fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

NS ziet 18% meer treinreizigers naar Berlijn

De trein naar Berlijn is goed in trek. Ondanks dat de trein niet sneller is geworden, heeft NS International in het eerste half jaar 18 procent meer tickets verkocht dan een jaar eerder.

Klimaatdiscussie

“De klimaatdiscussie speelt onmiskenbaar een rol”, stelt NS-woordvoerder Hessel Koster tegenover dagblad Tubantia. De dienst wordt nu nog gereden met relatief oude treinen. Vanaf 2023 komen er nieuwe Talgo treinen, waardoor ook de locwissel te Bad Bentheim overbodig wordt. De trein wordt dan naar verwachting een kwartier sneller.

In 2028 maximaal 45 minuten sneller

NS topman Roger van Boxtel heeft het afgelopen jaar meermaals gepleit om de trein naar Berlijn fors te versnellen. Zijn doel is binnen enkele jaren een reistijdwinst van twee uur, maar onderzoek begin dit jaar heeft aangetoond dat dit de komende tien jaar niet in zit. In 2028 is de trein maximaal 45 minuten sneller dan nu, aldus het onderzoek. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is nog iets optimistischer. Zij wil in 2025 een reistijdwinst van 40 tot 60 minuten hebben gerealiseerd.


Video: Van Boxtel blijft bij snelle Berlijn-trein

NS topman Roger van Boxtel: Trein naar Berlijn moet sneller from Hildebrand Van Kuijeren on Vimeo.

Tarieven Trein Berlijn

Deze prijzen zijn niet definitief en kunnen o.b.v. actuele beschikbaarheid bij de volgende stap wijzigen.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Maurice
4 jaren geleden

Kennelijk vinden veel mensen de huidige reistijd helemaal geen probleem.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Maurice

Berlijn is een typisch toeristische bestemming voor een stedentrip. Dan is prijs veel belangrijker dan snelheid.

Victor van Strien
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

precies. Ik heb 7 jaar heen en weer gevlogen tussen Amsterdam en Berlijn voor werk omdat deze trein simpelweg veel te lang duurt voor zakelijk verkeer. Het versnellen zal vnl gevolgen hebben op zakelijke aantrekkelijkheid. Die kijken meer naar tijd dan alleen prijs.

Peter van den Berghe
4 jaren geleden

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik een volgende keer voor het vliegtuig kies omdat je met de trein een volle dag kwijt bent als je niet vlakbij een station woont waar deze trein stopt. Het probleem met dit soort internationale en/of lange afstandstreinen is dat er geen keuze gemaakt wordt voor een andere opbouw. Deze treinen scoren alleen goed als men het feeder model hanteert en enkele hubs aanwijst waar men van de feeder over kan stappen op de lange afstandstrein. De IC Berlijn en de IC Brussel zijn de voorbeelden van hoe het niet moet. Voorbeeld: met een frequente feederlijn van Breda naar Antwerpen zou men de stop van de IC Brussel in Breda kunnen laten vervallen en de reizigers krijgen dan de keuze tussen IC en Thalys voor het vervolg. Voor de Thalys moet men nu van Breda eerst naar R’dam. Met een gebruik van lange afstandstreinenvoor regionaal vervoer maakt men die treinen nooit aantrekkelijk.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Dan heb je wel de extra kosten van een trein Breda-Antwerpen en dat kan de vrijwel failliete NMBS zich niet veroorloven.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

U woont niet bij een station maar wel vlak bij een vliegveld? De bestede- en reistijd per vliegtuig naar een verblijfplaats in de stad is waarschijnlijk zo’n 4-5 uur. Niet echt veel sneller.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Daarover valt te twisten. Wie rond het middaguur op een plek in Berlijn moet zijn, moet reizen met de trein die om 5:03 uit Amsterdam vertrekt, maar kan ook het vliegtuig nemen om 8:30. Het grootste voordeel dat het vliegtuig biedt, is evenwel niet de heenreis, maar de terugreis. Een meeting van een paar uurtjes in Berlijn, kan met het vliegtuig op een dag. Met de trein niet. Wie een hele werkdag in Berlijn moet zijn, vliegt de ene avond heen en de volgende avond terug. De treinreiziger is bijna drie dagen zoet. Wie een werkweek in Berlijn werkt, vliegt op vrijdagavond naar huis. De treinreiziger verkloot z’n zaterdag.

Peter van den Berghe
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Simpel, ik woon in Den Bosch en als ik naar het station wil moet ik met de bus (er is geen parkeergarage voor lang parkeren zoals bij een vliegveld) – vervolgens de trein naar Deventer (pas op voor voldoende overstaptijd zeker als je een gereserveerde plaats hebt in een bepaalde trein zoals in de IC Berlijn noodzakelijk) Vervolgens de IC Berlijn met al zijn stops, die aankomt op het HBf dat zeer ongelukkig ligt t.o.v. de meeste hotels in de stad (Mitte of Charlottenburg)Daar kan een vliegtuig best tegenop zeker als je start van een regionaal vliegveld waar men in 1 uur kan inchecken.

Arjen
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ja en Nee, ik reis per jaar 4 á 5x naar berlijn en de trein is simpelweg te langzaam. Het vliegtuig is momenteel net zo duur (of goedkoop) met ongeveer 120 euro voor een retour.

Als je echt goedkoop wilt is de Flixbus ook nog een uitkomst waarmee je voor 40-45 euro heen en weer kan. Deze doet er 7,5 uur over wat maar een uurtje langer is dan de trein. Afhankelijk van waar je dan moet zijn in de stad is dat net zo snel.

dries molenaar
4 jaren geleden

Gefeliciteerd dat het goed gaat. Een reden om het nog beter te gaan doen. Naar Berlijn moet net zo gaan als naar Parijs en straks London.
De reistijd zal toch sneller verkort moeten worden dan 2028. Zelfs 2025 is al veel te ver weg. Er is werkelijk helemaal geen gevoel van urgentie?
Door een beter traject, veel minder stops en een mooie snelle trein zal er toch meer te winnen zijn dan die schamele 45 minuten.
Wie maakt die Talgo’s en levert die altijd op tijd en werkend?

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB Een beter traject is WTC-Utrecht-Arnhem of WTC via Hanzelijn Zwolle-Hengelo.
Voor beide mag het spoor dan wel wat opgepiept worden. Wat voor beide trajecten toch al een bestaande wens is een dubbel snijdend zwaard is.

Om de Noordrichting te houden kun je ook Utrecht-Amersfoort-Hengelo kiezen.
Door Utrecht te gebruiken kun je de reistijd voor velen ook bekorten. De meesten komen niet uit de regio Amsterdam. Door aan te reizen in de goede richting spaart dat op de reistijd.

DieEne
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Je vergeet hier één heel belangrijk iets. Het is niet alleen de trein naar Berlijn, maar óók de trein naar Amsterdam. Voor Duitsers is de eindbestemming voor die trein Amsterdam, voor 90% van de reizigers.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  DieEne

Aan de andere kant kun je adverteren met Amsterdam Utrecht-station zoals met vliegvelden als Charleroi-Bruxelles airport of Eindhoven Amsterdam airport. Of de trein naar WTC laten rijden. Utrecht-Bijlmer is een mooi stukje snelspoor en dan kan men zo de metro in. Lekker snel

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  DieEne

Voor zover ik weet, wordt Eindhoven airport nergens door de luchthaven of de maatschappijen die erop vliegen Eindhoven Amsterdam airport genoemd. Volgens mij bestaat die benaming voornamelijk in jouw fantasie. De Schiphol Groep, die eigenaar is van Eindhoven airport, zou dat ook niet toestaan. Brussels South Charleroi Airport is nou eenmaal de naam die ze aan de luchthaven hebben gegeven. Dat is belachelijk, maar Utrecht Amsterdam-station is volgens mij minstens zo idioot. Door te liegen tegen je klanten, maak je de situatie niet anders dan die is.

Ebert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

WTC heet tegenwoordig alleen maar Amsterdam Zuid. Dit is een forenzenstation.Daar stopte de trein naar Berlijn ooit.Deze trein is pas goed gaan groeien toen het vertrek verplaatst werd naar Amsterdam Centraal. DAar willen de internationale reizigers zijn. Amsterdam Zuid niet doen dus.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ebert sitters

Zuid WTC wordt het HSL station. Dwz Eurostar, Thalys, ICE en welke meer in de toekomst zullen daar gaan vertrekken. Dat zal wel even duren want dat stomme A10 dok is zomaar niet klaar en bij Duivendrecht moeten ook nog keersporen komen voor het opfrissen van de treinen. Watergraafsmeer is te ver weg en dan zou men een treinstel extra moeten laten rijden.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ebert sitters

@Dries molenaar. Dat zie je verkeerd. Het is geen vaststaand feit dat Amsterdam Zuid het nieuwe HSL-station wordt. Tot op dit moment hebben is het dat alleen binnen de visie van personen die hierover uiteindelijk niet beslissen. Voorts moet Amsterdam Zuid wederom worden aangepast (buiten de huidige plannen om) als het tot HSL-station wordt gemaakt. Ik begrijp dat bij sommigen een irrationele aversie tegen Amsterdam Centraal bestaat, maar het is toch echt vrijwel het enige station in Nederland waar buitenlandse reizigers naartoe willen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ebert sitters

Velen zullen toch ook naar Rotterdam willen als hipste stad van Nederland.

Er zijn al rapporten over de WTC ZUID HSL inrichting geschreven. Iemand zal die onderzoekers toch betalen.

Wanneer Amsterdam Centraal fris en netjes zou zijn en capaciteit met voorzieningen zou hebben kan het allemaal wel werken. Eurostar maakt er wel zijn incheckruimtes dus het zal wel even gebruikt gaan worden. Ik ben overigens benieuwd of er personen zo gek zullen zijn om in Amsterdam al onder de trein te gaan hangen om zo Albion te bereiken. Beter verstopt men zich op Watergraafsmeer in een toilet door dit op defect te zetten.

Tim
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik zie die urgentie niet zo erg en ik vrees dat DB die ook niet ziet. Versnelling is leuk maar er hangt een torenhoog prijskaartje en ik vrees dat de reiziger dat niet zal willen betalen.

Ook DB is voorzichtig geworden met investeren in hoge snelheden. De les van Flixbus is dat de reiziger meer prijsgevoelig is dan DB altijd dacht.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Bij mijn laatste bezoeken aan Duitsland, leek het wel of men bij de Duitse spoorwegen nergens meer urgentie in ziet. In Keulen: alles vertraagd, de hele dag door. In München: alles vertraagd, de hele dag door. In Leipzig: alles vertraagd, de hele dag door… En dat is in sommige steden echt een groot probleem. Bij ons rijden treinen vaak minimaal eens per half uur. In Duitsland rijden op belangrijke assen vaak maar eens per uur treinen, of zelfs nog minder vaak.

Dan heb je nog de vele stations die echt hopeloos verouderd zijn. Je zou verwachten dat ze dat eens zouden aanpakken, maar blijkbaar berusten ze erin dat het niet beter wordt dan dit. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat de wensen van de Nederlanders niet erg hoog op hun ‘to do’-lijstje staan.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De begrotingsbeperkingen strekken zich ook uit over dit soort zaken. Ze doen 10 jaar over de Emsbrug. Bij Keulen is er een brug waar je niet met een vrachtwagen over mag. Bij hen duurt dat jaren terwijl bij ons zoiets in een jaar geklaard is. Denk aan de brug bij Gorinchem of de Hollandsebrug.
Ook defensie is karig bedeeld. Zo houdt men de balans met weinig middelen in evenwicht.
NB Ook de AOW en pensioenen zijn zeer mager.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De Talgo wordt gemaakt door Talgo, een Spaanse fabrikant. Dat doen ze overigens al heel erg lang.

Tijl
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Talgo maakt de Talgo’s 😄

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tijl

Al in de jaren ’60 van de vorige eeuw was de treinenbouwer de tijd ver vooruit. De Talgo was een begrip in Spanje. Deze trein kon op bochtige baanvakken toch redelijke snelheden halen.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

Berlijn trein is populairder door de vele aandacht die voor deze trein is geweest. Zien of dat 2023/2024 zo blijft.

De introductie van de nieuwe trein materieel zal de Berlijn zeker populairder maken.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Volgens mij werden in het voorjaar de actiekaartjes van 39,90 voor een enkele reis veel meer gepromoot dan eerdere jaren (?). Ik heb zelf de indruk dat de spar-tarieven iets voordeliger en royaler beschikbaar zijn geworden. Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik te horen van een gezinnetje dat ze voor het gewenste weekendje met de trein naar Berlijn 800 euro moesten neertellen en op rottijden reizen. Ze kozen dus noodgedwongen voor de auto. Controle destijds leerde dat de treinreis echt niet goedkoper geboekt kon worden. Als ik het nu check, kom ik dergelijke prijzen eigenlijk niet meer tegen.

Daarentegen neem ik een kleine stijging in de kosten van vliegtickets waar. Wie voordelig naar Berlijn wil vliegen, doet dat vooral op incourante tijden.

Ook denk ik dat mensen die eigenlijk wel meer kunnen betalen een beetje uitgekeken raken op de Flixbus. Beloften omtrent comfort, reistijden, wifi, bagage en catering, worden gewoon niet waargemaakt en reizigers kunnen nergens reclameren als het fout gaat. De kans op een rotrit is bij Flixbus levensgroot. Dan is de keuze voor de ook goedkope trein snel gemaakt.

flippo765
4 jaren geleden

Tijd om belastingvrij treinen in te voeren.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  flippo765

En dan?

Borre
4 jaren geleden
Antwoord aan  flippo765

Zoals tot op de dag van vandaag ook de luchtvaart BTW- en accijnsvrij is.
Een eerlijk speelveld is nodig i.p.v. bevoordeling van de vervuilende luchtvaart.

Maurice
4 jaren geleden

NS krijgt per student €3 per dag. Ha ha, dat is pas even flink cashen.

dries molenaar
4 jaren geleden

Het studententransport via een overheidscontract is altijd een groot probleem geweest voor NS en ze hadden er nooit aan moeten beginnen. Het heeft NS bijna de das omgedaan.

Maarten
4 jaren geleden

Ik maarten ik ga 4 keer per jaar naar Nurnberg met ICE en de Duitse trein is top snel weinig tot geen vertraging vriendelijk personeel ik kom uit Baarn dus stap in Amersfoort of Utrecht in ene keer via Hannover andere keer via Frankfurt is echt top daarbij komt bij dat Nederland 10 keer in Duitsland past dus wat zeuren wij toch wel zo ICE naar Berlijn zou Hilversum Apeldoorn Deventer en Almelo moeten overslaan vindt ik

Bart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

Ja, gedeeltelijk heb je hier natuurlijk gelijk. Het enige probleem is dat die hele mooie (ja, ik vind het de mooiste treinen welke er rijden) ICE waar jij het over hebt welke in gedeelte van Duitsland 300km/u rijdt helaas niet rijdt op het traject naar Berlijn (waarom weet ik niet, maar dat zal wel een reden hebben). Het niet meer stoppen bij al die stopstations is inderdaad een gedeeltelijke oplossing, daar willen ze die kleine tijdbesparing mee gaan behalen. Maar dat is inderdaad nodig, zoveel stopstations is nergens voor nodig (en niet alleen in Nederland), kijk maar eens:

Amsterdam Centraal
Hilversum
Amersfoort
Apeldoorn
Deventer
Almelo
Hengelo
Bad Bentheim
Rheine
Ibbenbüren
Osnabrück Hbf
Bünde(Westf)
Bad Oeynhausen
Minden(Westf)
Hannover Hbf
Wolfsburg Hbf
Stendal
Berlin-Spandau
Berlin Hbf

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bart

Een mooi stukje om te onthaasten 🙂 En je kan overald denke wat er buiten das bahnhof te vinden zal zijn.

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bart

Daar kunnen in ieder geval vanaf:
Hilversum,
Apeldoorn,
Alemelo
Bad Bentheim
Ibbenbüren
Bünde(Westf)
Bad Oeynhausen
Stendal

JanN
4 jaren geleden

Haal op het Nederlandse deel eruit:Hilversum Apeldoorn en Almelo, dan win je internationaal meer tijd. In Duitsland o.a. Ibbenburen Bunde en Stendal. Wellicht heb je nog meer tijdwinst.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Stations met veel overstaprichtingen zal men willen handhaven. Maar misschien zijn ze dat allemaal?

reiziger
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

In Apeldoorn overstappen uit Klarenbeek… 🙂

Tim
4 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Voor de genoemde Duitse stations zullen er dan Wel alternatieven moeten komen omdat er nu nauwelijks RE-alternatieven zijn.

Oscar B.
4 jaren geleden

Welk Berlijns vliegveld heeft een treinverbinding?

Jan Hendrik de Groot
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar B.

Berlin Schönefeld

lezer
4 jaren geleden

Over Amsterdam Centraal vs Amsterdam Zuid.
Ik heb altijd benadrukt dat Amsterdam Zuid een verslechtering is voor internationale toeristen t.o.v. Centraal. Maar dat is ook grotendeels omdat Amsterdam Zuid als een gelijkwaardig alternatief werd gepresenteerd en dat slikte ik uiteraard niet. Maar al een aantal maanden zou ik er vrede mee hebben dat de HSL-treinen vanaf Zuid gaan vertrekken: internationale reizigers zijn incidentele reizigers i.v.m. nationale reizigers. Verkeerskundig kun je dus, als je moet kiezen, dan beter de toerist die eens in de paar jaar komt via Zuid leiden dan de binnenlandse forens die dagelijks jaar in jaar uit in de trein zit.

Bert sitters
4 jaren geleden

@Mijnheer Molenaar. Even de cijfers erbij. Rotterdam had in 2018 2.1 miljoen buitenlandse overnacchtingen. Amsterdam had er vorig jaar 16.9 miljoen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

En? Rotterdam is toch het hipst. Doorsnee zuipen gaat naar A’dam, verstandig geïnteresseerd gaat naar R’dam