fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Omvorming ProRail half jaar uitgesteld

15 jul 2020 13:15

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil ProRail per 1 juli 2021 omvormen tot zbo, in plaats per 1 januari. Dat heeft de bewindsvrouw gemeld in een brief aan de Tweede Kamer.

Coronacrisis

De plannen worden nu een half jaar uitgesteld, omdat er door de coronacrisis vertraging is ontstaan. “Door de bijzondere omstandigheden gerelateerd aan de coronacrisis is er echter druk komen te staan op het tijdspad van het wetgevingstraject” schrijft van Veldhoven.

De staatssecretaris zegt zorgvuldigheid belangrijk te vinden, en daarom zal de omvorming worden uitgesteld naar 1 juli 2021. “Dit is het eerst volgende vaste verandermoment voor de regelgeving. Daarmee wil ik recht doen aan zorgvuldige implementatie van het wetsvoorstel dat nog in uw Kamer moet worden behandeld”.

Raad van State

Eerder adviseerde de Raad van State het voornemen tot omvorming te heroverwegen, maar dat advies besloot de staatssecretaris naast zich neer te leggen. Van Veldhoven wil ProRail omvormen tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo), omdat de bewindsvrouw denkt daarmee meer grip te krijgen op de spoorbeheerder. Raad van State wees er begin dit jaar op dat dit ook binnen de huidige kaders bereikt kan worden. “Het wetsvoorstel lost in zoverre geen knelpunten op” stelde de Raad van State.

De omvorming is vanaf het begin af aan in de sector omstreden geweest. Niet alleen ProRail is nooit enthousiast geweest, maar ook de vervoerders en reizigersorganisaties hebben zich altijd kritisch uitgelaten over de omvorming.

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jan
3 jaren geleden

Zoals een wijs man mij ooit vertelde: “Een politicus geeft nooit zijn fouten toe”.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Niet mee eens.
Je moet infrabeheer niet privatiseren. Het is zowel bij ons als in Engeland een mislukking geworden. Ken Loach heeft er ooit een mooie film over gemaakt, ‘The Navigators’.
Laat ProRail maar weer onderdeel worden van de overheid en voortaan gewoon zijn ding doen.

Tonny Schonewille
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Je moet rails en treinen ook niet uit elkaar halen. Maarja.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Dat gebeurt bijna in de hele wereld. En trouwens op de weg en in de lucht is het ook overal gescheiden.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Als ProRail en NS onder een hoedje gaan spelen wordt het helemaal een peperduur monopolie en hebben de provincies buiten de Randstad straks nauwelijks nog spoorvervoer. Vergeet niet: voor NS bestaat Nederland alleen uit de Randstad.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

In Japan en de VS is de spoorinfra al 150 jaar in particulier beheer. Alleen in het semi-communistische Europa moet het in staatshanden.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

In Japan zijn de staatsspoorwegen in 1986 opgedeeld in een aantal private bedrijven die zowel het vervoer als de eigen infrastructuur verzorgen. Ze hebben een gunning voor onbepaalde tijd, concurreren onderling niet en moeten financieel hun eigen broek ophouden, wat ze ook doen. Bovendien worden ze als een deel van de samenleving gezien wat je met wat fantasie ook communistisch zou kunnen noemen.
Of Europa na; Thatcher, Blair, Lubbers, Rutte en Macron semi-communistisch is betwijfel ik.

Rian van der Borgt
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

ProRail is niet geprivatiseerd. Het is 100% eigendom van de overheid.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

U heeft helemaal gelijk. Het bedrijf is uitgeplaatst en verzelfstandigd.
Ik denk niet dat iemand in Nederland heeft overwogen het te verkopen.

Nieuwwester
3 jaren geleden

Het komt op mij over als een politieke prestigekwestie.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Het is een politieke kwestie omdat het een breed (van SP tot VVD) gedragen besluit is dat al lang geleden is genomen. Net als de treinreizigers was de politiek de talloze sein- , wissel- en computerstoringen met de bijbehorende gestrande treinen spuugzat.
Daarnaast klotst het belastinggeld bij ProRail tegen de plinten terwijl tegelijkertijd onduidelijk is wat ermee wordt gedaan en noodzakelijk spooronderhoud uitblijft.

Juriaan
3 jaren geleden

Kennelijk is al dat thuiswerk toch niet zo effectief als de media ons willen doen geloven. Ook aanbestedingen in de bouw worden overal uitgesteld omdat de benodigde papierwinkel door thuiswerken vertraging heeft opgelopen.

Nieuwwester
3 jaren geleden

En de huidige vice-voorzitter van de Raad van State (Thom de Graaf) is lid van dezelfde politieke partij als staatssecretaris Stientje van Veldhoven…

wouter muijs van de moer
3 jaren geleden

Als Prorail in de huidige setting zou moeten doorgaan , wat zouden dan de benodigde aanpassingen moeten zijn voor een goed functioneren?
Het advies van de raad van state is onderbouwd neem ik aan.

Simon
3 jaren geleden

Goede vraag, maar;
De Raad van State concludeert dat de prestaties van ProRail op dit moment goed zijn, wat natuurlijk met de ‘krokante’ sporen van de oude Moerdijkbrug en de ‘vermolmde’ dwarsliggers van de Willemspoortunnel nog vers in het geheugen, om te lachen dan wel om te huilen is, al naar gelang uw stemming.
De omvorming van ProRail tot ZBO zou kosten, inspanningen en risico’s met zich meebrengen. Gezien het bovenstaande is dit natuurlijk ook om te lachen/huilen.
Een deel van de onderbouwing voor de omvorming van ProRail tot ZBO kunt u vinden in het parlementair onderzoek van de Eerste Kamer; ‘Verbinding verbroken?’ uit 2012.
Dit is als pdf te downloaden.