Opnieuw meer klachten voor NMBS

Net als in 2008 en 2009 is het aantal klachten over de Belgische spoorwegen ook in 2010 toegenomen. In 2010 ontving de NMBS 27.366 klachten, 15% meer dan in 2009. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport Centrale Klantendienst van de NMBS.

Met name in maart steeg het aantal klachten fors, dat wordt verklaart door het treinongeval bij Buizingen. Maar ook de stiptheid in het algemeen wordt door klanten van de Belgische spoorwegen als een probleem ervaren. Dat blijkt ook uit de cijfers "Compensatie bij vertraging". In 2009 diende nog 19.129 mensen een verzoek in, in 2010 is dat aantal meer dan verdubbeld naar 42.443 vezoeken. 83% van de claims zijn uitbetaald.

In België kunnen reizigers zowel een claim indienen bij langdurige vertraging, als bij frequente vertraging. De meeste claims hadden betrekking op langdurige vertraging (81%).

Klachtencijfers

jaar aantal klachten
2007 21.823
2008 23.199
2009 23.833
2009 27.366

 

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug