Nieuws

NS wil miljarden voor lightrail en OV

De Nederlandse Spoorwegen luidt de noodklok. Als het nieuwe kabinet geen miljarden investeert in de mobiliteit, dan loopt Nederland vast. Met die waarschuwing komt NS-topman Rogier van Boxtel tijdens de presentatie van de NS-jaarcijfers.

De topman trekt samen op met andere OV-bedrijven, maar ook met bijvoorbeeld de ANWB. “Als we nu niet beginnen, dan zijn we over 15 jaar te laat,” stelt Van Boxtel. Volgens de NS-topman is er jaarlijks minimaal één miljard euro extra nodig.

Amsterdam – Schiphol – Den Haag
Dat geld moet bijvoorbeeld gaan naar nieuwe lightrailprojecten. “In Den Haag en Rotterdam zien we het succes van lightrail. Ook in andere plekken in Nederland moeten we daarin investeren,” vindt Van Boxtel. Als concreet voorbeeld noemt hij Amsterdam – Schiphol – Leiden – Den Haag. “Daar moeten we nu al alle zeilen bijzetten om alle reizigers te kunnen verwerken.”

Programma Hoogfrequent Spoor
Eind dit jaar gaat er iedere tien minuten een intercity rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Ook op andere trajecten zou dat voor 2020 ingevoerd worden, maar door bezuinigingen van het Rijk hoeft dat nu pas in 2028 op alle trajecten gerealiseerd te zijn. Van Boxtel vraagt niet zozeer om die investeringen naar voren te halen, maar wel om daarnaast ook op andere plekken te investeren.

Buitenland
Vooral rond stedelijke gebieden loopt het verkeer vast. Niet alleen in de Randstad, maar ook rond Eindhoven, Groningen, Arnhem en Nijmegen. Ook in die regio’s moet er volgens de NS-topman geïnvesteerd worden, zodat de trein vaker en sneller kan gaan rijden. Van Boxtel wijst ook op de miljardenprogramma’s in het buitenland. “Londen investeert 20 miljard, Parijs 35 miljard. De Randstad is vergelijkbaar met die regio’s, maar blijft nu achter.”

Hoopvol
Het is niet voor het eerst dat de OV-sector en de ANWB vragen om miljarden extra. In de verkiezingsprogramma’s lijkt NS nog weinig te kunnen oogsten. “Het is lastig om het tussen de oren te krijgen, het is een taai onderwerp. Het draait nu vooral om de korte termijn,” concludeert Van Boxtel. Toch is de NS-topman hoopvol dat het geld er komt.

Meer werkzaamheden
Behalve voor de lange termijn, zijn er ook zorgen voor de korte termijn. Er wordt steeds vaker aan het spoor gewerkt en dat zorgt voor steeds meer reizigershinder. In 2017 neemt de hinder al toe, maar in 2018 zal er opnieuw sprake zijn van een toename.”De tevredenheid is nu gestegen, ik hoorde Rover-voorzitter Arriën Kruyt ook tevreden over ons op de radio. Maar we moeten niet in slaap sukkelen. Er moet wel iets gebeuren om ons land ook in de toekomst bereikbaar te houden.”

This post was last modified on 28 februari 2017 18:09

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

30 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug