fbpx

Oost-Nederland wil nieuw onderzoek naar goederenspoorlijn

04 jul 2013 19:43

De overheden in Oost-Nederland, die samen het landsdeel Oost vormen, roepen staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) op om geen overhaast besluit te nemen over de spoorroute voor het goederenvervoer in hun gebied. Overijssel, Gelderland en de stadsregio´s Stedendriehoek, Twente en Arnhem-Nijmegen vinden dat de onderzoeken die tot nu toe naar de mogelijke routes zijn gedaan, onzorgvuldig en achterhaald zijn.

Dat heeft het landsdeel donderdag aan de staatssecretaris laten weten. Het is de bedoeling dat Mansveld dit najaar besluit welke van de vier varianten voor het goederenvervoer door Oost-Nederland de voorkeur heeft. Via Oost-Nederland moet treinvervoer vanaf de Tweede Maasvlakte naar Duitsland worden afgewikkeld. De nieuwe goederenroute maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor, waarvoor onlangs de eerste milieueffectrapportage (MER) is verschenen.

Het aantal goederentreinen dat door Oost-Nederland gaat rijden zal verdubbelen, totdat er in 2030 naar verwachting 60 treinen per dag door het landsdeel gaan. Langs de beoogde tracés wonen ruim 100.000 mensen, stellen de overheden. Die hebben nu al te veel last van geluid en trillingen, maar in de MER zijn daarvoor geen maatregelen opgenomen terwijl Mansveld eerder geld beloofde om de huidige situatie al aan te pakken.

Naast andere tekortkomingen deugt daarom ook de kostenonderbouwing in de rapportage niet, zeggen de overheden. De aanpassingen aan het spoor in Oost-Nederland gaan volgens het Rijk tussen de 210 en 530 miljoen euro kosten.

(c) ANP