fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Onveilig gevoel in de trein? NS is bereikbaar per WhatsApp

29 apr 2020 12:45

Tijdens de coronacrisis zijn conducteurs minder zichtbaar dan gebruikelijk. Dat kan vervelend zijn als reizigers overlast ondervinden of zich onveilig voelen. Daarom introduceert het spoorbedrijf een WhatsApp service (06-13 18 13 18). Een SMS-bericht kan ook naar het nummer gestuurd worden.

Op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven is NS vorig jaar al gestart met een proef met WhatsApp service. Van Veldhoven vertelde toen dat ze het belangrijk vond dat reizigers zich veilig voelen in de trein : “De mogelijkheid om een appje of SMS’je te sturen als er iets is kan daarbij helpen, een goede zaak dus dat dat nu in alle NS-treinen kan.”

Waar de proef vorig jaar beperkt was tot Zuid-Nederland en uitsluitend in Sprinters van het type Flirt, wordt de dienst nu landelijk beschikbaar. De dienst start morgen, donderdag 30 april. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt of helpt een extra omroep van de hoofdconducteur. In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, blijft de oproep om 112 te bellen.

Ook zonder coronacrisis is een klein deel van de reizigers niet tevreden over de zichtbaarheid van het NS-personeel. Normaal gesproken is 17% van de reizigers niet of in mindere mate tevreden over de zichtbaarheid van het NS-personeel (cijfers 2018, onderzoek NS). Ook op NS-forum wordt er geregeld over geklaagd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
bert sitters
4 jaren geleden

Is het zo dat de centrale ook kan zien in welke trein en op welke plek in de trein een beroep wordt gedaan op deze nooddienst als de passagiers na het toetsen van vink 06-13 18 13 18 geen tijd meer heeft om een boodschap in te toetsen, bijvoorbeeld dat de bedreiger of de overlastverzorgers de telefoon uit de hand van de passagier heeft geslagen?

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Bij dit soort bedreigingen kunt u denk ik het beste aan de noodrem trekken. Dan is uw locatie bij modern materieel snel gevonden.

Ariën
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Als je een melding doet, dan is het beste om jezelf eerst in veiligheid te brengen.

Ruud
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

Juist en als het je dan ook nog lukt om het wagonnummer in je melding te zetten…

Britton
4 jaren geleden

Het gaat dus echt om de onveiligheid in de trein. Ik heb er zelf nooit persoonlijk last van gehad. Wel buiten het station, daarvoor moest ik 112 gaan bellen. Er waren par jaar geleden overlast door Marokkaanse jongeren die mensen gingen intimideren en overlast veroorzaken. Ook waren in bezit van drugs en mogelijk ook wapenbezit maar volgens mij zijn ze toen wel opgepakt. Was tijden Arab Spring.

Pieter-jan
4 jaren geleden

Ik ben niet iemand die iets van overlast of iets dergelijks durft te zeggen. Ik heb wel diverse situaties meegemaakt die ik zou willen melden.
Situaties zoals: reiziger spreekt zwartrijder aan en krijgt een grote mond, groep jongeren met de muziek veel te hard via de speaker, en zwartrijder die uitgebreid in de 1e klas gaat zitten bellen, UVB van de conducteur krijgt en weg gestuurd wordt maar terug komt als de conducteur weer weg is.

Erik
4 jaren geleden

Waarom zijn conducteurs minder zichtbaar? Moeten zij ook niet gewoon hun werk doen en zorgen voor de passagiers? en waar zijn de medewerkers van Service en veiligheid?? Zitten die binnen? Mijn vrouw moet gewoon werken met Corona ook in Nachtdienst. Zij reist 1e klas maar voelt zich vaak heel onveilig in de trein. Zij denkt dat uberhaupt 50% van de mensen in de late uren zwart reis en ook gewoon 1e klas gaan zitten. Vindt dat NS zijn klanten wel erg in de steek laat . .

Otto
4 jaren geleden
Antwoord aan  Erik

Eens, ik mag nu ook tijdelijk 1e klas reizen (fijne baas heb ik), maar het lijkt er soms op dat iedereen dat doet onder het motto er komt toch geen conducteur langs. En inderdaad…