Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten onderzoek te gaan doen naar een nog voordeligere kortingskaart voor het openbaar vervoer, een NL-ticket nieuwe stijl. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer aan de Tweede Kamer.

De Tweede Kamer heeft vorig jaar om een onderzoek gevraagd naar een klimaatticket, ook wel NL-ticket genoemd. Dit kaartje is gebaseerd op het Duitslandticket waarmee bij onze oosterburen voor 49 euro per maand (58 euro in 2025) onbeperkt met het openbaar vervoer kan worden gereisd en dat vooral populair is in de trein. En dat laatste blijkt ook het uit onderzoek dat het NOVB heeft gedaan naar het NL-ticket. Zo’n kaartje zou vooral voordelig zijn voor de treinreiziger en niet zozeer voor reizigers met ander openbaar vervoer. Ook zou een NL-ticket het ov nauwelijks nieuwe reizigers brengen. 

Kaartje voor 10 euro per maand

Nog voor er serieus sprake is van een NL-ticket, wordt er nu een andere weg ingeslagen. Het NOVB gaat een andere variant onderzoeken, die voordeliger uitpakt voor alle reizigers. Dat wordt een OVpay reisproduct waarmee je voor 10 euro per maand in de daluren onbeperkt kunt reizen met bus, tram en metro en met zestig procent korting in de daluren met de trein. Volgens het NOVB is er met deze variant meer kans om nieuwe reizigers het ov in te krijgen. 

Uit een recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) blijken vooral huishoudens met lage inkomens bus, tram en metro te gebruiken, zo staat in de brief van Jansen. Investeringen in het regionaal openbaar vervoer ondersteunen zo beter mensen met lage inkomens dan investeringen in het spoorvervoer, vindt het NOVB. Eerder deze week bleek uit onderzoek van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) dat een steeds grotere groep mensen moeite heeft hun vervoerskosten te betalen.

Geen bijdrage Rijk

De kosten van het nieuwe kortingskaartje liggen hoger dan die van het NL-ticket. Volgens onderzoek van het NOVB zou het NL-ticket de ov-bedrijven 330 miljoen aan inkomstenderving kosten. Het nieuwe kaartje komt op 420 miljoen euro inkomstenderving. Een Rijksbijdrage zit er niet in, meldt Jansen in de brief aan de Kamer.

In het vervolgonderzoek naar het nieuwe kaartje gaat de NOVB onder meer kijken of het kaartje toegespitst kan worden op bepaalde doelgroepen, zoals bijvoorbeeld mensen met lage inkomens. De resultaten van het vervolgonderzoek van het NOVB worden halverwege 2025 verwacht.

Steun voor campagne

Ondertussen loopt er een campagne van reizigersorganisatie Rover voor een NL-ticket, naar Duits model. Rover begon de campagne twee weken geleden en heeft inmiddels meer dan 10.000 steunbetuigingen binnen voor dit kaartje. Rover vindt dat er in Nederland te weinig wordt gedaan om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen. Beter veel mensen met een goedkoop kaartje in bus en trein dan weinig mensen met een duur kaartje, aldus Rover.

Rover ziet de nieuwe ontwikkeling als steun voor een NL-ticket. ”Het is een goed startpunt om te beginnen bij reizigers die door de hoge prijs van het openbaar vervoer niet of onvoldoende kunnen reizen”, zegt Rover-directeur Freek Bos. ”Zo ontstaat er bereikbaarheid voor iedereen.” Volgens Bos kan vanuit ‘deze versie van het NL-ticket’ doorgewerkt worden naar een landsbreed NL-ticket.

De Heel Holland Reist-campagne van Rover gaat onverminderd door, aldus Bos. ”Dit is nog steeds onderdeel van de politieke besluitvorming en er komt medio 2025 een uitgewerkt voorstel. Er is daarom nog alle reden om door te gaan met onze campagne.”

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 9 oktober 2024 18:45

Bekijk reacties

  • 49 euro per maand zou ook voordelig zijn voor bus, tram en metro reizigers? In Amsterdam betaal je 100 euro voor een 2 zone abbonement....
    En mensen vragen zich af waarom er zo veel Fatbikes zijn tegenwoordig?
    Hier kun je elk jaar een nieuw Fatbike mee kopen

  • De Nederlandse mentaliteit in a nutshell: We zijn ervoor, zolang het maar niks kost. Dank NOVB.

  • De goedkope dagkaarten via AH en/of Kruidvat zal al een enorme stimulans zijn om vaker het OV te nemen.

    • Die komen niet meer terug, en als je het vergelijkt met de nieuwe variant: zo heel erg goedkoop waren die ook niet meer. Want dat was een dagkaart. In de Rover-variant betaal je dat per máánd.

  • Ik denk dat zo'n ticket (€10 per maand voor korting trein en gratis tram/bus/metro in daluren) een heel goed idee is. Dat zal voor heel veel mensen het verschil maken tussen betaalbaar en onbetaalbaar zijn van hun reiskosten.

  • Dus iedereen verplicht aan ov-pay om goedkoper te kunnen reizen. De banken zullen blik zijn met al die extra passen die gezinnen aanvragen.

    • Wat maakt dat nou uit? Als je liever veel teveel betaalt door "principieel" te zijn, ga vooral je gang. Je gegevens zíj́n op verschillende plekken al bekend, en op deze manier kom je nog eens je huis uit.

      • Het punt dat Maria maakt is niet per se principieel, maar praktisch: Als je met je kinderen op reis wilt met OV-Pay, moet je voor elk kind een bankpas aanschaffen.

  • Hmmm, opzich is het geen slecht idee. Alleen de spits blijft dan nog steeds erg duur. En het is juist de spits waar we het meeste voordeel hebben van meer ov reizigers (namelijk minder files en ongelukken (vooral deze kosten naast de mensenlevens ook best veel geld)).

    • 2 abonnementen? Een die de hele dag te gebruiken is en een alleen in de daluren voor verschillende prijzen?

    • Dat klopt, maar het is hoe dan ook mooi meegenomen als de capaciteit doorheen de dag beter benut wordt. Bovendien zouden mensen best hun dag zo kunnen gaan inrichten dat ze niet in de spits reizen.

  • Ov-chip ook weekend vrij Reizen moet in alle open baar vervoer gelden bus tram en metero . niet
    alleen in trien

  • Als een kaartje bijna gratis is, maak dan het OV zoals in Luxemburg geheel gratis.
    Gratis OV bespaart heel veel kosten om geld te innen. Geen OV chipkaart, geen poortjes, geen verkoop automaten, geen kaartjes controlerende conducteur.
    Bijna gratis OV is geen goed idee omdat de inningkosten veel te hoog zijn t.o.v. de opbrengsten. Je kan dan beter voor geheel gratis OV kiezen.
    Weet iemand hoe het in Luxemburg gaat met het gratis OV. Zijn er veel extra reizigers. Zijn de pret reizigers een probleem. Kan het OV de toestroom aan. Het zou goed zijn om rapportages hierover te lezen.

    • In Luxembourg gaat het prima met het OV.
      Het aanbod is er.
      Er rijden gewoon treinen en bussen, Luxemburg dekkend..
      In Luxemburg-stad ook een tram.
      Het kan de mobiliteitsbehoefte aan.
      Het ontlast het wegverkeer en zorgt voor klimaatvriendelijke mobiliteit waar het tenslotte omgaat.
      Mensen werken in Luxemburg-stad, reizen ernaar per trein nadat ze hun auto bij het dichtstbijzijnde station geparkeerd hebben. Win-win.
      Je ziet overal OV-medewerkers, infra; toezicht en stationschefs.
      Er wordt gewoon geld geïnvesteerd opdat mensen ivm verkeerscongestie en klimaatverandering de mogelijkheid hebben hun mobiliteitsbehoefte op zo' n klimaatneutrale manier in te vullen.
      Tja ivm strijd tegen het aanbrengen van schade aan mens, natuur en klimaat zullen mensen anders moeten gaan leven, o.a. de invulling van hun mobiliteitsbehoefte moeten aanpassen.
      Luxemburg heeft aanzetten gegeven in die richting.

      • Sterker nog, Luxembourg was vorig jaar het op één na stiptste land in europa qua treinen. Alleen Zwitserland deed het beter (en Nederland kwam op de derde plaats).
        Bron: zugfinder.net

      • Om vast te stellen hoe goed het gratis openbaar vervoer werkt in Luxemburg, zou je als eerste moeten kijken hoe de Luxemburgers zelf wensen te reizen, ten opzichte van landen zonder gratis openbaar vervoer. Dan zie je al snel dat Luxemburg het hoogste aantal auto's per inwoners heeft van de hele EU en bovendien heeft het land het jongste wagenpark. Niet bepaald de parameters waarvan je denkt dat je dat ook wilt bereiken met gratis OV. Voor de meeste Luxemburgers is dat gratis openbaar vervoer blijkbaar iets leuks, maar ze stappen zelf liever in de auto. Onder het centrum van Luxemburg stad liggen een stuk of 20 parkeergarages. Luxemburgers die de tarieven te hoog vinden, parkeren hooguit in een P&R en gebruiken het OV alleen voor de laatste kilometers. Dat is eerder praktisch dan dat het uit milieuoogpunt gebeurt. Luxemburg is hierin geen goed voorbeeld voor andere landen.

        • Daarom staan veel auto's toch maar geparkeerd bij stations.
          En de reisweg naar Luxemburg-stad is sneller tenzij je natuurlijk je kicks haalt van de mijne is bigger dan de jouwe.
          Een wat kromme redenering dankzij gratis OV het hoogste en jongste wagenpark per inwoner in de EU.
          De knapste/ wijste koppen van het land hebben begrepen dat er een omdenken, andere klimaatvriendelijkere richting ingeslagen moet worden!
          Ja, iedereen en overal in de EU moet anders gaan leven.
          Wil er een levenskwaliteitsverbetering plaatsvinden.
          Niets doen, nix kunnen/ willen zoals in Nederland is een doodlopende weg.

          • Je leest niet goed. Ondanks het gratis OV heeft Luxemburg het grootste wagenpark per inwoner van de EU. Mensen kiezen dus massaal voor de auto, ondanks dat ze gratis met het OV kunnen. En uit het feit dat ze het jongste wagenpark hebben, kun je opmaken dat ze nog steeds massaal nieuwe auto's blijven kopen en niet bereid zijn tot een modal shift.

        • Iedere keer als er naar Luxemburg gewezen wordt, haal ik ook aan dat er nergens anders in Europa zo veel auto's per 1000 inwoners te vinden zijn als in LU. Dan heb je de neiging te denken: "dan doen ze in LU met hun gratis OV toch iets fout."
          Wat ik echter mis, is dat LU een veel hoger BBP per capita heeft dan NL. De regering van LU ziet graag dat hun inwoners zowel een beroep kunnen doen op de auto als op het OV.
          Ook als er naar Zwitserland wordt gewezen, vertel ik graag dat ook in CH het BBP per capita hoger is dan NL. Ook nu geldt: de inwoners willen én auto én OV en kunnen dat ook betalen. In CH geen geneuzel met goedkope 50-euro-maandabonnementen maar wel een Halbtaxabo dat bijna iedereen heeft. En die halve tarieven zijn dan weer goedkoper dan wat ik in NL betaal.
          In CH heerst ook het credo "het kost wat, maar dan heb je ook wat". Dat zie je ook aan de auto's. Autobezit is in CH ongeveer even groot als in NL. Maar de Zwitsers rijden in het algemeen in "dikke(re)" auto's. Zij gebruiken het OV om te pendelen en de auto in hun vrije tijd.
          In NL is het niet "en" maar "of". En dan wint de auto het van het OV.

    • Ik heb wat gezocht over effecten van het gratis OV in Luxemburg. Het valt een beetje tegen wat daarover te lezen valt, maar ik zie in ieder geval genoemd worden dat het autogebruik met 11% gedaald zou zijn en het aantal OV-gebruikers met 25% is toegenomen. Dat valt me eerlijk gezegd niet tegen. 11% is echt vrij fors. Dat soort aantallen verminderen de congestie op het wegennet echt enorm (ervan uitgaande dat die 11% ook in de spits plaatsvindt). Wat tegelijkertijd wel het geval is, is dat het autogebruik veruit dominant blijft.
      In Nederland leggen we met zijn allen 136 miljard kilometer per jaar af met de auto. Per OV leggen we 25 miljard kilometer per jaar af. Neem je 11% van die 136 miljard kilometer dan kom je uit op 15 miljard kilometer aftrek. Tellen we die op bij het OV-gebruik dan zou je dus uitkomen op 121 miljard kilometer per auto en 40 miljard kilometer per OV. Dus de auto blijft wel verreweg dominant, hetgeen in Luxemburg ook wel het geval zal zijn.
      Wat ook een belangrijke afweging is, is de capaciteit van het OV. Het Deutschlandticket heeft tot gevolg dat er 30% meer treinritten gemaakt worden. Dat is echt heel veel en moet het OV wel kunnen opvangen. Ik vrees dat dit in Nederland een groot probleem zou worden. Veel treinen zitten nu al stampvol en NS kan niet zomaar ineens 30% extra treinen uit de hoge hoed toveren in een mum van tijd.

  • Op zich ben ik een voorstander van een algeheel dal kortings arrangement om OV gebruik te stimuleren, maar diegene, die werken, geen auto hebben en met de spits moeten hebben hier dus geen ene zak aan. Wil je voor de pendelaar het OV ook min of meer aantrekkelijk houden dan zou je iets moeten doen met reiskostenaftrek OV op het belastingsformulier, overheidssubsidie via de werkgever of anderzins. Anders blijven de spitsreizigers met de spits in de auto zitten. Zelf heb ik dal korting voor trein en bussen in de provincie.
    Ik denk niet dat dit geheel zonder overheidssteun kan, maar het kan wel een manier zijn om ook de bussen in de daluren redelijk gevuld en gaande te houden.
    Om diverse redenen ben ik geen voorstander van geheel gratis reizen al dan niet in de vorm van afgekocht reisrecht. Ik denk dat het beter is voor de bruikbaarheid van het OV als mensen een klein bedrag moeten betalen voor een reis. Anders krijg je overbelast OV wat niet meer prettig is om mee te reizen.

  • Ook dit onderzoek gaat geheel voorbij aan de haalbaarheid. In Duitsland hebben we gezien dat het Deutschlandticket tot overvolle regionale-treinen leidt. Dat moeten we hier niet willen. Een WeekendVrij kost al € 34,95/maand (en dat betekent al vrij goedkoop reizen!). Het moet zeker mogelijk zijn om mensen met de smalle-beurs te laten reizen. Vraag bijv. € 5 per maand en koppel de gemaakte reizen aan bijv. reizen met 80% korting. Je legt dan bijv. € 5,52 bij om van Maastricht naar Utrecht te gaan. Zo kun je minima oog goedkoop te reizen, maar je haalt het onbeperkte ervan af.

    • Volgens mij moet je op een gegeven moment gewoon vaststellen dat de vangnetten voor mensen die niet rond kunnen komen voldoende moeten zijn en je daarnaast weerhouden van inkomenspolitiek. Dingen kosten nou eenmaal geld. Je kunt niet enerzijds niets bijdragen en aan de andere zijde medelijden claimen, omdat je je iPhone, abonnementen, rookverslaving, huisdieren en treinkaartjes niet allemaal kunt betalen van de steun die je al ontvangt. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg. Armoede in Nederland is grotendeels een keuze, het gevolg van luiheid, de weigering van de overheid het aan te pakken en de wens van de bevolking het te faciliteren. En mensen met een modaal inkomen die niet rond kunnen komen, leven gewoon boven hun stand.

      • Ik begrijp uit uw reactie dat u het hetzij erg goed heeft, dan wel anderen geen makkelijker leven gunt.
        Ik stel dat hier zo bout, omdat 16% van de Nederlanders in armoede leven (CBS). en de modale inkomens hebben het door gestegen prijzen van voedsel, huur, benzine, gezondheidskosten financieel ook lastig tot heel lastig (rapport GRIP van SER) hebben.
        Overigens tijdt het OV buiten de randstad verl te weinig. Eens per uur een bus maakt dat reizen een dagdeel kost, want trein moet dan maar net aansluiten.
        Zelf heb ik door mijn vereniging betaald Dal Vrij abonnement voor 55 euro (65 korting ivm leeftijd).
        Dat werkt goed, hoewel ik wel regelmatig 2,5 uur moet wachten na een vergadering om in de daluren gratis te kunnen reizen.
        Vergaderingen kosten door de OV reistijd sowieso 2 tot 2,5 keer meer tijd om er te komen en weer thuis te komen. En ik woon nog in de randstad, Zuid-Holland. 3 uur vergaderen in centrum Amsterdam is dan 11 uur van huis weg en 20.00 uur weer thuis.

        • Als vergaderingen drie uur duren, is het ongetwijfeld tijd voor een voorzitter die al het gezeur kort houdt. Het is maar een tip. Het is overigens je eigen keuze om tot 18:30 te gaan zitten wachten. Als je het zo goedkoop mogelijk wilt hebben, dan moet je nou eenmaal concessies doen. Door gewoon in de spits te reizen, koop je als het ware een vrije avond.

      • Er worden gewoon soorten werk onvoldoende betaald. Het verkeerde is dat veel inkomsten die niet voortkomen uit arbeid niet of onvoldoende worden belast. Het huidige kabinet slaat de weg naar naar deze trend verder in, ondanks fraaie beloften voor de verkiezingen.

    • Ik denk niet dat je met onrealistische kortingen moet werken en niet onder de 60% korting moet gaan zitten. Uiteindelijk zal een vorm van goedkoop OV ook betaald moeten worden door de belastingbetaler. Dat de overheid wat bijdraagt aan een NL kortingsticket vind ik wel goed, maar ook niet vele miljarden wat op een langere termijn niet op te hoesten is. Voor de rest vind ik dat een NL ticket voor een ieder beschikbaar moet zijn en vooral ook gekeken moet worden om iets voor de frequente spitsreiziger aka pendelaar moet doen. Die betalen nog steeds de hoofdprijs zonder dat ze van allerlei kortingsarrangementen gebruik kunnen maken. Verder moet je ook kijken naar de beschikbare capasiteit van de vervoersmiddelen en ook de beschikbaarheid van personeel. Wat je moet voorkomen zijn Duitse toestanden, zoals klimaatticket, uitpuilende treinen en een zeer onbetrouwbaar spoorwegnet. Hier is een reiziger ook niet mee geholpen. Betrouwbaar OV en afdoende zitplaatsen is ook wel wat waard.

      Een andere generieke maatregel is een keiharde maximum bijv gekoppeld aan de flexibele kosten van een goedkopere auto te baseren. Is niet zo spectaculair als een klimaat ticket, maar kan wel de OV prijzen in de hand houden en ook voor de spitsreiziger en natuurlijk blijven de bestaande dal arrangementen wel bestaan. Ook zouden goedkopere kmprijzen bij verdere reizen ook moeten blijven bestaan. Zelfs dit kost de overheid al vele miljoenen Euri extra, zoals gemerkt afgelopen jaar.

      Noot: De kosten van dal voordeel is c.a 5,60 p/m en een regiobus dal voordeel heb je al vaak voor rond/onder de €2,- per maand.

Share

Recent Posts

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

5 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

23 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug