ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen worden nu ingezet tussen Wenen en Feldkirch. Vanaf volgende maand zullen de nieuwe treinen worden ingezet op de route München – Verona – Venetië / Bologna. De trein bestaat uit negen rijtuigen met een locomotief en biedt plaats aan 532 reizigers.

27 nieuwe treinen

Oorspronkelijk bestelde ÖBB acht nieuwe treinen, maar inmiddels hebben de Oostenrijkse spoorwegen nog eens negentien nieuwe treinen besteld. In totaal zullen er dus 27 nieuwe Railjets geleverd worden. De rijtuigen voor de nieuwe treinen worden geleverd door Siemens, en zijn geschikt voor een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur.

Net als bij de eerste generatie Railjets bevatten de treinen drie klassen: tweede klas (economyclass), eerste klas en business klas. Bij de business klas hebben reizigers een toeslag nodig bovenop een eersteklasticket. In de trein is ook een restauratie aanwezig. Elke treinset bestaat uit negen rijtuigen en is circa 240 meter lang. De nieuwe Railjets zullen de huidige EuroCity’s vervangen op de zogenoemde Brenner-route.

Innovatie

Siemens en ÖBB loven de nieuwe treinen vanwege de technische innovaties. Die omvatten lichtgewicht draaistellen, voor mobiele ontvangst geoptimaliseerde ramen, innovatieve energiesystemen met een redundante stroomvoorziening vanuit het aangrenzende rijtuig. Vooral de lichtere draaistellen – circa 30% lichter – moeten de economische exploitatie van de treinen verbeteren.

De nieuwe generatie Railjet, ontwikkeld en geproduceerd door Siemens Mobility in Wenen, is gebaseerd op hetzelfde platform als de nieuwe Nightjet-treinen. Andreas Matthä, ceo van ÖBB Holding, uitte zijn tevredenheid over de uitbreiding van de langeafstandsvloot.

Derde generatie

De ÖBB heeft inmiddels ook al een derde generatie Railjets besteld, het gaat om 21 dubbeldekker Railjets van het type KISS. Deze treinen zijn volgens planning vanaf 2026 te zien op het Oostenrijkse spoor, maar kunnen slechts 200 kilometer per uur.

Foto’s: (c) Siemens

This post was last modified on 22 maart 2024 11:22

Share
Tags: ÖBBRailjet

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug