Ook minder bussen en metro’s door personeelstekort Covid

Door het stijgend aantal coronabesmettingen zijn steeds meer openbaarvervoersbedrijven genoodzaakt in de dienstregeling te snijden. Onder andere de GVB, RET, Arriva en Connexxion hebben ritten geschrapt. Donderdag werd bekend dat ook NS vanaf 7 februari het treinaanbod gaat inperken.

Ziekteverzuim

De meeste vervoersbedrijven hebben eerder al afgeschaald, omdat er veel minder reizigers waren. “Nu schalen we nog verder af vanwege het tekort aan personeel”, zegt voorzitter Gerrit Spijksma van branchevereniging OV-NL in het NOS Radio 1 Journaal.

Rotterdam en Amsterdam

Concreet zijn de frequenties in Rotterdam (RET) bij de metro teruggebracht. Op de drukste trajecten rijdt normaal elke drie à vier minuten een metro, dat is nu uitgedund naar elke vijf minuten. Op minder drukke trajecten daalt de frequentie ook. Tussen Hoek van Holland en Maassluis Steendijkpolder rijdt de metro slechts twee keer per uur, in plaats van drie keer per uur. Hier een volledig overzicht.

In Amsterdam rijden bussen en trams van de GVB minder vaak. Het gaat om de buslijnen 37, 38, 40, 41, 44, 47, 48, 54, 65 en 66. Bij de tram daalt de frequentie in Amsterdam bij lijn 1, 4, 5, 17, 24 en 26. De aanpassingen worden enkele dagen voor vertrek in de reisplanner verwerkt, meldt het GVB.

Arriva en Connexxion

Ook reizigersvervoerder Arriva heeft op enkele trajecten moeten schrappen in de dienstregeling. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de Vechtdallijnen, hier vervallen de spitstreinen. Er blijven twee treinen per uur over tussen Zwolle en Emmen. Ook tussen Nijmegen en Roermond rijden er tot nader bericht minder treinen tussen Venray en Nijmegen. In de Achterhoek rijden sommige bussen minder vaak.

Ook Connexxion lukt het niet de volledige dienstregeling uit te voeren. “Ook bij Connexxion merken we de gevolgen van de Covid-pandemie. Het aantal ziekmeldingen is hoger dan in andere jaren. In de regio Amstelland-Meerlanden (AML) zien we ons daarom genoodzaakt om de dienstregeling aan te passen” meldt de vervoerder op de website. Connexxion schakelt in deze regio ook op werkdagen over op de zaterdagdienstregeling.

Versoepeling

De afschaling komt op een moment dat het kabinet juist verschillende versoepelingen heeft doorgevoerd. Daardoor neemt het aantal reizigers in het openbaar vervoer toe. Op 1 januari 2022 zag Translink bijvoorbeeld 71% minder check-ins in vergelijking met 2019. Gisteren, donderdag 27 januari, was dat nog maar 45% minder met een vergelijkbare dag drie jaar geleden.

Toch verwacht OV-NL dat het nu niet drukker wordt in het openbaar vervoer. Sinds het begin van de pandemie zijn forenzen thuis gaan werken en tot nu toe is die groep reizigers niet teruggekeerd in het openbaar vervoer, constateert Spijksma.

Let op: het overzicht in dit artikel wordt niet bijgewerkt. Het kan zijn dat de dienstregeling later op meer plekken wordt uitgedund, of juist dat lijnen weer vaker gaan rijden.

This post was last modified on 28 januari 2022 13:05

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug