fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens de presentatie van de jaarcijfers van vorig jaar. Het najaar kenmerkte zich door forse vertragingen en uitval van treinen en NS leed opnieuw operationeel verlies, zij het minder dan tijdens coronajaren.

Voor NS begon 2023 voortvarend. De vervoerder had de grootste personeelstekorten opgelost en kon ruim 1000 nieuwe conducteurs en machinisten verwelkomen. “Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen”, zegt NS-directeur Koolmees tijdens de presentatie van de cijfers. “Hoe anders was het najaar waarin de reiziger veel last gehad heeft van vertraging, verstoringen en te drukke treinen. Dat moet beter voor reizigers.”

191 miljoen in de min

In 2023 leed NS opnieuw operationeel verlies, al weet het bedrijf de schade steeds meer te beperken. De vervoerder sloot het jaar af met 191 miljoen euro in de min, terwijl dat tijdens de coronajaren nog bijna 1000 miljoen euro was. In 2022 was het resultaat -421 miljoen. Het resultaat is volgens NS nog steeds fors onvoldoende om van een financieel gezonde bedrijfsvoering te spreken.

Niet alleen financieel staat NS onder druk, ook qua prestaties op het spoor moet de vervoerder het beter doen. De punctualiteit op zowel het reguliere spoor (89,7%) als op de HSL (73,6%) was in 2023 lager dan het jaar ervoor. Ook de kans op een zitplaats daalde in 2023.

Ambities groot

NS is vastberaden om dit in volgende jaren beter te doen, aldus Koolmees: “Onze ambities zijn groot. De trein heeft een belangrijke rol te spelen bij veel maatschappelijke uitdagingen, zoals woningbouw, bevolkingsgroei en klimaatdoelstellingen. NS zet de stappen die nodig zijn om de trein klaar te maken voor de toekomst. Sinds december rijden we 1.800 extra treinen per week. Volgend jaar willen we daar nog eens 1.600 treinen aan toevoegen waardoor regio’s nog beter met elkaar verbonden worden. Stations, groot en klein, worden aangepast op meer reizigers. Tegelijk is op verschillende plekken in het land de basis niet op orde. Er is veel onderhoud aan het spoor nodig om onze treinen op volle snelheid en volle lengte te kunnen rijden.”

15% meer internationale tickets

NS is daarnaast positief over de stand van internationale treinreizen in 2023. NS International verkocht vorig jaar 15% meer treintickets dan in 2022. Bovendien is de reistijd van Amsterdam naar Berlijn vorig jaar een halfuur ingekort omdat de tijdrovende locomotiefwissel in Bad Bentheim niet meer nodig is.

In 2024 kan NS rekenen op een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro waarmee een prijsstijging voor treintickets voorkomen kon worden. NS zegt in 2025 wel duurdere tickets te moeten verkopen om de financiën sluitend te krijgen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
43 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Maurice
4 maanden geleden

Prestaties slecht, ambities groot. Zo gaat dat al vele tientallen jaren bij NS.

Rudolph
4 maanden geleden
Antwoord aan  Maurice

Sinds de conducteurs zich opsluiten in hun hok of in de 1e Klas en ze dus amper plaatsbewijzen meer controleren, zitten de treinen vol met zwartrijders die weten dat de pakkans uiterst klein is en de treinkaartjes erg duur. NS verliest hierdoor op jaarbasis vele tientallen miljoenen.
Ga dus weer controleren en de inkomsten uit boetes en kaartjesaankoop door degenen die nu zwartrijden zullen de verliezen van NS aanmerkelijk doen verminderen.

Johan
4 maanden geleden

Wat een grapjas, die Koolmees.

“Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen”

Die ‘inspanningen’ bestonden uit het structureel schrappen van meer treinen dan er in 2022 uitvielen:

“Vanwege het personeelstekort gaan er in 2023 minder treinen rijden. Circa 12 procent van de treinen verdwijnt formeel uit de dienstregeling. Het grootste deel van de treinen is echter al in september en november geschrapt. Per december wordt het aantal treinen echter nog iets verder teruggebracht.” https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2023-minder-maar-langere-treinen/

Annemiek
4 maanden geleden

Volgens mij is dit artikel niet helemaal duidelijk over de cijfers. Het onderliggende resultaat over 2023 is 191 miljoen negatief. Het verlies over 2023 bedraagt echter 380 miljoen.

Het tekort op het onderliggende resultaat betekent bij een omzet van ongeveer 2 miljard dat er gewoon 10% te weinig inkomsten zijn. NS zegt meer personeel nodig te hebben en meer diensten uit te willen voeren. Dat levert op korte termijn hogere kosten op. Daarnaast zijn de vakbonden niet akkoord met een loonsverhoging van 6,6%. Er zit bovendien op geen enkel vlak een operationele meevaller aan te komen. Kortom, als NS blijft doen wat het nu doet en wat het van plan is, dan blijft het een gigantische opgave om ooit nog eens break even te draaien.

Juriaan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De personeelskosten zijn domweg veel te hoog. Maar dat wisten we al lang.

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Men heeft een extra afschrijving gedaan op de buitenlandse concessies.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Ja, dat is vreemd, aangezien NS eerder aangaf dat er al zo ruim afgeschreven was dat er geen lijken meer uit de kast zouden komen voor wat betreft de buitenlandse concessies.

En blijkbaar is er ook een afschrijving op de aanstaande concessie, waardoor het verlies eigenlijk ver over een half miljard gaat. Ik vind dat vreemd. De nieuwe concessie geeft NS 85 miljoen voordelen boven de huidige, maar blijkbaar kan het dan nog niet uit. De tekst van de concessie is amper droog of er moeten miljoenen bij. Wat mij betreft laat de regering zich niet chanteren, houdt het de portemonnee verder dicht en houden ze NS aan de afspraken zoals in de concessie vastgelegd. Als NS het de geboden voorkeurspositie niet blieft, dan mag het de concessie inleveren. Dat is hoe de verhoudingen moeten zijn. Niet dat NS er een potje van kan maken en de rekening voor het slechte functioneren aan de belastingbetaler en reiziger presenteert.

En je ziet het ook bij het nieuwe energiecontract. NS gaat gewoon normale stroom inkopen. Maar daarnaast gaat het tientallen miljoenen aan certificaten inkopen bij Shell, zodat exact dezelfde energie groengewassen wordt. En de rekening daarvoor wil NS op het bordje van de reiziger en belastingbetaler leggen. Totaal krankjorum!

Naar aanleiding van de in de CAO afgesproken loonsverhoging over vorig jaar gaf NS aan dat het in eigen reserves zou interen om die lonen te betalen. Die reserves bestaan helemaal niet en Koolmees poogt gewoon de rekening op het bordje van de belastingbetaler te schuiven. Op deze manier zou je het het FNV haast verwijten dat ze geen 25% loonsverhoging voor het personeel eisen, als Koolmees toch denkt dat het zo werkt.

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Oeps, sorry, ik bedoelde ook de binnenlandse concessie 2025-2033.

Ik ben het volledig met je eens.

Wat ik zo opvallend vind is dat de NS de schuld/oorzaak bij anderen neerlegt, ook flinke financiële inspanning van anderen verwacht, maar in ALLE toonaarden zwijgt over wat de organisatie gaat doen om er weer financieel fit te worden of iets gaat veranderen aan de eigen incompetentie.

Frans E.R. Eekhout
4 maanden geleden

Ik mis in bovenstaande artikel onderstaande informatie.

“De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.”
Bron: Zakenreis nieuws 27 februari 2024

Slechte bedrijfsresultaat, minder inkomsten en verhoging van een treinreis, daar zal de auto verkoopbranche heel blij mee zijn. Duurdere treinreis, gevolg nog minder klandizie, gevolg nog rustiger treinen, gevolg nog minder inkomsten en gevolg nog minder vertrouwen in het spoor en imago schade. En treinen die aan vele kinderziektes leiden en maar moeilijk volwassen worden. Nu is het bij de ICNG, straks ook bij de DDNG ?
En de ambities van NS is geloven in zichzelf, maar of men het in de komende jaren echt kan waarmaken, daar twijfel ik sterk aan, maar dat is al jaren zo…

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Stop ICNG Den Haag – Aken.
Grootste kostenbesparing.
Verleg die trein van Luik – Groningen.
Of Den Haag – Dusseldorf.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die trein is er helemaal niet.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het probleem is dat de (personeels)kosten bij NS structureel te hoog zijn. En dat trek je niet recht met een enorme tariefsverhoging.

MarkM
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ja wat wil je dan ook met twee conducteurs per 8 wagons, een oneindige hoeveelheid aan beveiligers die niks staan te doen bij de poortjes en ga zo maar door.

Daar gaat zo veel geld in om.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  MarkM

Ik zit ‘s avonds wel eens in de trein van Zwolle naar Groningen en verbaas me dan voornamelijk over de enorme hoeveelheid NS-personeel aan boord. Blijkbaar eindigt heel veel personeel de dienst in Groningen. Ook aan de spoorlijn Emmen-Zwolle woont veel NS-personeel, dat oude rechten heeft uit de tijd dat NS er nog reed. Iedere dag verlies je ongelooflijk veel uren doordat die mensen aan het begin en/of eind van hun dienst niet op de plek zijn waar ze moeten zijn. En dat zal niet de enige plek zijn in Nederland waar je zoiets ziet. Je moet een deel van die mensen gewoon naar een passende standplaats verplaatsen en ze een reiskostenvergoeding in de vorm van een OV-abonnement (die ze toch al hebben) geven, zoals werknemers in andere branches dat ook hebben. Dan bespaar je al tientallen uren per dag.

Anoniem
4 maanden geleden

https://www.businessinsider.nl/ns-wil-prijs-treinkaartje-fors-verhogen-in-2025-na-weer-een-verlieslatend-jaar/

De NS overweegt de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent.
Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar, dat onderaan de streep opnieuw rode cijfers toont.
De NS was vorig jaar miljoenen kwijt aan het compenseren van reizigers: ruim 1 op de 10 van hen had last van vertraging.

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Slechts een beperkt deel van de vertraagde reizigers had meer dan een halfuur vertraging en ook lang niet iedereen vraagt geld terug.

Anoniem
4 maanden geleden

De regering legt het verschil bij.
Anders dient ze nog meer in nieuwbouw en onderhoud autowegen te investeren.
Met nog meer stikstof, natuurgebieden, fijnstof, klimaatdoelen etc problemen.
Wat toch duidelijk duurder is.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En wat dacht je van gezondheidsproblemen, verkeersongelukken het zal maar een CEO zijn die in een verkeersongeluk dodelijk geraakt.

Ha ha ha
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alsof er ook maar een CEO zou overwegen om met de trein te gaan.

Baardstaart
4 maanden geleden

Diezelfde NS laat ook al zijn blik schemeren op 2025… En de eerste opmerking is dat de prijzen van de treinkaartjes flink omhoog gaan.

https://www.ovpro.nl/trein/2024/02/27/ns-opnieuw-in-het-rood-treinkaartjes-volgend-jaar-fors-duurder/

Dit zal zeker geen meer reizigers aantrekken, maar is wel een bron van meer auto’s op de weg; gezien het gros van de lasten van auto’s al betaald zijn en de benzine kosten relatief laag zijn nadat alle vaste lasten betaald zijn. En zolang als de reiziger niet dit soort bedrijven de rug toekeren en de overheden door blijven gaan sloten geld naar zulke bedrijven te sturen gaat er ook geen klap veranderen.

Uiteindelijk zal dit leiden tot een verhitte politieke discussies in het najaar voor een volgende grote steunpakket aan het OV om de prijsstijgingen in de perken te houden. Als niet keuze reiziger vind ik dit fijn, maar er komt geen enkele discussie opgang over de toekomst van het OV ook in het licht met de bestaande problemen, zoals personeelstekorten. – Ook de overheid heeft totaal geen visie hoe met de problemen zoals personeelstekorten om te gaan en van daaruit beleid te ontwikkelen.

Het vervoersbeleid in het algemeen heeft ook een herijking nodig en er moet gekeken worden hoe we personeelstekorten omgaan (die overigens ook in andere sectoren spelen) en hoe de vervoerszekerheid en de betaalbaarheid ervan van de niet keuze reiziger gaan garanderen. Denk aan aan goed opzetten van flex, meer flex in de regio (zie teveel bijna lege bussen van binnen) en geen te grote dienstregeling bij het spoor, maar wel dat verbindingen fatsoenlijk beschikbaar blijven) bij het spoor en accepteren dat de auto de vervoersstrijd heeft gewonnen (en de maakbaarheid van de samenleving toch enorm tegenvalt) – Dito met de beschikbaarheid van andere essentiele overheidsdiensten, zoals zorg, veiligheid etc.

Realisme graag
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Personeelstekorten leiden tot hogere loonkosten en dan zijn arbeidsintensieve sectoren zoals het OV het haasje want die kunnen die hogere lonen domweg niet betalen.

De enige oplossing voor NS is om het werk minder arbeidsintensief te organiseren. En dat betekent bijv. eenvoudiger tarieven (dan kan de halve klantenservice weg), meer eenmansbediening op de trein en de bezem door de bureaucratie op de kantoren.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ook volledig mee eens. Dit zijn al stappen, die eigenlijk in zeer korte tijd gezet kunnen worden. Maar dan nog is er beleid op de langere termijn nodig.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Lagere frequenties zijn zo blijkt uit studies een belangrijke reden waarom de reizigers wegblijven. Als treinen nog om het uur rijden trek je geen reizigers.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ga jij maar in de file zitten elke dag… Zal nog erger worden..

Max
4 maanden geleden

Ik vraag me af wat een structurele oplossing zou kunnen zijn, voor die rode cijfers. Duurdere kaartjes jaagt meer mensen de auto in, met als gevolg nog minder reizigers, en nog minder inkomsten. Zo kom je in een spiraal naar beneden. Ik denk dat er meer geld van het Rijk naar het spoor moet, zodat met lage tarieven en hoge frequenties een goed alternatief voor de auto wordt geboden. Ik zie een aankomend rechts kabinet dat echter niet doen.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Nee,de kosten bij NS moet omlaag. Veel te veel personeel.

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Een links kabinet met zijn focus op CO2 en stikstof gaat zeker niet naar het personeeltekorten probleem kijken en gaat alleen meer geld in het OV pompen zonder tot enige zinnige maatregel om efficienter te werken te leiden en dan nog proberen mensen uit de auto te krijgen. Dit gaat al helemaal niet werken. En met efficienter werken bedoel ik niet de arbeidsdruk tot extremen opvoeren, zoals ze dit nu doen bij het streekvervoer, maar de middelen slimmer benutten. Dus eenmansbediening, versimpeling tarieven, meer flex op rustige lijnen etc.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart.
Ga jij al die personeelsleden en famillies vertellen jullie zijn overbodig en stort hen in de gekortwiekte Sociale Zekerheid (VVD en in het bijzonder, Bolkensteijn, Kamp, Geert Wilders verdiensten)

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Max

Je kunt zonder problemen hele kantoorafdelingen wegsnijden uit de organisatie. Er werken veel te veel mensen die zich totaal niet bezighouden met de kern van de activiteiten van het bedrijf. Daar kun je gewoon afscheid van nemen. Daarnaast moet de inzet van rijdend personeel veel doelmatiger georganiseerd worden. Geen vaste tweemansbediening meer, maar overgaan op vliegende teams voor controle. Rijdend personeel binden aan een regio, zodat ze niet meer door heel het land komen.

Maar goed, NS is nu zo georganiseerd dat de vakbonden de macht hebben, waardoor NS eigenlijk reddeloos verloren is. Jarenlang honderden miljoenen staatssteun gaat hem ook niet worden, want dat levert geheid problemen op met Brussel. Problemen die er overigens sowieso al aan zitten te komen. Het is bizar dat ze het zover hebben laten komen.

Als het zo door gaat eindigt NS de concessie 2025-2033 met een schuld van ver over de 2 miljard. Naarmate 2033 nadert, zullen schuldeisers huiveriger worden over of ze ooit hun geld terug gaan zien. Dat zal ergens gedurende de concessie onvermijdelijk voor een acuut probleem zorgen. Het is eigenlijk al te laat om daar nog iets aan te doen.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

CO2- subsidies afschaffen jaarlijks 45 miljard E.
Belastingontduiking – en ontwijking aanpakken jaarlijks 25miljard E.
En de vervuiler betaalt, CO2 brandstofheffing 0,50 E per liter.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

En gewoon de spoorwegen een nutsfunktie maken.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

NS is als grootgebruiker van stroom juist een van de grote partijen die fossiele subsidies (wat geen subsidies) ontvangt en waarvoor figuren snelwegen blokkeren. Als je die ‘subsidies’ afpakt, krijgt NS het nog moeilijker.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nou annemiek.
de barricaden op.
Je hebt onthuld dat NS CO2 geproduceerde stroom gaat afnemen.
Gebruik je kennis, vaardigheden, connecties om dat te stoppen.
organiseer iets om CO2 geproduceerde stroom-afnamen van de NS te stoppen.
Laat zien dat je iets voor elkaar krijg.

lezer
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Anoniem: dat is onze verantwoordelijkheid.

In de eerste plaats van Urgenda die meestal haantje de voorste is.
Er zijn ook mensen die al dan niet met kids op de A12 demonstreren. En over demonstreren wil ik niet te moeilijk doen mits gelijke monniken gelijke kappen.

Die mogen van mij eventuele greenwashing op kosten van reizigers en belastingbetalers onderzoeken en zo nodig aan de kaak stellen en torpederen. Levert ze misschien ook sympathie op buiten de eigen kring!

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Oei Annemiek!! Laat de vakbond dit maar niet horen. Het rondje om de kerk ligt dan weer op de loer.

JanN
4 maanden geleden

ik vind het wel gemakkelijk m de rekening bij de reiziger neer te leggen. 10 % verhoging is wel rijkelijk veel. Arriva kan blijkbaar veel goedkoper rijden. Nu ik de cijfers op de Verlies-en Winstrekening niet. Waarom kan de NS niet efficiënter werken. Zijn er geen kosten waarop bezuinigd kan worden?

Brabo
4 maanden geleden
Antwoord aan  JanN

NS kan niet efficiënter werken omdat de vakbonden dat niet willen.

Anoniem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

En hoe kan je efficienter werken?
een trein rijdt van A naar B.
that’s all.
mensen klagen hier (annemiek, B.S, Baardstaart en anderen) constant/dagelijks over veiligheid, smerigheid, onverlaten op de perrons en in de treinen en dies meer) en willen dat hoe dan regelen?
Ik heb kennis genomen van op 2 werkplekken, dat de wc’s onder besmeurd waren met poep(onbetrokken, tegenwerkers in onderwijs en verzekeringswezen)
nou dat zijn gefrusteerden die in een bubbel leven en dat waren HBO/universitairen.
Trouwens die rechtse studentenverenigingen hebben daar ook een handje naar.
En zij die 7 vinkjes leven in hun bubbel/omgeving en doen nix om iets te verbeteren. Het interesseert hen niet.
Zij zijn de schuldigen aan de situatie waar Nederland met al haar problemen meegeconfronteerd worden.
Je ziet ze soms in de trein onbeschoft te doen maar krijgen/hebben een auto van hun ouders/famillie-kapitaal dat over de ruggen van de gewone mensen bijeengehaald worden is. Door mensen tot loonslaven of lijfeigenen te maken,

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat is dit voor een ontzettend vreemd verhaal?

Maurice
4 maanden geleden

Niet alleen heeft NS de laatste jaren bakken subsidie gekregen ze hebben ook de schuld nog eens met honderden miljoenen laten oplopen.

Frans E.R. Eekhout
4 maanden geleden

Het spoor en het gehele OV is het stiefkind van ons vervoersbestel. De politiek heeft er de mond vol van, maar uiteindelijk laten we op een enkele uitzondering na gewoon de boel versloffen en wint de auto en niet de duurdere NS treinkaart. Als er minder mensen met de (NS) treinen gaan reizen heeft dat ook invloed op het natransport denk aan bus, tram en metro en gaan ook daar door vermindering van het aantal reizigers de prijs omhoog. En automatisch wordt NL een echte auto land en het milieu die is toch al naar de kl.ten.

Bob
4 maanden geleden

Verhogen prijzen? Nog meer verlies, want er gaan nog minder mensen met de trein. Vroeger was het fijn met de trein, maar toen ik vorig jaar sinds lange tijd weer met de trein ging ervaarde ik hoe vreselijk het is geworden: veel te korte treinen, niet op tijd en ook nog eens minder treinen. Voor mij was de corona plandemie het keerpunt. Toen je zo’n bekpamper op moest heb ik het OV geboycot en ben er daarna niet meer ingestapt zoals voor 2020 toen ik veel met de trein reisde. Al die bedrijven die nu problemen en schulden hebben door corona: eigen schuld. Hadden jullie maar massaal met ons moeten opstaan tegen de coronamisdaden van de overheid, maar nee jullie waren bang en nu zitten jullie met de gebakken peren. Net goed.

Anoniem
4 maanden geleden

https://nos.nl/artikel/2511603-twijfel-in-kamer-over-extra-geld-ns-om-duurder-treinkaartje-te-voorkomen

Twijfel in Kamer over extra geld NS om duurder treinkaartje te voorkomen

In de Tweede Kamer is grote terughoudendheid om de Nederlandse Spoorwegen extra geld te geven ter voorkoming van duurdere treinkaartjes in 2025. Partijen als PVV, NSC, VVD, D66 en ook Denk vinden dat de NS te gemakkelijk een oplossing zoekt in Den Haag, zo bleek in een hoorzitting over de stijgende prijskaartjes en de slechte jaarcijfers. GroenLinks-PvdA is wel voor extra geld.

De NS moet eerst kijken of het bedrijf zelf in zijn begroting kan snijden, vindt een groot deel van de partijen. De grootste partij PVV snapt bijvoorbeeld niet dat de NS nog verliesgevende onderdelen heeft. “Begin eerst bij uzelf”, aldus PVV-Kamerlid Heutink. “Waarom blijft u uw hand ophouden?”

Ambities
D66 had het ook over “hand ophouden” en NSC vroeg zich af “of er bij de NS nog wat te halen” is. De VVD betwijfelt of de investering in internationale treinen nu nodig is. “Die internationale ambities mogen niet ten koste gaan van het treinkaartje.”

De NS lijdt verlies en denkt daarom aan een verhoging van de prijzen van treintickets en abonnementen volgend jaar met mogelijk 10 procent, zo maakte NS-topman Koolmees vorige week bekend. De afgelopen jaren zijn de treinkaartjes relatief weinig duurder geworden, minder dan de inflatie in ieder geval.

Eenmalig
De NS hoopt op jaarlijks 120 miljoen euro extra structureel uit Den Haag. Dit jaar kreeg het bedrijf dat bedrag, maar dat was eenmalig. “We hopen op een structureel bedrag, anders sta ik hier volgend jaar weer”, aldus Koolmees.

Koolmees vertelde de Kamerleden dat de NS zelf al veel doet om te bezuinigen, maar de kosten voor bijvoorbeeld personeel, materieel en elektriciteit zijn fors gestegen. Verder heeft de NS het niet gemakkelijk; veel spoorlijnen en treinen moeten vervangen worden. Ook het vinden van genoeg technisch personeel is lastig door de krappe arbeidsmarkt, waardoor het soms lang duurt voor een geschikte monteur beschikbaar is. Reizigers klagen over toenemende vertraging en een gebrek aan zitplaatsen.

Stinkende best
De Kamer wil garanties dat het extra rijksgeld ook de vertragingen en de overvolle treinen oplost. Maar de NS kan die niet geven. De NS moet de komende jaren veel doen aan noodzakelijk onderhoud en dat leidt tot drukte in de treinen. “Garanties kan ik niet geven, maar we gaan wel ons stinkende best doen”, aldus Koolmees.

De NS snijdt zelf ook in de begroting, beloofde Koolmees. Op het hoofdkantoor bijvoorbeeld zullen minder mensen gaan werken. “Het is niet fair om te doen alsof de NS niets doet.”

De NS-topman vreest dat bij het uitblijven van Haagse hulp de NS moet snijden in het netwerk. “Als we zo verder moeten, komen er misschien minder treinen. Minder rendabele lijnen rijden nu twee keer per uur, dat kan ook één keer per uur.”

GroenLinks-PvdA dient binnenkort een voorstel in voor opnieuw een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro. Blijkens de hoorzitting van vandaag is het zeer onzeker of daar een meerderheid voor is.