fbpx
Arriva trein (Spurt) te Nijmegen
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Opnieuw dreigt vertraging voor vernieuwing Maaslijn

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is. Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Aanvullende inspanning

Dat probleem met de Maaslijn is inmiddels uit de wereld. Maar nu waarschuwt ProRail het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de provincie Limburg voor mogelijke vertraging, nu de planning van het project nog eens tegen het licht is gehouden.

Naar aanleiding van deze waarschuwing vond donderdag bestuurlijk overleg plaats tussen demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van I&W en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). Provincie en ministerie lieten weten hoe dan ook vast te houden aan de tijdige oplevering van de Maaslijn. Maar dit kan volgens Van Gaans niet zonder “aanvullende inspanningen vanuit ProRail”. Ministerie en provincie hebben ProRail donderdag dan ook gevraagd om extra maatregelen om het project binnen de afgesproken termijn te realiseren.

Fors duurder

“Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen”, aldus Van Gaans. Een verdere vertraging van het project zou volgens Van Gaans ook leiden tot meerkosten.

De kosten van het project worden nu geraamd op zo’n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. Aanvankelijk weigerde Limburg mee te betalen aan de extra kosten, waardoor vertraging dreigde. Maar na overleg tussen waarnemend gouverneur Johan Remkes en toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven besloot Limburg alsnog 24 miljoen euro aan meerkosten bij te lappen. Ook reserveerde Limburg zo’n 10 miljoen voor als de kosten door extra risico’s alsnog oplopen.

Betere stiptheid

In de oorspronkelijke plannen had de Maaslijn al in 2020 geëlektrificeerd moeten zijn. Als de vernieuwing is afgerond, moet de treinuitval minder worden. Ook is de gedachte dat de stiptheid sterk verbetert. De dienstregeling is nu erg krap, waardoor er nauwelijks ruimte is om vertraging in te lopen. Daarom worden treinen bij vertraging nu snel geschrapt. Elektrische treinen kunnen sneller optrekken. Daarnaast komt er op enkele plaatsen meer dubbel spoor. Daardoor moet de dienstregeling straks betrouwbaarder worden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
2 jaren geleden

Wat een ongekende incompetentie.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

De Maaslijn is kennelijk stagiairsache bij Prorail, ja.

10 sporen voor CS
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deze “incompetentie” zorgt er wel voor dat ProRail steeds meer kan vragen voor langere planning (al eerder hadden ze extra budget gekregen). Het loont zich dus om steeds te komen met “oeps, foutje bedankt”. Er zijn geen negatieve consequenties en alleen maar extra geld voor ProRail, waarmee de vorstelijke salarissen worden betaald van de vele directeuren. Zo krijgt Nederland geen value for money voor belastinggeld en mobiliteitsbudget.

Maar de reiziger is weer de dupe, want die kan niet in 2024, maar in 2025 of 2026 vaker en stipter met de trein.

Wim Lubbers
2 jaren geleden

En zo gaat het al 50 jaar. Begin jaren’70 demonstreerden Nijmeegse studenten al voor verbetering van die lijn.

Messi
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Als ze het in de jaren 70 hadden verbeterd dan was het waarschijnlijk 90% goedkoper…. net als de Noord-zuid Lijn jaren zeggen het komt er en dan pas eraan beginnen wanneer alles Duur is geworden…

Alfred Morris
2 jaren geleden

Blijkbaar kunnen spoormensen hun projecten niet meer adequaat plannen: HSL, Fyra, Hoekselijn, en ook in VK met de Elizabethline en de Elektrificatie van Londen-Bristol enz.

bert sitters
2 jaren geleden

Gewoon goed aanpakken:
overal geëlektrificeerd dubbelspoor;
knelpunten als overgangen aanpakken;
Intercity’s én stoptreinen.
Het langgekte Limburg heeft meer dan 1.1 miljoen inwoners.
Dee metropool Arnhem-Nijmegen heeft 750.000 inwoners.
Er is een duidelijke band tussen de Radboud Universiteit van Nijmegen en Limburg. De geldt ook voor het Land van Cuijk in het oosten van Brabant.
Doe wat aan beter vervoer!

Maaslijn-er
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

De zuidelijke provincies vragen inmiddels al deze volledige verdubbeling van de Maaslijn. En ProRail vindt dat helemaal prima: kan men 2 keer verdienen aan dezelfde lijn. Dan kan men de wissels voor de stukjes verdubbeling weer eruit halen als overal dubbelspoor komt.

Ron Swart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Maaslijn-er

Als toch vertraging gaat optreden bij de upgrading van Nijmegen – Venlo – Roermond kan onder de noemer ‘elk nadeel hep ze voordeel’ daarop ingespeeld worden met een integrale en getemporiseerde verdubbeling door bij het plaatsen van de bovenleidingsmasten daarmee rekening te houden.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

“De Maaslijn soap” zo zou men de “modernisering (?)” wel mogen noemen van de Maaslijn. Ik ben het met de vorige schrijvers eens en Bert heeft gelijk als het om o.a. dubbelspoor gaat. Ik kan mij de ronkende diesels plan U op weg van Roermond naar Blerick goed herinneren om familie op te zoeken en al boemelend kroop men door het Noord Limburgse land, anno 2021 is er blijkbaar niet veel veranderd.
Trouwens er is nog een spoorverdubbeling gaande die ook een zeer lange adem heeft, namelijk die tussen Heerlen en Landgraaf, wordt ook een “soap” gevalletje zoals er al meerdere zijn in Nederland. De historie van deze lijn staat recent goed beschreven in het nieuwe boek Vervoer in Landgraaf en omgeving in de twintigste eeuw van de Heemkundevereniging. Ook toen bleek dat spoorverbetering in Limburg een moeizame weg kende en nog steeds kent. Is railinfrabeheer en verbetering in ons land een kwestie van onkunde of incompetentie of beide, wie het weet mag het zeggen…

Maaslijn-er
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

De verdubbeling van Heerlen – Landgraaf, over ca 3 km, is inmiddels opgeplust naar 72 miljoen. Ook hier had men dezelfde redenen: verkeerde inschatting, planning was te krap, etc. Zoals hierboven al gemeld: “oeps foutje, bedankt”

Rudy
2 jaren geleden
Antwoord aan  Maaslijn-er

Wat een problemen om een spoor dat in de oorlog is opgebroken weer terug te leggen. Heerlen – Landgraaf – Kerkrade – Simpelveld was dubbelsporig. Omdat de NS bovenbouw materieel voor de Rusland veldtocht moest leveren, is naast de levering uit voorraad ook een deel geleverd na opbraak van sporen.

Tonny
2 jaren geleden

Complete incompetentie. En maar zeggen, het moet zo, het gaat niet anders, je begrijpt het als buitenstaander niet, etc, etc. Wordt Prorail gesubsidieerd door de autolobby ofzo?

(natuurlijk niet, dat weet ik ook wel, maar het is wel echt extreem wat ze allemaal niet meer kunnen).

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Net als de formatie van een nieuwe regering begint dit idd wel een hele slechte soap te worden. Als men de dienstregeling van 2025 niet haalt hoeveel uitstel heeft men dan nog nodig en hoe zit het met de nieuwe treinen, die voor deze lijn besteld zijn? Als men zegt dat bijv. zaken soberder moeten omdat de vraag naar OV is afgenomen door thuiswerken / thuis studeren dan had men dat moeten vermelden. Zonder reden is het idd incompetentie.

PS. Af en toe een goed complotje kan ook geen kwaad…

Ericx
2 jaren geleden

Droevig dat voor de aanleg van de A73 kosten noch moeite gespaard zijn en dat er zo moeilijk wordt gedaan over de verbetering van de Maaslijn. Logisch, dat dan iedereen die het zich enigszins kan veroorloven voor de auto kiest.

Frank
2 jaren geleden

Erg triest dat dit allemaal kan in Nederland. De reiziger is de pineut en kiest zo snel mogelijk voor een auto, als dat enigzins mogelijk is. Niet meer afhankelijk van die prutsers. En zo kom je in een negatieve spiraal terecht. De lijn had al tientallen jaren verdubbeld en geëlectrificeerd moeten zijn natuurlijk, inclusief intercity Nijmegen – Maastricht.