NS Zonetaxi op bijna alle stations
19 nov 2018 12:41
Met de NS Zonetaxi naar het station. Nu kan dat nog van en naar 133 stations, maar vanaf 3 december wordt dat mogelijk van en naar 377 stations.
Bijna alle stations in Nederland
Daarmee wordt de NS Zonetaxi beschikbaar op bijna ieder station in Nederland. Alleen de stations in Amsterdam (inclusief Schiphol en Duivendrecht) en Den Haag moeten het echter zonder NS Zonetaxi doen. Tegenover de Volkskrant legt een woordvoerder uit dat de NS-taxi daar niet nodig is, omdat er al een heel groot aanbod is. Maar ook de ‘de taxi-oorlogen en Uber’ spelen daarbij een rol.
Nieuwe tarieven
Met de NS Zonetaxi kunnen mensen van en naar een station reizen tegen een vast tarief per zone. Het starttarief gaat per 3 december wel omhoog, van 6 euro naar 7,30 euro. Daarmee kan een rit gemaakt worden tot twee kilometer. Tot vier kilometer kost een ritje 10,30 euro en tot zes kilometer 13,30 euro. De kosten worden berekend op basis van de kortste route en zijn vooraf bekend. Van 5 tot en met 23 december geeft NS 5 euro korting om reizigers kennis te laten maken met de taxidienst.
Vooraf registreren niet meer nodig
Reizigers kunnen maximaal drie personen extra meenemen. De taxi is via nszonetaxi.nl te boeken en rijdt van de eerste tot en met de laatste trein. Vanaf 3 december kunnen reizigers vooraf betalen met iDeal, waardoor het niet meer nodig is dat gebruikers zich vooraf registreren als lid van NS Zonetaxi. Regionale taxiondernemers voeren de ritten uit. De Nederlandse Spoorwegen verdient zelf niets aan de taxidienst. Van de opbrengst van elke rit gaat zo’n 90 procent naar de aangesloten taxibedrijven. De rest gaat naar Transvision, het bedrijf dat de dienst regelt.
Gebruik NS Zonetaxi
De NS Zonetaxi wordt relatief weinig gebruikt, maar het gebruik groeit. Begin 2014, toen de dienst nog in de kinderschoenen stond, ging het om gemiddeld 60 boekingen per week. In september 2016 meldde NS dat het aantal ritten was gegroeid naar 320 ritten per week. Dat aantal is nu toegenomen naar ongeveer 400 ritten per week, weet de Volkskrant. Toch valt dat in het niets ten opzichte van het totaal aantal taxiritten in Nederland. Dat zijn er volgens KNV ruim 250.000 per week.
Getest
De NS Zonetaxi is goedkoper dan de normale taxi. Treinreiziger.nl testte al eens eerder de NS Zonetaxi. “Helaas is de NS Zonetaxi op sommige grote stations, zoals op Rotterdam Centraal, soms moeilijk vindbaar. Vooral als een chauffeur naar de achterzijde besluit te rijden, in plaats van de voorzijde. Bovendien weet niet iedere taxichauffeur dat de rit aan de consument wordt aangeboden onder de naam Zonetaxi. Sommige taxichauffeurs kennen alleen Transvision”, legt redacteur Hilderand van Kuijeren uit. “Ondanks dat, maak ik zo nu en dan graag gebruik van de Zonetaxi. Vooral omdat het goedkoper is dan de normale taxi.”
Eerdere review over de NS Zonetaxi:
Hoopvol bericht, totdat je leest dat er geen zonetaxi is in Amsterdam en Den Haag. Waarbij onder andere taxi-oorlogen en uber als reden worden genoemd.
Het is te gek voor woorden dat er nog steeds taxibedrijven zijn die de brutaliteit hebben om het alleenrecht te claimen op taxivervoer in deze steden en regio’s.
We leven in een vrije markt waar iedereen gelijke kansen behoort te hebben, dus ook voor het taxivervoer. Kennelijk zijn er taxibedrijven die daar heel anders over denken en alle middelen gebruiken om concurrenten het vrijwel onmogelijk te maken om ook in deze steden taxivervoer aan te bieden. Daar is NS Zonetaxi en hun klanten dus de dupe van.
Heb even gekeken ik moet 4,2 Km is dus €13.30 en ik ben alleen . Dat is dus echt niet goedkoop of beter gezegd echt wel duur.
Het blijft vrij duur, het is denk ik wel net een fractie goedkoper dan de normale taxi (2,22 x 4,2 + 3,02 + 0,37 per minuut). Als het taxiritje 10 minuten duurt betaal je normaal dus circa 16 euro.
Straks tijdelijk dus 5 euro korting, dan wordt het echt wel aantrekkelijker.
@Harm @treinreiziger
Een normale taxirit van 4.2 km zou ik voorrekenen op 12.6 euro voor een rit tot 4 personen. Zelf rij ik straattaxi in Tilburg.
We hebben al diverse ritjes met de zonetaxi geboekt. In het begin ging het prima. maar de laatste ritjes gaven problemen. Taxi niet op tijd enz. Ik vind het positief dat als we een klacht indiende er altijd een goede reactie van de Zonetaxi was. Dus we gaan zeker door met hetr gebruik van de Zonetaxi
Ik gebruik NS Zonetaxi regelmatig en ongeveer 20% van de ritjes wordt uberhaupt niet uitgevoerd vanwege allerlei smoesjes. Het is een onbetrouwbaar systeem, zeker op plekken als Rotterdam en Eindhoven (“ja sorry, wij rijden niet ‘s nachts vooor NS Zonetaxi”). Het heeft mij al vele uren vertraging gekost en ik heb nooit enige vorm van compensatie ontvangen.
Als je meerdere voorbeelden per e-mail naar mij wilt sturen, [email protected], dan wil ik nog wel eens kijken wat ik voor je kan doen.
als je een trein moet maken, gebruik ze dan niet!
Gebruikte ze 3 keer en gelukkig extra tijd om een examen te halen en miste vervolgens een trein naar het vliegveld
if you need to make a train on time do not use them. Used them 3 times and luckily extra time to get to an exam and then missed a train to the airport
Ik probeer een zonetaxi te boeken vanaf Didam, maar het systeem (www.nszonetaxi.nl) geeft geen ritten vanaf dit station. Bij nadere beschouwing lijkt de zonetaxi zelfs niet boekbaar van het merendeel van de stations in de regio Arnhem en de Liemers/Achterhoek. Bv. geen zonetaxi op Wolfheze, Oosterbeek, Velp, Rheden, Aalten, Varsseveld etc. Lijkt dat de uitrol naar alle stations nog niet helemaal gelukt is.