fbpx

Opnieuw stakingen in het openbaar vervoer op dinsdag 8 mei

Opnieuw dreigt er hinder voor reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Spoorvakbond VVMC roept Arriva én Keolis-machinisten op om dinsdag 8 mei in Groningen en Twente te gaan staken. Daarnaast roept FNV buschauffeurs op om diezelfde dag het werk in Twente, rond Arnhem/Nijmegen en Utrecht neer te leggen.

Check Stopdestaking.nl

Om precies te zijn geldt de stakingsoproep voor de volgende vervoerders:

  • Breng regio Arnhem / Nijmegen
  • Keolis regio Twente (zowel trein als bus). (Update: treinstaking van de baan, wel minder treinen Zutphen – Hengelo – Oldenzaal)
  • Qbuzz (U-OV) regio Utrecht
  • Arriva-trein standplaats Groningen (UPDATE: DEZE STAKING GAAT NIET DOOR!)

Let op! Reizigers met een abonnement hebben bij een staking recht op compensatie. Zie de speciale site Stop de Staking.

Wat precies de impact zal zijn van de staking is niet duidelijk. Bij de eerdere staking op 30 april en 1 mei besloot Arriva alle ritten te schrappen. Breng (Connexxion) reed wel zoveel mogelijk, tot ongenoegen van de vakbond FNV. Volgens FNV wilden enkele vervoerders de staking breken. FNV heeft daarop de Inspectie SZW ingeschakeld. “Ik waarschuw werkgevers om dit soort grappen niet nog een keer uit te halen”, zegt FNV-bestuurder Paula Verhoef.

FNV roept op het werk 8 mei neer te leggen vanwege de vastgelopen CAO Streekvervoer. De vakbond stelt dat de werkdruk te hoog is. Zo hebben buschauffeurs nu onvoldoende gelegenheid om te plassen, aldus de bond. Werkgevers bestrijden dit. “Er is nog nooit een chauffeur met een natte broek op de stalling verschenen”, reageerde de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer bij monde van voorzitter Fred Kagie daarop.

Spoorvakbond VVMC roept op om dinsdag te staken vanwege de CAO Multimodaal. Machinisten bij de regionale vervoerders verdienen volgens de bond circa 10 procent minder dan bij NS. “En dat verschil willen wij binnen 5 jaar opgelost zien. Alle bonden zijn het erover eens dat we geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden willen op het spoor”, aldus de vakbondsleider Wim Eilert van de VVMC.

  • UPDATE 7 mei 16:00 uur:  De staking omtrent de CAO Multimodaal gaat niet door. De vakbonden gaan in deze CAO eerst weer in gesprek met de vervoerders.

De vervoerders hebben inmiddels opgeroepen om een bemiddelaar in het conflict aan te stellen. Vakbond FNV wil dat alleen als op voorhand al een aantal eisen worden ingewilligd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
56 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
F.E. van Putten
6 jaren geleden

De mensen die gebruik maken van het ov zijn geen partij in dit conflict en worden wel constant gedupeerd. Hierbij een oproep om alle schade die men oploopt bij de bonden te declareren. Als de heren chauffeurs het niet eens zijn met hun beloning moeten ze gaan solliciteren bij een andere vervoerder die wel bereidt is het gewenste salaris te betalen, maar stop met staken. Jullie raken zo alle goodwill bij de passagiers kwijt.

N.W.Bos
6 jaren geleden
Antwoord aan  F.E. van Putten

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat altijd maar de burgers gepakt worden .
Dit lijkt gewoon op terrorisme /machtsmisbruik om maar de zin te krijgen .
Voor mij zijn er heel veel banen die meer betalen en als ik dat wil ga ik ergens anders solliciteren, dus buschauffeur jullie hebben een contract getekend waar alles in stond en nu niet achteraf gaan janken.
Jullie moeten je schamen.

Richard
6 jaren geleden
Antwoord aan  F.E. van Putten

Het gaat niet om alleen meer salaris. Bijvoorbeeld ook onvoldoende tijd en voorzieningen om tijdens de dienst naar de wc te gaan. Een opgelopen vertraging is eigen tijd want je aansluitende lijn moet wel optijd vertrekken. Om maar even 2 punten te benoemen. Dit komt mede door de vervoerders en opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vervoerders laag of te laag inschrijven. En dat verlies moet ergens vandaan gehaald worden waar de chauffeurs de duor van worden.

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  Richard

Nou sorry hoor maar als een bus 10 min moet wachten voor hij weer verdee zijn rit mag doen dan heb je genoeg plas pauze

Margriet
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onzin natuurlijk,Ze eisen waar ze recht op hehebben.

Richard
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een fatsoenlijke pauze zit er ook niet in. En niet op alle eindpunten zijn toilletvoorzieningen ivm het kostenplaatje.
Het gaat om veel meer. Dat vergeten mensen.
En het is een ieder zijn/haar recht om te staken. En ja,het is vervelend voor ov-reizigers. Maar Als er niet geluisterd wordt door de hogere hand. Dan maar zo!

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

10 minuten tijd? hm keuzestress….. plassen of roken.

Tim Bootsman
6 jaren geleden
Antwoord aan  F.E. van Putten

U hebt u overduidelijk niet verdiept in de beweegredenen tot de stakingen. Uw opmerkingen kunnen dan ook gevoeglijk worden bijgezet bij de grote hoop van wasrdeloze prietpraat der egocentristen. Zelfs in dat kader is uw gezwets te stom. Als buschauffeurs vroevtojdig sterven (zoals nu aan de orde is) kunt u helemáál tevergeefs staan wachten.

Rmed
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim Bootsman

Wat houdt ze tegen om ander werk te zoeken? Dat is ivm recentelijke ontwikkelingen sowieso geen slecht plan voor een groot gedeelte van de buschauffeurs.

Capello
6 jaren geleden
Antwoord aan  F.E. van Putten

Ben het als zzperdie dagelijks gebruik maakt van ov-diensten helemaal mee eens. Altijd maa ten koste van, in dit geval van de reizigers die hier de dupe van worden. Zie vaak de bestuurder met zijn mobiel bezig terwijl op de melding staat dat de bus la had moeten vertrekken. Ga zo door !

Danny
6 jaren geleden

Ik ben het er ook niet mee eens dat de spoorweg vakbond weer gaat staken, de onschuldige mensen die die dagen moeteh gaan werken zijn er iedere keer de dupe van want de werkgevers geven die dagen toch geen vrij. En al die mensen die van het openbaar vervoer afhankelijk zijn en die geen ander vervoer hebben om ergens te komen, kunnen die hun schade of niet gewerkte dagen indienen bij de vakbond? En idd als ze zo doorgaan raken ze klanten kwijt.

destin
6 jaren geleden
Antwoord aan  Danny

constant de dupe? 1 keer in de zoveel maanden bedoel je? hoezo zijn de mensen die gebruik maken van de service die een dagje niet kunnen werken, belangrijker dan de mensen die de service geven en er elke dag de dupe van zijn.
hou is op met zeiken zeg, pak lekker de fiets als je het zo erg vind.

Ernst Piepenbrink
6 jaren geleden
Antwoord aan  destin

Destin , mij lijken publieksvriendelijke acties een stuk effectiever . Zo kunnen chauffeurs bijvoorbeeld “gratis”vervoer aanbieden . De consument zal blij zijn , en de werkgevers voelen het net zo goed . Ikzelf ben nu al 2 gemaakte afspraken misgelopen door de stakingen : met mijn tandarts en met een chirurg . Heel vervelend en onnodig naar mijn idee . Aangezien het mijn gezondheid betreft vind ik dit in mijn geval onverteerbaar . Ronduit asociaal . Niemand heeft te sollen met mijn gezondheid , Destin . Dat gaat mij veel te ver .

Berry Lokbeer
6 jaren geleden

Dat komt omdat het zo ontzettend WEEEEAAARMMMMM in de trein is! Met vriendelijke groet, Berry van de Lokbeer

lezer
6 jaren geleden

Nog steeds weinig info over het onmogelijk maken van publieksvriendelijke acties zoals het gratis laten rijden. Ik heb het sterke vermoeden dat dat ook is afgeschaft door de OV-bedrijven en de gematigde politiek zodat er alleen maar publieksonvriendelijke maatregelen overblijven voor de bonden en werknemers.

Ik ben zelf overigens ook een ‘onschuldig reiziger’ maar wel één die begrip heeft voor stakingen. Ik ben er ook ‘zo één’ die Tony chocolonely koopt en de hele strijd erachter een warm hart toedraag. Ook ben ik trots om mijn familie in de US die, tegen al het conformisme in deze wereld in, niet koopt in de Walmart.

Puck
6 jaren geleden

Schade claimen bij de vervoerders, niet bij de vakbonden. Het is immers dankzij de vervoerders dat er geen publieksvriendelijke acties zijn.

Nander
6 jaren geleden
Antwoord aan  Puck

Naast de vervoerders kan je natuurlijk ook een klacht indienen bij de provincies waar het om draait, die subsidieeren die bedrijven. Als zij hun dienstverlening niet leveren, dan hoeven ze ook geen subsidie te krijgen.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

@Nander: de overheid bezuinigd graag. Maar er wordt kwaad gekeken naar de chauffeurs. Ik stel voor dat als mensen de schuld leggen bij de chauffeurs, ze bereid moeten zijn om hun stemgedrag willen wijzigen. Want zonder wijzigingen in stemgedrag blijf je deze situatie houden van een overheid die blijft geloven in meer efficiency.

H. Wildbergen
6 jaren geleden

Dat de aandeelhouder via de door hen daarvoor aangenomen personen steeds onmenselijker eisen stelt om toch vooral maar weer een cent meer op te kunnen strijken is op veel plaatsen duidelijk merkbaar.

Meer en meer druk, minder beloning en weinig tot geen toekomstmogelijkheden zijn niet alleen bij het openbaar vervoer een probleem, kijk eens in de zorg, hoor de stemmen uit het onderwijs…

Dat men daartegen in geweer komt is mijns inziens een zeer goede zaak, een zaak die navolging dient.

Dat er echter gekozen is voor een maatregel die juist diegenen treft die veelal in het zelfde schuitje zitten, en die bovendien uiteindelijk letterlijk de prijs zullen gaan betalen voor de zo gewenste verbeterde omstandigheden, maakt mij kwaad.

Zijn er geen alternatieven die de daadwerkelijk verantwoordelijken treft? Of de politiek?

Ik weet niet welke middelen de wet toestaat maar een week lang treintoeteren op het Binnenhof misschien? een sit-in voor Rutte’s deur, zijn kaartje keer op keer controleren?
Gratis vervoer tot men toegeeft? Iets dat enerzijds binnen de wet blijft, maar slechts hen treft die partij zijn..

Opnieuw dupeert men nu voornamelijk hen die geen deel zijn in het conflict. Opnieuw werkt men de verdeel en heers politiek in de hand, wekt men woede ipv begrip.

Jammer.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  H. Wildbergen

De vakbonden hebben juridisch gestreden voor publieksvriendelijke acties. Het speelde al zo’n 8 jaar geleden. Ze waarschuwden precies voor deze scenario’s. De meest simpele reactie zou zijn dat reizigers-organisaties de politieke standpunten nalopen van de betreffende partijen. Zijn het partijen die geld willen vrij maken voor normaal OV of zijn het partijen die geloven in ‘meer efficiency’? De insteek is voor mij niet naming and shaming maar bewustwording. Als vervoer zo essentieel is, is dat goed om dat in het stemhokje in de gaten te houden.

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Constateer bij de inzenders tot nu toe afkeer van stakingen in het openbaar vervoer , en dit zal percentagegewijs veel meer zijn en wie weet overmatig veel waarbij de sympatie verder daalt om nog of minder vaak van het openbaar vervoer gebruik te blijven maken. Zo werken activiteiten van de vakbonden tegen zichzelf en hun klandizie die tanende is. Blijkbaar kennen de bonden maar een actie helaas en dat is staken. Zij zetten hun klanten die part nog deel hebben aan hun wensen in de tang en moedigen hiermee het auto en carpool aan. Als deze acties doorzetten zullen er minder klanten en derhalve ook meer ontslagen vallen. Is dit wat een vakbond wil ??? Op O.V. moet men kunnen rekenen.

Rein nollen
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik ben het helemaal mee eens dat ze staken,
ik vindt dat de buschauffeur ook recht heb ,
Zijn pauze ze te hebben om naar het toilet te gaan

Linda Overboom
6 jaren geleden

Linda Overboom
Staken van het openbaar vervoer is totaal nutteloos De reiziger ,s zijn de dupe van alles
Laat ze de hoge heren maar aanpakken dit is toch wel de laaste staking van het openbaar vervoer .Het is een schande dat er steeds gestaakt wordt

Puck
6 jaren geleden
Antwoord aan  Linda Overboom

En hoe had je dat precies in gedachten? Wat kunnen de chauffeurs doen dat wel de “hoge heren” benadeelt maar niet de reizigers? Zoals eerder vermeld mogen publieksvriendelijke acties zoals gratis reizen niet.

Chica
6 jaren geleden

Ik baal vooral omdat ik 2 kinderen heb die examen moeten doen dinsdag en vanuit onze woonplaats zijn we afhankelijk van het ov. Dus zal ik een dag vrij moeten nemen om ze te brengen en halen. Raar verhaal!!

Pepper
6 jaren geleden

Ook ik ben een slachtoffer van de stakingen.
Maar kan me er wel wat bij voorstellen. Voor alleen meer salaris zeg ik ook: dit wist je en zo erg weinig verdien je nu ook weer niet. Kom in de horeca werken dan weet je eens wat weinig salaris is. Met de ander voorwaarden ben ik het met jullie eens. Waarom niet gewoon werken en de passagiers gratis vervoeren. Dan pak je ook de vervoersbedrijf in de beurs.

Luson
6 jaren geleden
Antwoord aan  Pepper

Dat werkt helaas niet zo. De praktijk is dat gratis vervoer door de vervoersbedrijven ingehouden wordt op het salaris van de chauffeur. Is ooit een langslepende rechtszaak over geweest waarbij de rechter de werkgever in het gelijk stelde.
Dus de chauffeur betaald “gratis” vervoer uit eigen zak!

Jan de man
6 jaren geleden
Antwoord aan  Luson

Als er niet gewerkt wordt krijgen ze ook geen loon. Dus wél rijden en de reizigers gratis laten reizen zorgt voor een beter beeld voor de chauffeurs, en toch raken ze de hoge heren in de portemonnee.

Wiljo
6 jaren geleden

Ik ben al ruim 20 jaar buschauffeur bij Hermes, en net zoals, maatschappijbreed de druk op individuen is toegenomen, is dat ook zo in het openbaar vervoer. Maar, wat ik de laatste jaren zie gebeuren is dat we elkaar op de werkvloer opjuinen, dat de werkdruk te hoog is en het salaris te laag. De vakbonden springen daar op in en opeens zijn daar weer stakingen. Het merendeel van de collega’s die ik individueel spreek, zijn het overigen niet eens met de stakingen en willen het liefst gewoon hun werk doen.
Een gewone buschauffeur 50+ heeft maar liefst 60 vrije dagen per jaar. Vanaf 60+ worden dat er maar liefst 86 per jaar. Onze pauzes, die inderdaad korter zijn als 10 jaar geleden, krijgen we doorbetaald. En ons salaris is meer dan voldoende voor het werk dat we doen. Ik hoop oprecht dat alles spoedig voorbij is en dat we ons weer gaan richten op waar we voor aangenomen zijn, Mensen vervoeren.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wiljo

Zo zul je ook onderwijzers hebben die vinden dat staken niet nodig is.

Gerard
6 jaren geleden

Mijn zoon moest ook met zn fiets 2 dagen door weer en wind was eigenlijk geen doen anderhalf uur fietsen was het heen terug ook weer. Maar het is niet anders. Ben het eens met de stakers, tegenwoordig is het voor de gewone arbeider geen pretje. De gewone harde arbeider word telkens meer uitgeknepen. Vaste banen bestaan niet meer. Flexibel moet je zijn en alles pikken. Opstaan moeten ze want van de gewone harde werker moeten we het hebben hier in nl. Goed bezig jongens ga door.zo. Mn zoon is er niet blij mee. Maar dat moet dan maar. Zet um op. Succes.

Van nimwegen
6 jaren geleden
Antwoord aan  Gerard

Uw zoon heeft vast jonge benen. Er is niks.mis met een eind fietsen, is alleen maar gezond.

Ik ben al blij dat.met de stakingen de lijnen naar ziekenhuizen wel blijven rijden, ook al is het.maar 1x/uur.

Rmed
6 jaren geleden
Antwoord aan  Van nimwegen

Bij anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, tenzij dit vantevoren bekend was, mogen de leerlingen van de middelbare scholen hier gewoon een dag vrij nemen. Dat is opgenomen in het regelement en is toch zeker al zo’n 20 jaar terug ingevoerd.

Wat een stuk beter is dan de reactie “pech. Dat is gezond.”

Anoniem
6 jaren geleden

Werkdruk Arriva te hoog?
De machinist zit nogal eens met zijn rug naar het bedieningspaneel te kletsen met een collega die op de terugweg naar huis is of zijn/haar conducteursfunctie uit hoort te voeren. Van controle vervoersbewijs is de laatste tijd al helemaal geen sprake meer. Hoe laag mag de werkdruk dan zijn…..Reis regelmatig traject Groningen/Winschoten om te werken. Ben al jaren zzper(bewust eigen keus) en wordt gedupeerd door dit soort acties.Bonden hebben hun langste tijd wel gehad lijkt me in Nederland luilekkerland

Busreiziger NH
6 jaren geleden

Wat zijn we weer allemaal egocentrisch. Staken vind iedereen oke zolang ik er maar geen last van heb is de tendens van de klagers. Wees solidair met de stakers, iedereen wil een beter OV en dat begint met goede rust en plas pauzes. Of vindt u het geweldig om in een bus te zitten met een gestreste chauffeur of die vertraging van 10 minutes omdat ook zij na 2 intensieve rij uren trek in koffie en een rust moment nodig hebben. Als u in de schoenen stond van een chauffeur, die als moderne slaaf behandeld wordt, zou u het ook niet langer trekken en gaan staken. Dus hou op met dat zelfzuchtige geklaag en richt je gifpijl op de veroorzaker van jou “leed” de provincie of stadsregio die geen ondergrens stellen in de aanbesteding zodat het personeel/chauffeurs hun werk normaal kunnen doen. Meer en beter OV begint bij een overheid die haar verantwoordelijkheid neemt.

Luson
6 jaren geleden

Ik ben buschauffeur bij Keolis, en een aantal jarjaren mentor geweest (nieuwe chauffeurs opleiden). Door de steeds krappere rijtijden is dat een zenuwslopend iets geworden en ben ik de daarom mee gestopt. Als ervaren chauffeur heb je sms al moeite om op tijd te rijden, laat staan iemand duur vers zijn/haar rijbewijs heeft.
Natuurlijk zijn er momenten dat je enkele menuten tijd hebt bij haltes, maar die heb je dan vaak nodig om je vertragingen op te vangen.
Alleen als het rustig is op de weg en in de bus heb je dan even pauze.
Iedereen die daar dan kritiek op heeft moet maar eens zelf een rit van 3 uur zonder speling en te krappe rijtijd rijden, daarna een pauze van 19 minuten, waar nog geen 10 daadwerkelijk van overblijft, en daarna weer 3 uur hetzelfde.
Aan het einde, na 8 uur werk ben je bekaf. Is dit veilig rijden?
Ik ben ook niet voor staken! Een andere optie is exact volgens het boekje rijden. De hele dienstregeling wordt dan een zooitje omdat de vertragingen zich opstapelen.
Dan komen de werkgevers zichzelf tegen en is het hele probleem gauw opgelost!

Melientje
6 jaren geleden

Wanneer word er bekend gemaakt of arrival arnhem oook gaat staken dinsdag?

Else
6 jaren geleden

Staken is ewn recht, soms ook een plicht. Natuurlijk moeten mensen last hebben van stakingen, anders heeft het ook geen zin. Ludieke acties, gratis reizen, wat heel veel reizigers zo wie zo al doen omdat er weinig controle is. Ik snap de looneis van de Arriva medewerkers. Waarom zouden ze minder moeten verdienen dan hun NS collega’s het zijn geen tweederangs werknemers. De “reiziger” moet niet zeuren en het stakingsongerief nemen uit solidariteit, maar in het verwende Nederland waar kennelijk het ergste wat je kan overkomen is dat het vervoer staakt ……ja jammer dan er zIjn erger dingen in de wereld gaande. Niet zeuren dus. Sta achter de machinist, controleur.

Sergio
6 jaren geleden

Fijn. Dat wordt slaap inleveren om eerder op te staan en lopend naar college te gaan.

Ik ben allang blij dat het maar 1 dag is en niet ook maandag.

Mirjam v barneveld
6 jaren geleden

ik vind dit niet echt leuk
heb een abbenoment op d3 bus
daar heb ik nu dus al 3x geen gebruik
dus zou ik graag een tegemoetkoming van willen
ik betaal 80 euro per maand er voor

Gerda
6 jaren geleden

Hoe halen jullie het in je hoofd. Het is EXAMENTIJD.
nu zijn alle kinderen die examen moeten doen de dupe.En wij als ouders erbij. Wij moeten nu maar zorgen, dat ze op tijd op hun examen komen !!!!

Wim Mulder
6 jaren geleden

Waarom niet elke dag het meest actuele stakingsnieuws in het openbaar vervoer?

D030
6 jaren geleden

Mijn vader is buschauffeur in Utrecht en die zegt dat de stakingen onzin zijn. Van zijn garage waren er maar 8 die gingen staken, de rest zat vorige week 2 dagen in de kantine hun tijd te verdoen en morgen weer. Als je niet wilde staken moest je alsnog komen anders moest je verlof opnemen. Als je wel staakt krijg je namelijk uitbetaald door de vakbond.

Dus zeker niet alle chauffeurs zijn het eens met de stakingen. Mijn vader heeft het prima naar zijn zin op de bus, vertraging is nou eenmaal niet te voorkomen zet hij. Hij zegt ook altijd genoeg pauze te hebben.

Itsnotme
6 jaren geleden

Echt FNV is soms net een klein kind die zijn zin wil doordrijven.

Vervoerders willen een mediator inschakelen om uit het conflict te komen, maar FNV gaat hiermee niet akkoord zonder dat bepaalde eisen al ingewilligd zijn.

De loon van een buschauffeur ligt om de nabij tussen de 1648 (starter) en 2800 euro per maand exclusief toeslagen.

De vervoerders hebben 8.9% verhoging beloofd en minimaal om de 2 a 2.5 uur een pauze, maar hiermee ging de FNV niet akkoord.

Sorry, maar het begint inmiddels echt belachelijk te worden wat de FNV doet.

anoniem
6 jaren geleden

Ik vind het een schande wat hier gebeurd. Kost mij allemaal vrije dagen.
Rijdt desnoods 1x per uur en niet iedere 15 minuten.

Theo
6 jaren geleden

Protesteren kan ook op een andere manier. Jullie hebben je punt gemaakt vorige week. Toen ook al 2 dagen ellende voor de reiziger die part nog deel heeft hieraan maar wel wordt gedupeerd. Nu weer een dag… Hou er nu eens mee op. Is dit nog proportioneel?

Brambo
6 jaren geleden

Staken kost de werkgever geld en uiteindelijk als de kosten boven de inkomsten uitkomen. (dat gebeurt bij een staking)zal men dit afwentelen of op de reiziger of op de werknemer. Het huidige voorstel is een prima voorstel. Ik zou ook wel die 8% loonsverhoging willen. Daarbij vind ik het prima als de plaspauze voor enige vertraging zorgt. Als ik maar op mijn bestemming kom. Staken heb ik nooit een optie gevonden omdat anderen daar de dupe van worden. En vakbond probeer niet altijd het onderste uit de kan te halen. Uiteindelijk krijgt men dan het lid op de neus en verlaten er nog meer leden jullie club!

corry
6 jaren geleden

vrijdag 5 mei stond ik bij de bushalte Vreeswijk Nieuwegein te wachten en de chauffeur reed gewoon door,dus die tijd voor koffie en plaspauze lopen ze op deze manier wel weer in

joost
6 jaren geleden

buschauffeurs in het streekvervoer zijn vaak arrogante, verwende lieden die een luizebaantje hebben. ze worden prima betaald en worden echt niet moe van het besturen van een veelal lege bus. ze rijden het laatste deel van de route extra snel, passeren de laatste haltes te vroeg om vervolgens langer te kunnen pauzeren.

Neyon
6 jaren geleden

Ik ben Keolis ontzettend dankbaar! Door de gigantische tariefverhoging per 1 juli 2017 ben ik serieus gaan overwegen het OV te verruilen voor eigen vervoer. Gedaan en nog geen dag spijt gehad. Dank Keolis voor dit verhelderende inzicht! Geen gewacht op chauffeurs die zich niks van busroosters aan trekken of zo maar langs rijden zonder stoppen. Geen bussen die ‘zomaar’ uitvallen. Geen last meer van stakingen. En ga zo maar door. Louter voordelen. Wellicht dat ik alleen de krant niet meer kan lezen in de bus. Ik wil deze boodschap graag verder verspreiden: mijd het openbaar vervoer zoveel mogelijk. En een laatste verzoek aan Keolis: help mij deze boodschap verder verspreiden!

hard werkende vrouw in de zorg
6 jaren geleden

Ik moet vanavond na mijn werk een uur lopen naar huis, als er iets met mij gebeurt zijn de bus vervoerder en FNV verantwoordelijke.
Ik ben er helemaal klaar mee, Een aantal bus chauffeurs moeten beter leren communiceren met de passagier en niet arrogant zijn,

Harold
6 jaren geleden

Nee hè, niet weer de derde keer al, eerst een dag thuis gewerkt, toen de auto gepakt wat echt niet fijn is naar Utrecht, om kwart over 5 in de ochtend vertrokken en toch in de file, ondanks de Meivakantie ! Half 8 in de avond pas thuis ! En nu weer aangekomen in Utrecht kwart voor zes thuis vertrokken, kwart over 7 op Utrecht Centraal vervolgens geen bus, dus drie kwartier in de bloedhitte met hele zware tas lopen naar kantoor ! En nee ik kan niet fietsen vanuit Voorschoten, ook niet thuis werken want afspraken op de zaak ! Super bedankt voor deze ellende ! Ook wij hebben een normaal salaris en krijgen zeker geen 8% verhoging ! Maar we gaan gewoon al 33 jaar door zonder te morren, wees blij dat je werk hebt ! Ga het zeker declareren !

Sanne Boekhorst
6 jaren geleden

Is er niet een andere manier om te onderhandelen zonder dat de reiziger wordt gedupeerd? Ik reis dagelijks met openbaar vervoer, maar zie vaak genoeg achter in het bussenvertrek van Arnhem busschauffers in de bus zitten kletsen met collegae, mobiel checken of gewoon wachten totdat het tijd is. En als je hen om informatie vraagt, vinden ze het teveel moeite om je antwoord te geven. Of ze negeren je en rijden vlak voor je voeten weg. Kijk ook naar wat jullie aan kwaliteit leveren naar de passagier, dat verdient ook niet de schoonheidsprijs. Natuurlijk zijn er ook prettige en vriendelijke busschauffers, alleen te weinig. Het is omdat mijn collega mij heeft geïnformeerd over de staking en de reden ervan. Zoveel bekendheid is er niet aan gegeven naar mijn idee.

Anoniem
6 jaren geleden

Ik vind dat het nu echt klaar is met dat staken!😠
Je kunt niet steeds alle reizigers blijven duperen!😠
Ik begrijp heel goed hoor,dat je wel naar de wc moet kunnen en dat de werkdruk niet te hoog moet liggen..
Maar,ik vind dit alleen gelden voor de vriendelijke buschauffeurs,en niet voor de negerende en bazige buschauffeurs!of chauffeurs die zomaar doorrijden!
Ik maak dat in het openbaar vervoer ook wel eens mee,dat ze inderdaad niet altijd even vriendelijk zijn..😔daar baal ik wel van,want,als iemand met autisme en een licht verstandelijke beperking,is het wel zo fijn,als mensen vriendelijk zijn en dat ik veilig kan reizen..maar ja..ze kunnen helaas ook niet aan de buitenkant zien,dat ik dat allemaal mankeer..🤷🏻‍♀️ik vind het maar een moeilijke kwestie hoor..😔
Maar ik begrijp hier de andere meningen heus ook,want,ze mogen blij zijn,dat ze nog geld kunnen verdienen! ik moet het ook maar met een minimumuitkering zien te redden!en bij het ggz betaal je je scheel aan alles tegenwoordig!😝
Ik mag hopen dat ze nu snel met een accoord komen,want ik heb geen zin in nog meer stakingen!😠ik moest gisteren op die 8 mei onverwachts nog vervoer regelen!😅ik had nog geluk dat het kon!anders had ik mooi pech!😔
Een kwartiertje van te voren was ik er pas achter dat er weer gestaakt werd,had nergens iets zien staan..🤷🏻‍♀️Toen op de OVinfo app zag ik het pas..
Het moet gewoon NU GOED komen!

luppie
6 jaren geleden

alweer!! ik word hier echt helemaal ziek van man kap even met staken. Ga dan wat anders verzinnen laat mensen niet inchecken en gratis reizen bijvoorbeeld. Ik kan op alweer niet op mijn stage adres komen door dit belachelijke gedoe.