fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Opnieuw treinuitval door tekort treindienstleiders

28 jul 2021 10:38

Door personeelstekort op de verkeersleidingspost Utrecht rijden woensdag tot circa 15.30 uur op enkele trajecten geen of minder treinen. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

Treinuitval

Woensdag betekent dit dat tussen Amersfoort en Amsterdam geen intercity’s rijden. Ook de treinen Utrecht – Hilversum – Almere en de sprinters Utrecht Centraal – Baarn vallen uit. Op de meeste trajecten kunnen reizigers omreizen of gebruik maken van de overige treinen. Tussen Den Dolder – Baarn worden de treinen vervangen door stopbussen. De verwachting is dat het treinverkeer rond 15:30 uur weer hervat zal zijn.

“Bij onderbezetting moeten we ervoor kiezen om minder treinen te laten rijden, omdat er onvoldoende collega’s zijn die de veiligheid bij normale drukte kunnen waarborgen”, aldus de spoorbeheerder. De roosterdruk is bij de verkeersleidingsposten volgens ProRail zo hoog dat een enkele afmelding tot gevolg kan hebben dat een dergelijk besluit moet worden genomen.

Niet voor het eerst

Het personeelstekort bij de verkeersleidingsposten is al een tijdje kritisch. In september 2020 vielen er voor het eerst treinen uit door het personeelstekort bij ProRail, toen op de MerwedeLingelijn. In november 2020 vielen er 30 à 40 treinen uit door een zieke treindienstleider. Ook dit jaar zijn er eerder treinen uitgevallen door onderbezetting bij ProRail.

Werving nieuw personeel

ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het werving- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.

Eerder dit jaar was er een campagne gericht op branches waar juist banen verdwijnen door de coronacrisis. Zo werd geprobeerd personeel te werven in de luchtvaartbranche. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden” aldus de spoorbeheerder destijds.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
lezer
2 jaren geleden

“Ook is het werving- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.”

Houdt dit in dat de lonen ook enigszins verhoogt zijn?

lezer
2 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord. Waarom ik het vroeg is of ik wilde weten of de vanzelfsprekende maatregelen om meer werknemers te trekken genomen zijn.

Dat een treindienstleider meer verdient dan een conducteur of een teamleider bij een bedrijf of overheid is natuurlijk een vanzelfsprekendheid. Ik zie trouwens bij mensen met bijvoorbeeld management, sales, legal, finance of ICT-achtergrond zelden dat zij zich berusten in een carrière zonder salarisstijging in de wetenschap dat het in de zorg allemaal slechter is.

lezer
2 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Uiteraard weet ik dat het gevaar van meer salaris een duurder treinkaartje is. Maar het valt me in zijn algemeenheid op dat prijsstijgingen (of kwaliteitsverminderingen) meestal als een vanzelfsprekendheid worden gebracht door welke aanbieder dan ook…. tenzij het om looninflatie gaat. Dan telt het consumentenbelang wel, maar nu loop ik een paar stappen op dit thema voor.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

De lonen in de spoorweg sector zijn vergeleken met het bedrijfsleven al erg hoog dus daar zit niet het probleem.

lezer
2 jaren geleden

aanvulling: ik weet dat arbeidsvoorwaarden bij NS en waarschijnlijk ook ProRail vrij goed zullen zijn. Mijn bijdragen zijn vooral geschreven omdat ik dit fenomeen (zogezegde arbeidstekorten) vooral zie in branches die niet bekend staan om goede arbeidsvoorwaarden.

Rudy
2 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

De NS heeft altijd bekend gestaan om de goede arbeidvoorwaarden. Juist omdat de arbeidsvoorwaarden zo goed zijn, is de beloning juist minder. In verhouding tot de verantwoordelijkheid is de beloning karig te noemen. De beloning wordt meestal opgeleukt door bijvoorbeeld de onregelmatigheidstoeslag.

De keuze is geld of zekerheid

Vroeger noemde men dat “vaste armoede”

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Welke verantwoordelijkheid heeft een conducteur nog behalve de deuren openen en sluiten?

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het levert vast veel stress op als je als conducteur niet over een mooie portefeuille aan sterke verhalen beschikt, die je met je collega’s kunt delen als je samen in de eerste klasse zit te chillen, in plaats van een afgesloten coupe. Of als je geen leuke Youtube-filmpjes weet die je kunt delen. Of als je een calamiteit meemaakt ter hoogte van een station dat je niet kent en je niet weet hoe je je het beste aan het oog van de reizigers kunt onttrekken.

Roel
2 jaren geleden
Otto
2 jaren geleden
Antwoord aan  Roel

Maximaal 36 uur werken klinkt alsof men vooral ambitieloze werknemers zoekt.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Wat voor ambities moet je ook hebben met zo’n baan? Ik denk dat de nieuwe uitdagingen snel op zijn voor een treindienstleider. En echt uitblinken lijkt me zo goed als onmogelijk. Je doet je dienst en gaat weer naar huis.

Dat er geen mensen beschikbaar zijn voor dit soort functies, komt volgens mij vooral door de manier waarop MBO’ers in Nederland worden opgeleid. De eigen ontwikkeling staat centraal en het aanbod aan onderwijs hangt af van de vraag van de leerling en niet van het bedrijfsleven. Bij ons in Groningen heb je scholen waar de hoofdmoot aan onderwijs wordt gegeven aan de opleiding ‘sport en bewegen’, waar mensen dus worden opgeleid voor de werkloosheid. Dat terwijl de markt schreeuwt om vaklieden in de bouw. Er bestaat geen MBO waar ze niet minimaal drie parallelklassen ‘visagie’ hebben, omdat de dames aldaar geen zin hebben in een baan in de zorg. Ouders en decanen moeten veel strenger aangeven dat dergelijke opleidingen volstrekt kansloos zijn.

Nieuwwester
2 jaren geleden

Misschien kan een ‘robuuste’ roosterindeling voor het personeel wat betreft de op te nemen vakanties in de hoogzomer ook helpen. Daar hoor ik helemaal niets over…

dries molenaar
2 jaren geleden

Het is een soort treiterbeleid om zo salarisverbetering af te persen. Het slachtoffer zijn de argelose onbekende reizigers.
Duidelijk tijd vor meer automatisering in de verkeersregeling en op de trein. Er is geen enkele noodzaak om nog een machinist te hebben. Het idee dat die nog iets toevoegen door persoonlijke aandacht is bespottelijk. Op rangeersnelheid kunnen ze al geen botsingen voorkomen.
Vreemd genoeg weet een machinist wel het verkeer stil te leggen om een zwaan van de baan te dragen.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

oeps, argeloze