Nightjet naar Wenen in de toekomst mogelijk via Deventer

NS en de Oostenrijkse spoorwegen onderzoeken of de Nightjet naar Wenen vanaf december 2025 kan gaan rijden via Deventer en Bad Bentheim. Dat blijkt uit een aanvraag die de NS naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft gestuurd. Daar moeten alle nieuwe opentoegang-treinen vooraf aangemeld worden.

Twee treinen

Het onderzoek richt zich erop om de huidige trein Amsterdam – Innsbruck / Wenen op te splitsen in twee losse treinen. De verbinding naar Innsbruck blijft dan bestaan, en daar bovenop zou dan een losse trein moeten gaan rijden via Deventer naar Wenen. De bestaande trein rijdt via Arnhem (en bij werkzaamheden via Den Bosch) en heeft twee delen, één naar Wenen en één naar Innsbruck.

In de huidige dienstregeling ontmoet de trein uit Nederland in Nürnberg de Nightjet uit Hamburg. Daar worden de treinen uitgewisseld met elkaar. In Nürnberg wordt het Nederlandse deel naar Wenen gecombineerd met het deel uit Hamburg naar de Oostenrijkse hoofdstad. Ook de twee delen naar Innsbruck worden gecombineerd.

Conceptdienstregeling

Maar ÖBB en NS bekijken dus of er in de toekomst twee aparte treinen vanuit Nederland naar Oostenrijk kunnen gaan rijden. De nieuwe verbinding zou dan via Deventer naar Wenen moeten gaan rijden, zo blijkt uit een conceptdienstregeling die NS naar de ACM heeft gestuurd.

Meer capaciteit?

Willen NS en ÖBB met het voorstel meer capaciteit creëren? Een woordvoerder van NS reageert ontwijkend en stelt dat het te vroeg is om daarop vooruit te lopen. “In zijn algemeenheid zien we dat de vraag naar internationale treinreizen groeit”, stelt de woordvoerder.

Toch lijkt dat wel de insteek. De huidige trein bestaat per bestemming uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen. De nieuwe trein zou moeten bestaan uit één nieuw ÖBB-treinstel, met 40 bedden in het slaaprijtuig, 78 mini cabines, 36 plekken in de ligcoupés en 96 zitplaatsen en vier bedden voor minder validen. Daarnaast zou de trein dan aangevuld worden met één klassiek slaaprijtuig (36 bedden), twee ligrijtuigen, met elk 28 gewone ligplaatsen, en twee plekken voor minder validen, en nog eens één zitrijtuig met elf coupés (66 zitplaatsen).

Nightjet

De Nightjet tussen Amsterdam en Oostenrijk rijdt sinds eind mei 2021, enigszins vertraagd door corona. De trein is vaak volgeboekt, in ieder geval de slaap- en ligcoupés. In 2022 kwam er nog een tweede Nightjetverbinding met Zürich in Zwitserland bij. De nachttreinen hebben inmiddels een twijfelachtige reputatie opgebouwd als het om stiptheid gaat.

Zo kwam zaterdag de nachttrein uit Wenen en Innsbruck met zes uur vertraging aan in Nederland. De nachttrein uit Zürich is midden in de nacht geëindigd in Frankfurt, dit omdat de trein in de tegenrichting een vertraging van meerdere uren had opgelopen. Normaal brengt een NS-loc de nachttrein naar Zwitserland tot aan Frankfurt. Vervolgens keert de locomotief weer terug naar Nederland met de nachttrein uit Zwitserland.

This post was last modified on 22 juni 2024 11:40

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug