NS weet dankzij ICNG langere reistijd te beperken op geteisterde HSL

De maximumsnelheid op de HSL is op een aantal delen verlaagd tot 80 km/u, vanwege ontwerpfouten. Door ICNG’s hun maximumsnelheid van 200 km/u te laten rijden op de delen waar geen snelheidsbeperkingen gelden, zegt NS de vertraging te kunnen beperken.

Vanaf 5 augustus voert NS een aantal kleine aanpassingen in de HSL-dienstregeling door. Deze wijzigingen hebben impact op de reistijd en overstaptijd op verschillende stations van de HSL. Door de aangepaste dienstregeling kan het zijn dat een trein eerder vertrekt of later aankomt. Ook komt het voor dat een overstap niet meer mogelijk is. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor een deel van de reizigers uit Breda die in Rotterdam willen overstappen naar Schiphol. Reizigers wordt geadviseerd om de rechtstreekse Intercity direct te nemen van Breda naar Schiphol.

2,5 jaar

Eerder deze maand werd bekend dat de maximumsnelheid op de HSL, normaal geschikt voor snelheden tot 300 km/u, op een aantal plekken omlaag moet naar 80 km/u. Eerder al was de snelheid daar vastgesteld op 120 km/u. De viaducten op de HSL zijn te licht ontworpen, waardoor ze volgens ProRail niet stabiel genoeg meer zijn om met hoge snelheid overheen te rijden. De problemen spelen al zo’n 2,5 jaar, waardoor ProRail en HSL-beheerder Infraspeed de snelheid meermaals hebben moeten aanpassen.

NS zet ICNG’s in om de vertraging te beperken. De extra reistijd blijft dan volgens NS op de oude duur, al zorgden eerdere snelheidsbeperkingen er al voor dat treinen er twee tot drie minuten langer over doen dan normaal.

This post was last modified on 20 juli 2024 18:04

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

8 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

15 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

3 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

4 dagen terug