fbpx

Oprichting RETbuzz gaat niet door

24 okt 2011 15:35

Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET en Qbuzz gaan geen gezamenlijk busbedrijf oprichten. Dat hebben de bedrijven besloten na onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Die denkt dat de samenwerking de markt kan verstoren.

De twee vervoerders wilden zich gezamenlijk inschrijven voor de aanbesteding van het busvervoer in de regio Rotterdam. De NMa liet de bedrijven echter weten daarvoor een vergunningseis te stellen en dat uitgebreider onderzoek nodig is om vast te stellen of de concurrentie bij de aanbesteding wordt belemmerd door het samengaan.

Onbegrijpelijk
Door het oordeel van NMa komt er volgens de RET een einde aan de mogelijkheid zich samen met Qbuzz in te schrijven voor de concessie. De directie van de RET is ´zeer verbaasd´ over het oordeel van de NMa. "De invoering van martkwerking door verplichte aanbesteding zorgt al jaren voor schaalvergroting op de markt. Het is onbegrijpelijk dat juist een samenwerking tussen twee relatief kleine vervoerbedrijven de markt zou verstoren", zeg algemeen directeur Pedro Peters. Hij wijst erop dat Arriva bijvoorbeeld is overgenomen door Deutsche Bahn en Connexxion en Veolia nu ook deel uitmaken van hetzelfde moederbedrijf.

Schaalvergroting
Pedro Peters: “Voor deze grote concessie waar de focus bijna uitsluitend op de prijs ligt, kunnen alleen grote sterke bedrijven inschrijven. De kansen voor kleinere Nederlandse bedrijven –zoals de RET- verminderen aanzienlijk. Onze concurrenten zijn namelijk uitsluitende die grote internationale bedrijvencombinaties.’’
Ondanks de tegenvallende NMa uitspraak beziet de RET op welke wijze wel kan worden ingeschreven op de busconcessie: Pedro Peters: ”We willen en moeten meedoen met de verplichte aanbesteding.”

Prijs
Peters is teleurgesteld dat de Stadsregio Rotterdam "voor 97 procent" de prijs de doorslag laat geven. Peters: "Voor RET een verrassing, omdat eerder verwacht was dat Stadsregio Rotterdam (SRR)  zou kiezen voor een mix van prijs en kwaliteit. Maar nu blijkt dat de SRR de gunning vooral baseert op de laagste prijs. Zo speelt sociale veiligheid helemaal niet mee en duurzaamheid, materieel en marketing voor slechts 3%. Tenslotte bevat het bestek boetebepalingen voor vervoerders die kunnen oplopen tot miljoenen euro’s per jaar.”  

Kwaliteit
De kritiek op de boete´s is volgens reizigers Voor Beter OV niet terecht. "Wanneer een vervoerbedrijf zijn product niet op orde heeft (doordat bussen te vroeg vertrekken, te laat aankomen of uitvallen), dient dat niet straffeloos te worden geaccepteerd. De RET zou dus niet moeten klagen over de hoogte van boetes, maar zich moeten realiseren dat het product voor de reiziger gewoon van goede kwaliteit dient te zijn" reageert een woordvoerder van de vereniging. Voor Beter OV is overigens blij dat de oprichting van RETbuzz van de baan is.