: tot meer dan € 100 per enkele reis.
Door de concurrentie zijn de ticketprijzen gedaald. De strijd om het Spaanse spoor zal alleen maar intensiever worden. Waar Ouigo nu alleen tussen Madrid en Barcelona de concurrentie aangaat, wil het spoorbedrijf in 2022 ook de routes Madrid – Valencia en Madrid – Alicante introduceren.
De strijd om de reiziger zal langzamerhand op steeds meer trajecten gevoerd gaan worden. Niet alleen in Spanje, maar ook in andere landen. Zo is Thello van de Italiaanse Spoorwegen bezig de strijd aan te gaan met de SNCF in Frankrijk. Thello wil een snelle trein Parijs – Milaan introduceren. En ook het Tsjechische Regiojet heeft plannen om op steeds meer lijnen te gaan concurreren met gevestigde spoorwegbedrijven.
Allrail, de branchevereniging van nieuwe (private) spoorbedrijven, is enthousiast over de toenemende concurrentie. “Deze nieuwe dynamiek in de markt zal de modal shift naar het spoor stimuleren” zegt Nick Brooks. Toch zijn er ook zorgen. Brooks wijst op plannen van zes staatsreuzen in Centraal- en Oost-Europa die willen gaan samenwerken (ÖBB, MÁV, ČD, ZSSK, PKP en SŽ). “Dergelijke samenwerking vermindert de keuze voor reizigers en zorgt voor dure treintickets” vindt Brooks.
Foto: Ouigo in Parijs
This post was last modified on 1 september 2021 11:20
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…