Ontsporing Muiderpoort was te voorkomen

(Novum) – De ontsporing van een goederentrein bij het station Amsterdam-Muiderpoort in november 2008 had voorkomen kunnen worden als het spoorwegnet een mankementendetectiesysteem had gehad. Dit systeem had de machinist kunnen waarschuwen voor de warmgelopen wielbevestiging, waardoor de ontsporing ontstond. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag.

De wielbevestiging brak uiteindelijk af, waardoor het rijstel naast de rails kwam te lopen. Negen van de 24 wagons ontspoorden uiteindelijk. Dit zorgde onder meer voor beschadiging van zo´n vijfhonderd meter spoor. Het treinverkeer rond Muiderpoort was bovendien twee weken ernstig verstoord. Doordat de wagons op de naastliggende sporen terechtkwamen, bestond er volgens de raad reëel gevaar voor een botsing met een andere trein. Er vielen geen gewonden. Door het ontsporing gold er een week lang een nooddienstregeling.

Voorkomen
De onderzoeksraad pleit voor het detectiesysteem dat al in veel andere Europese landen is ingevoerd. Het systeem bestaat uit een netwerk van sensoren en een alarmeringssysteem om de machinist te waarschuwen. Ontsporingsdetectie had ervoor kunnen zorgen dat de trein direct na de ontsporing tot stilstand was gekomen, waardoor het risico van een botsing met een andere trein had kunnen worden beperkt.

Niet verplicht
Spoorbedrijven willen de detectiesystemen volgens de onderzoeksraad wel invoeren, maar vinden dat de verantwoordelijkheid niet bij hen ligt. De systemen zijn niet wettelijk verplicht.

Proef
Een woordvoerster van spoorwegbeheerder ProRail laat in een reactie weten dat ´´wel degelijk´´ wordt gewerkt aan een detectiesysteem en dat op dit moment op het spoor bij Dordrecht een proef met een nieuw systeem (QuoVadis) loopt.
De proef is mede naar aanleiding van het ongeval bij Muiderpoort op gang gekomen. ProRail doet de test samen met goederenvervoerders. Als de proef slaagt, wordt het systeem ook op andere plaatsen in gebruik genomen. ´´Ongevallen op het spoor zijn niet altijd te voorkomen, maar we hebben de verantwoordelijkheid deze tot een minimum te beperken´´, aldus ProRail.

This post was last modified on 10 februari 2020 13:18

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug