De oorzaak van de anderhalve week durende stremming tussen Maastricht en Heerlen is door ProRail gevonden. De treinen van Veolia rijden ´te goed´.
De problemen begonnen toen Veolia´s niet meer herkend werden door de infrastructuur, waardoor seinen en overwegen ontregeld raakten. De twee bedrijven tastten dagenlang in het duister over de oorzaak, maar deze is gevonden.
Meerdere factoren waren de oorzaak voor de storingen. Eén ervan zijn de bladeren op het spoor. Het smeersel in de bladeren wordt door de treinen over de sporen verspreid. De oorzaak hiervan is dat de treinen van Veolia heel licht rijden. Ze rollen heel soepel over het spoor, in tegenstelling tot het oude materieel. Het oudere materieel maakt de sporen schoon.
De sporen zijn uiteindelijk schoongemaakt door een slijptrein. Dit is volgens ProRail geen èchte oplossing, aangezien er daarmee een laagje van het spoor wordt afgehaald. De spoorbeheerder zet nu treinen in die Sandite op het spoor spuiten, waardoor de sporen stroef worden.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…