fbpx

Ook treinuitval buiten stakingsgebied

24 aug 2022 10:55

Ook buiten het gebied waar NS-personeel woensdag staakt, vallen er treinen uit, zegt een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover.

Treinuitval

“Dat hadden we vooraf eigenlijk al verwacht, daarom hadden we de mensen opgeroepen om indien mogelijk thuis te blijven.” Ook Treinreiziger.nl constateert dat er elders in Nederland meer treinen uitvallen dan normaal. Van chaos is echter geen sprake, vaak gaat het om een enkele trein die uitvalt. Al kan de hinder soms groter zijn doordat er ook nog treinen uitvallen door personeelstekort.

De zegsman van Rover laat weten dat het nog te vroeg is om een scherp beeld te schetsen van de gevolgen van de staking in het noorden van het land, maar dat het wel duidelijk is dat die ook een impact heeft op het treinverkeer in de rest van het land. “Zo zien we onder meer dat er minder treinen rijden tussen Amersfoort en Den Haag en dat er treinuitval is tussen Schiphol en Enschede. Ook tussen Utrecht en Almere en tussen Rotterdam en Utrecht hebben we treinuitval gezien.”

NS: nauwelijks impact

Als gevolg van de staking van NS-personeel in het noorden van het land valt af en toe een trein elders in het land uit, erkent het spoorbedrijf. Het gaat dan om treinen die “verbonden zijn met het stakingsgebied”, zegt een woordvoerder van de NS. Hij wijst erop dat er ook treinen uitvallen door personeelstekort, en door werkzaamheden die al gepland stonden. De zegsman stelt wel dat de aangepaste dienstregeling zoals die was aangekondigd voor de rest van het land nagenoeg volledig wordt gereden. “Er is nauwelijks impact op de rest van het land. De dienstregeling gaat nagenoeg zoals we die voor ogen hadden”, zegt hij.

20% loonstijging

Rover heeft vooralsnog geen meldingen gekregen van mensen die op een station waren gestrand of op een andere manier door de staking in de problemen zijn gekomen. “Maar als er klachten of problemen zijn, duurt het even voordat die binnenkomen. Eerste zorg van de reizigers is dat ze op de plek van bestemming aankomen.”

De looneisen van de vakbonden komt volgens de NS-directie uit op een stijging van 20%. “Die 20 procent is bij inwilliging van 100 procent van onze eisen. Maar je haalt nooit alles binnen. Het echte probleem is dat NS afgelopen maanden nooit werkelijk onderhandeld heeft. Er is op alles néé gezegd, behalve op voorstellen die niets kosten” verklaart VVMC-voorman Rob de Groot in een interview met het Algemeen Dagblad.

Estafettestaking

De vakbonden hopen op begrip van treinreizigers. “Natuurlijk is het vervelend dat reizigers worden getroffen. Maar de strijd van het NS-personeel staat voor een strijd tegen een koopkrachtcrisis die ons allemaal keihard raakt. We willen allemaal het eind van de maand kunnen halen en de rekeningen en de boodschappen kunnen blijven betalen. Daarom roepen wij iedereen op om solidair te zijn met onze stakende leden” stelt FNV-voorzitter Tuur Elzinga.

De staking is woensdag begonnen in de regio-Noord. Het gaat om een estafettestaking. Vrijdag wordt het werk stilgelegd in de regio West, en zullen er nauwelijks treinen rijden in de regio Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht. Treinreiziger verwacht de aangepaste dienstregeling voor vrijdag op donderdag aan het einde van de werkdag.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
1 jaar geleden

“Maar de strijd van het NS-personeel staat voor een strijd tegen een koopkrachtcrisis die ons allemaal keihard raakt.”

Het is precies andersom: De strijd van het NS personeel staat voor een strijd VOOR een koopkrachtcrisis die ons allemaal keihard raakt. Wat denk je dat er gebeurt met de prijzen van de treinkaartjes en -abonnementen als NS 10-20% meer moet betalen aan loonkosten BOVENOP de toch al gestegen energieprijzen en dergelijke?

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Sorry, maar dit soort reacties komt niet te pas in de kraam van onze socialistische vakbonden. In hun gedachten zwemmen alle bedrijven in het geld

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

De vakbonden willen in feite natuurlijk permanent grote subsidies uit Den Haag. Maar dat kun je als vakbondsbestuurder moeilijk hardop zetten.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

En hoe moet het NS-personeel (en andere werknemers in andere sectoren) hun lasten betalen als de lonen stil blijven staan terwijl de prijzen met 10% gestegen zijn in een jaar tijd? Zulke forse prijsstijgingen vragen om forse loonstijgingen, anders loopt het personeel op een gegeven moment echt weg, en zonder personeel rijden er echt geen treinen ongeacht de hoeveelheid technologie die er tegenaan wordt gegooid.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

De lonen blijven niet stilstaan. NS biedt maar liefst 8% loonsverhoging.

HM
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

8 procent over meerdere jaren. Nog niet eens genoeg om de inflatie van het afgelopen jaar op te vangen, laat staan wat er nog komen gaat in de komende twee jaar.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

De economie maakt zelf duidelijk wat er moet gebeuren om de balans te herstellen: Minder consumeren. Dat vermindert de krapte in de huishoudboekjes en is bovendien de enige manier om op korte termijn de problemen met een relatief krimpende beroepsbevolking op te lossen.

Arjan Kuiper
1 jaar geleden

Woordvoerder Erik Kroeze zag ik gisteren in het journaal verkondigen dat er nauwelijks impact zou zijn voor de rest van het land. Dit klopt niet – tussen Den Haag/Rotterdam-Utrecht vallen intercity treinen uit de hele dag (onaangekondigd – heeft niets met stakingsgebied te maken) en staat ook niet vermeld in de reisplanner of de NS website

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Kuiper

Een deel van deze treinen komt uit Groningen en Leeuwarden en daar doet personeel dienst uit stakende standplaatsen.

Arjan Kuiper
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Prima en dat begrijp ik, maar dan doet de opmerking nauwelijks impact natuurlijk geen recht aan wat er daadwerkelijk gebeurt: namelijk de hele dag gehalveerde intercity dienst Den Haag/Rotterdam-Utrecht Centraal v.v. wat niet bepaald aan het stakingsgebied grenst….

Diederik
1 jaar geleden

Kan iemand uitleggen waarom de sprinters ook niet verder rijden als ‘t harde en Olst? Word er op die station Normaal gesproken van personeel gewisseld?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Diederik

Nee, hier is gewoon sprake van een aangepast rooster.

Mikael
1 jaar geleden
Antwoord aan  Diederik

Heeft te maken met solidariteit voor t stakingsgebied.. De regio Noord staakt nu, wordt dus het hardst geraakt, maar dat heeft op Zwolle weinig impact als daar alles keert wat normaal doorgaand is. Dan is Zwolle nog prima bereikbaar namelijk, en dat is niet de bedoeling. Vandaar dat ook op Almere Oostvaarders is gekeerd vandaag.

Diederik
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mikael

Waarom zou ns zo solitair zijn aan de stakers? Dan schieten ze toch alleen maar in de eigen voet en die van de reizigers.
Overigens reden er wel ettelijke treinen naar leeuwarden me Groningen, das ook niet heel solidair

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Diederik

Omdat het NS-management te zwak is om een vuist te maken tegen de vakbonden.

Kees
1 jaar geleden

Was helaas te verwachten dat een regionale staking gevolgen heeft voor de rest van het land.