Ook bij overmacht compensatie voor treinreizigers

Spoorwegen moeten treinreizigers ook compenseren voor vertraging als die wordt veroorzaakt door overmacht, zoals slecht weer of stakingen. Dat stelt een belangrijke adviseur van het Europese Hof van Justitie donderdag. In de Europese regels staat namelijk nergens dat spoorbedrijven bij overmacht geen compensatie hoeven te betalen.

De adviseur concludeert dat als het de bedoeling was geweest dat spoorwegbedrijven zich kunnen beroepen op overmacht, dat in de tekst had moeten staan. Hij wijst er verder op dat veel varianten van overmacht in het treinverkeer tot op zekere hoogte voorspelbaar zijn, en dus kunnen worden doorberekend in de vervoersprijzen.

Nederland
Als het Europees Hof het advies overneemt, maakt dat voor NS niet veel verschil, zegt een woordvoerder. NS geeft namelijk al geld terug als reizigers door extreem weer vertraging oplopen. "Alleen als bijvoorbeeld sprake is van een landelijke stroomstoring doen wij dat niet." Het is niet waarschijnlijk dat het Europees Hof dat ook rekent tot overmacht die tot een zekere mate voorspelbaar is.

Weinig claims
Reizigersvereniging Rover geeft aan dat er in Nederland sowieso weinig vergoedingen worden geclaimd. "Reizigers vragen niet zo vaak om compensatie", zegt een woordvoerder. "Dat komt voornamelijk doordat ze niet weten dat ze een vergoeding kunnen krijgen bij vertragingen." In 2012 keerde NS 5 miljoen euro uit, in 2011 was dat nog 4 miljoen. Het gaat om zo´n 500.000 claims per jaar.

Europese regels
Volgens de Europese regels kan een treinreiziger bij een vertraging van meer dan een uur om een vergoeding vragen bij de spoorwegmaatschappij. Bij een vertraging van één tot twee uur is de compensatie minimaal 25 procent van de prijs van het vervoersbewijs. Boven de twee uur moet minimaal de helft van het bedrag worden terugbetaald.

Soepeler
De NS compenseert vertraagde reizigers al wanneer ze dertig minuten vertraagd zijn. Bij een vertraging van meer dan een uur kan de reiziger zijn hele kaartje voor die rit terugvragen.

Internationale reizen
Voor internationale reizen beroept NS International nog wel regelmatig op overmacht. Dat geldt ook voor andere internationale vervoerders. Bijvoorbeeld door Thalys en Eurostar. 
Zo weigerde Thalys deze week aanvankelijk nog om treintickets kosteloos te annuleren, terwijl de trein niet reed.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 30 mei 2017 10:11

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

3 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug