fbpx

Ook Haagse tram gaat (deels) rijden op groene stroom

20 dec 2018 11:06

Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM wil zijn drukst bezette tramlijnen laten rijden op zonne-energie die is opgewekt vlakbij de tramsporen. Het gaat om zonnepanelen die direct gaan leveren aan de bovenleiding van de trams. Volgens de HTM maakt dat het project uniek.

Andere vervoerders

Eerder werd al bekend dat de GVB overstapt op groene stroom per 1 januari. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is als eerste tramvervoerder in Nederland overgeschakeld. Ook NS gebruikt groene stroom voor de bovenleiding. HTM volgt nu in Den Haag.

13 procent

In Den Haag gaat het niet om alle trams, maar alleen om de RandstadRail-lijnen 3 en 4. Die worden dagelijks volgens de HTM door zo’n 85.000 reizigers gebruikt. Een deel van dit lightrailtraject voert langs een braakliggend terrein in de Haagse wijk Mariahoeve, tussen de haltes Laan van Nieuw Oost-Indië en Voorburg ’t Loo. Hier wil de HTM zonnepanelen en accu’s plaatsen, dicht in de buurt van de tramsporen. Het nieuw te bouwen zonnepark en de energieopslag leveren per jaar circa 1,4 gigawattuur aan groene stroom. Het zonnepark en de opslag voorzien in 13 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes.

Techniek

Trams rijden op gelijkstroom en zonnepanelen produceren gelijkstroom. Normaal wordt deze gelijkstroom omgevormd naar wisselstroom en geleverd aan energiebedrijven. Zij transporteren de wisselstroom via hun netwerk. “Door het omvormen en transporteren ontstaat echter verlies van energie. HTM en zonprojectontwikkelaar Energie van Hollandsche Bodem bedachten daarom een innovatieve oplossing om dit energieverlies te voorkomen. Door de zonnepanelen zo dicht mogelijk bij de bovenleiding te plaatsen wordt de zonne-energie maximaal benut”, stelt de HTM.

Planning

Als alles volgens plan verloopt wordt het zonnepark en de energie-opslag vanaf 2019 gerealiseerd. De HTM houdt wel een slag om de arm en wijst erop dat eerst de benodigde vergunningen geregeld moeten worden. Dat zou voor tegenslag kunnen zorgen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
5 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
5 jaren geleden

Slim, de accu’s kun je ‘s avonds leeg rijden en ‘s nacht weer opladen met nachtelijke overcapaciteit van molens om dan de ochtend dienst mee te starten. Overdag moet er dan wat uit de panelen komen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB. En hoe lang is dit baanvak?
>>
het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes.>>

Cole
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

als ze bedoelen tussen de haltes Laa en tLoo ongeveer 2 km. 13% daarvan zou dan wel bedroevend weinig zijn.

B. Alberda
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“Het nieuw te bouwen zonnepark en de energieopslag leveren per jaar circa 1,4 gigawattuur aan groene stroom. Het zonnepark en de opslag voorzien in 13 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes. ”

Ik vraag me af of die 1,4 GWh = 13% wel klopt.

Dat wil namelijk zeggen dat het totale stroomverbruik ongeveer 11,2 GWh bedraagt, dat is dan 30,7 MWh per dag, 1,3 MWh per uur. Oftewel een gemiddeld stroomverbruik van 1,3 MW op 2 km spoor? En dan rijden ze niet eens ‘s nachts, dus neem 5 uur niet rijden, dan is het zelf 1,6 MW gemiddeld. Dat is op 600 volt een stroom van 26 kA, dat kan nooit, treinen trekken een paar honderd A en die zijn een trein, niet een tram.

Misschien is 11,2 GWh het stroomverbruik van de gehele HTM, niet puur van het baanvak, dat lijkt me wat logischer. Of men heeft ergens een G en een M verwisseld.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  B. Alberda

Duidelijk dat het bericht nogal rammelt. Helaas zit heel tram en treintjes Nederland hetzelfde bericht te knippen en plakken. Leuk een gratis artikeltje. MAar even je gevoel op de cijfers los laten is er niet bij. Wat natuurlijk door het magere onderwijs veroorzaakt wordt.