fbpx
Foto: Florian Sterl

Ook nieuwe treinen mogelijk uitgerust met anti-icing

27 nov 2012 14:02

De Nederlandse Spoorwegen gaan komende winter uitproberen of ook nieuwe treinen met anti-icing (antivries) kunnen worden ingespoten. Als de testen goed verlopen, worden volgende winter alle treinen met dit middel behandeld. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) aan de Tweede Kamer.

Het gaat om de zogenoemde Sprinter Lightrail-treinen (SLT). Aanvankelijk was NS niet van voornemens om deze treinen uit te rusten met anti-icing. Dit omdat deze treinen nog in de garantieperiode vallen van de leverancier. NS heeft nu echter met de leverancier afgesproken om de mogelijkheden en risico´s in kaart te brengen. 

Leverancier
Daarmee probeert NS voor volgend jaar een akkoord van de leverancier te krijgen om binnen de lopende garantieperiode het materieel toch met anti-icing te kunnen behandelen, al dan niet met aanvullende maatregelen die NS moet treffen.

Werking anti-Icing
Door treinen met anti-icing te voorzien moet voorkomen worden dat er sneeuw en ijsblokken onder de treinen komen. Deze sneeuw en ijsblokken kunnen hinder opleveren als ze afbreken en in wissels terechtkomen. Dit kan problemen met het wissel veroorzaken of zorgen voor schade aan de onderzijde van de trein, waar de leidingen liggen.

Succesvol
Ant-icing wordt al succesvol toegepast in Rusland en de Scandinavische landen. NS hield afgelopen jaar een pilot met 3% van de treinen. Met ingang van dit najaar is dan ook op zes emplacementen een anti-icing installatie geplaatst. Daardoor zal nu 70% van de NS-treinen op het hoofdrailnet voorzien zijn van anti-icing op winterse dagen. Het middel is biologisch afbreekbaar.

Nieuw materieel
In de specificaties voor het aanschaffen van nieuw materieel de komende jaren (bijvoorbeeld Sprinter Nieuwe Generatie) is inmiddels opgenomen dat het materieel bestand moet zijn tegen de behandeling met anti-icing. 

Foto: Florian Sterl