De Fyra V250 is een miskoop geweest. Dat staat vast. Maar moeten we de trein inderdaad nu afschrijven en nu naar de sloop brengen? Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren zijn er ook argumenten denkbaar om de Fyra nog niet af te schrijven. Hij wijst er op dat ook de Duitse hogesnelheidstrein ICE van Siemens in het verleden eens een deur verloor. Nota benen op hoge snelheid.
Opinieblog door Hildebrand van Kuijeren
De Fyra is één groot drama geworden. Terecht kijkt NS nu ook naar treinen van andere fabrikanten. En terecht dat NS geen treinen wil met allerlei mankementen. Zeker als je dat afzet tegen de vraagprijs van zo´n 320 miljoen euro voor de 16 Fyra´s. Die problemen zijn er echter wel, volop. Reden genoeg om te stoppen met de Fyra V250.
Doorgaan met de Fyra – zes argumenten
Maar, ondanks al die problemen, zijn er ook een aantal argumenten denkbaar die ervoor pleiten om de Fyra nog niet volledig af te schrijven. Zes argumenten:
Ik geef toe, niet alle argumenten zijn even sterk. Alle treinen hebben soms problemen, maar de ernst en de regelmaat waarbij het bij de Fyra mis ging was onaanvaardbaar.
Aanvaardbaar
Wat mij betreft was het aanvaardbaar geweest als NS voor de hogesnelheidslijn nieuwe treinen had besteld en tegelijkertijd had geëist dat AnsaldoBreda alle problemen had opgelost, met daar bovenop een fikse korting op het aanvankelijke order bedrag. Uiteraard zou dan ook een onafhankelijk bureau als Mott MacDonalds de treinen vooraf kunnen testen. Mocht de V250 dan toch opeens een goede trein blijken te zijn, dan hadden de V250´s ingezet kunnen worden op de Hanzelijn, of als reserve vloot voor de Fyra.
Denemarken
Voor een soortgelijke oplossing hebben de Denen ook gekozen. Ook daar leverde AnsaldoBreda treinen jaren later dan gepland en met de nodige problemen. De Denen dreigden ook het contract op te zeggen met AnsaldoBreda, maar uiteindelijk hebben de Deense spoorwegen (DSB) en AnsaldoBreda een akkoord bereikt: DSB kreeg een korting van ca 50% van wege de te late levering. Ook werd er een nieuwe uiterste leverdatum afgesproken. Als er dan niet geleverd zou worden, zou de DSB zonder discussie het contract kunnen opzeggen. Er zijn inmiddels 78 IC-4 treinen voor de Denen gemaakt, waarvan er nu 23 in reizigersdienst. Die treinen rijden punctueel, maar DSB is nog steeds terughoudend met de inzet van de treinen. Dit vanwege een incident in 2011.
Conclusie
Van een echt succes is dus ook in Denemarken nog geen sprake. Wat dat betreft ben ik ook niet heel erg rouwig dat NS het contract heeft opgezegd. Nu maar hopen dat er nog iets van de 200 miljoen euro terug komt.
This post was last modified on 8 november 2016 10:09
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…