fbpx

Opsporingambtenaren ProRail voortaan ook op de fiets

De buitengewoon opsporingambtenaren (BOA’s) van ProRail beschikken voortaan over speciale fietsen voor de uitoefening van hun werk. Bij wijze van proef wordt in de regio Noord-Oost nu ook per tweewieler gepatrouilleerd om nog beter contact met de burger te kunnen leggen en makkelijker ter plaatse te komen na meldingen over bijvoorbeeld spoorlopers, vandalen of loslopend vee en wild.

Na een eerste korte test van drie maanden, zijn er speciale fietsen aangeschaft voor een periode van drie jaar. Ze worden afwisselend ingezet in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het gaat om hetzelfde type fiets als diverse hulpdiensten ook gebruiken. Voor de BOA’s van ProRail zijn echter een aantal kleine aanpassingen gedaan. Zo beschikt de fiets over anti-lek banden die zowel op de weg als op bospaden te gebruiken zijn. Ook is het rijwiel in de ProRail-kleuren gespoten.

Afstand
Tot op heden wordt het patrouillewerk uitsluitend te voet en per auto gedaan. De zes tweekoppige BOA-teams in regio Noord-Oost gezamenlijk leggen met de auto nu ruim 7.000 kilometer per week (!) af. Het werkgebied is groot en de incidenten vinden in alle hoeken en gaten plaats. De auto is niet altijd het beste vervoermiddel omdat de spooromgeving dikwijls lastig te bereiken is door smalle bospaden of uitgestrekte weilanden. Het gebruik van trein en fiets kan het aantal autokilometers fors terugbrengen, wat het milieu spaart. Mooie bijkomstigheid is dat er een einde komt aan de soms lange voettochten om een plek des onheils te bereiken.

Effect
Door de inzet van fietsen kunnen de BOA’s overtreders directer en indringender aanspreken dan vanuit een auto. In de voorlichting kunnen ze nu in kortere tijd meerdere mensen benaderen in recreatiegebieden of in schoolomgevingen. Vanwege het gebruik van de fiets zijn BOA’s makkelijker aan te spreken door burgers met vragen. Voor de lange termijn wordt verwacht dat er uiteindelijk minder incidentmeldingen zijn. Voor de reiziger betekent dat dus minder vertragingen. Circa een derde van de vertragingen op het spoor ontstaat door vandalisme, onoplettendheid bij burgers en hufterig gedrag.