fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS wil subsidie voor spreiding reizigers

NS-topman Roger van Boxtel wil reizigers meer spreiden door treinkaartjes rondom de spits goedkoper te maken. Als de reiziger de spits tussen 7.30 en 8.30 uur mijdt, krijgt hij 40 procent korting. “Betere spreiding is de enige manier om uitpuilende treinen in de ochtendspits terug te dringen en meer automobilisten naar het OV te lokken”, zegt hij in De Telegraaf.

Subsidie nodig

Het geld voor die korting heeft de NS volgens Van Boxtel echter niet. “Ik wil het treinkaartje graag goedkoper maken. Extra korting in de randen van de spits kost ons jaarlijks 35 miljoen euro.” Voor die goedkopere treinkaartjes heeft de NS-baas het kabinet gevraagd dat bedrag op te nemen in het budget om de klimaatdoelen te halen. “We willen dat forensen zoveel mogelijk de trein kiezen om files en vervuiling tegen te gaan. Dan moet het OV een betaalbaar, snel en comfortabel alternatief zijn”, zegt Van Boxtel, die verder aankondigt dat hij tot 2020 aanblijft bij de NS.

Proef Altijd Korting

NS deed de afgelopen periode een proef onder abonnementhouders van een Altijd Korting abonnement. De 22.000 deelnemers kregen extra korting als ze de piek van de spits meden. En die proef is volgens NS succesvol: 5,5% van de reizigers kiest minder drukke treinen. Op het hoogste piekmoment in de ochtend – rond 8.00 uur – daalde het aantal incheckers zelfs met 10%. “Dat maakt in vele treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen”, zegt NS.

Gerelateerd (artikel gaat verder):

NS test extra korting met Altijd Voordeel abonnement

Rating

De NS maakt overigens in het algemeen jaarlijks meer dan 35 miljoen euro winst. Toch heeft het spoorbedrijf een punt dat het bedrijf beperkte mogelijkheden heeft om extra te investeren: kredietbeoordelaar Standard & Poor’s (S&P) verlaagde recent de rating van de Nederlandse Spoorwegen (NS) van Aa- naar A+. De verwachting bij het oordeel is negatief. De rating A+ betekent dat de NS over het algemeen goed in staat is leningen terug te betalen, maar dat de kredietwaardigheid iets vatbaarder is voor economische tegenslag. Jaarlijks 35 miljoen extra kosten zullen daarbij niet helpen.

Spitstarief

Wel is in de concessie geregeld dat NS een spitstarief mag introduceren, op voorwaarde dat het treinkaartje in de daluren goedkoper wordt. Op die manier zou NS de kosten kunnen opvangen. Echter: er is maatschappelijk gezien maar beperkt draagvlak voor het invoeren van een spitsheffing. Verschillende organisaties, maar ook politieke partijen hebben eerder aangegeven niets te zien in een spitstoeslag (en een dalkorting).

Gerelateerd (artikel gaat verder):

Mansveld blijft bij optie spitstarief voor NS

Gebrek urgentie

Van Boxtel zegt zich zorgen te maken over het gebrek aan urgentie bij de politiek om Nederland bereikbaar te houden. “Als we nu niets doen, lopen we muurvast, op de weg, in de stad en in het openbaar vervoer.” De topman stelde vorig jaar al dat er veel meer geïnvesteerd moet worden in spoormobiliteit. Hij stelde toen voor om jaarlijks 1 miljard extra in het openbaar vervoer te investeren. Die oproep wordt gesteund door een reeks van vervoerders en organisaties, waaronder de ANWB.

NS wil miljarden voor lightrail en OV

45% reizigersgroei verwacht

Met het extra geld wil de NS-topman het spoor uitbreiden om zo knelpunten op te lossen. “Ik pleit voor meer knooppunten, want de verstedelijking gaat door.” Zo moet station Amsterdam Zuid een tweede centraal station worden en moet ook de bereikbaarheid van Schiphol beter. Zelf investeert de NS tot 2023 vier miljard in nieuwe treinen en renovatie van materieel. “Dat is hard nodig om de verwachte reizigersgroei van 45 procent op te kunnen vangen.” Die reizigersgroei wordt door onder andere ProRail tot 2030 verwacht. NS verwachtte eerder (2006) in 2020 1,5 miljoen reizigers te vervoeren en 21,5 reizigerskilometers. Die rooskleurige blijkt nu te rooskleurig.

ProRail verwacht in 2030 tot 45% meer reizigers per trein

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
stokbosveen
6 jaren geleden

De echte oorzaak wordt niet genoemd. En dat is de 9-5 mentaliteit. Heel veel kantoren en scholen hebben deze mentaliteit. Bijgevolg moeten heel veel mensen tegelijk op pad om tijdig op werk of school te zijn. En de bouw van “slaapsteden” en “forensensteden” (thans: vinexwijken genoemd) heeft fors bijgedragen aan de dagelijkse files en volgepropte treinen.
Overigens ben ik van mening dat de trein geen alternatief is voor de auto. Comfort is ver te zoeken, als je al een zitplaats hebt weten te veroveren, het is gewoon duur en je bent vrijwel altijd langer onderweg.

Tim
6 jaren geleden

Laat NS maar eens wat doen aan zijn buitensporig hoge personeelskosten. Daar kan makkelijk veel meer dan 35 miljoen worden bezuinigd.

Van Boxtel en Eringa gedragen zich steeds meer als ordinaire bedelaars in plaats van als ondernemers.

Tanja
6 jaren geleden

En hoe gaat dat dan met een dalurenabonnement?? Dan betaal je om 40% korting te krijgen in de daluren… krijg je dan 40% op die 40% goedkopere kaartjes?

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tanja

Nee, de spitstijden worden dan beperkt van 7.30 tot 8.30.

Johan
6 jaren geleden

Waarom zou je in vredesnaam een bedrijf dat last heeft van te veel klandizie subsidiēren?

Redacteur
Erwin Wessels
6 jaren geleden

Ik neem aan dat dit alleen voor abonnementhouders gaat gelden. Anders is het wel raar dat je in de ochtendspits tussen 6:00 en 7:30 en tussen 8:30 en 9:00 uur 40% korting zou krijgen, en de rest van de dag de volle mep betaalt.

Ik vind het ook wel raar dat je dan in de genoemde tijden wel korting krijgt, maar in de avondspits weer niet.

Ik ga ervan uit dat de meeste forenzen een trajectabonnement hebben, die maken immers dagelijks dezelfde reis. Ik zou zeggen: bied twee varianten aan van dit abonnement: één (goedkoper dan nu) waarmee je in de hyperspits nog wat moet bijbetalen) en één (zelfde prijs of iets duurder dan nu) waar je altijd vrij reist. Ditzelfde kan je doen met de altijd-vrij-abonnementen.
Wat betreft de kortingsabonnementen kan je er dan ook twee aanbieden: altijd korting, en altijd korting behalve in de hyperspits. Ze zullen dan wel iets duurder worden, maar je krijgt er vaker korting voor terug.

Andere abonnementen (op de weekendabonnementen na dan) kan je dan stoppen en dat maakt alles ook veel overzichtelijker.

Odier Oguta
6 jaren geleden

mijn train weekend dagretour bestelling niet troug
Ordernummer: 7464891

Odier Oguta
6 jaren geleden

mijn e-tickets ?