De Nederlandse Spoorwegen verwachten dat de staking van vrijdag in de regio rond Rotterdam en Den Haag veel meer gevolgen heeft dan de eerste staking in het noorden van het land. Net als toen probeert het spoorbedrijf het stakingsgebied los te koppelen van de rest van de dienstregeling, maar dat is veel lastiger.
Vrijdag staakt het personeel met de standplaatsen Leidschendam, Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Dat betekent dat er in die regio nauwelijks treinen zouden rijden, zo laat NS weten. Om de rest van de dienstregeling zoveel mogelijk normaal te laten verlopen, rijdt de NS nu helemaal niet in de stakingsregio. Treinen rijden daarom niet verder dan de stations Alphen aan den Rijn, Hoofddorp, Gouda, Haarlem en Lage Zwaluwe. De reisplanner wordt donderdagavond bijgewerkt.
Dat zal niet voorkomen dat ook reizigers buiten het stakingsgebied last krijgen van de werkonderbreking, waarschuwt de NS. Daar moet rekening worden gehouden met langere reistijden en meer overstappen. Thalys en Eurostar rijden wel normaal. De intercity naar Brussel rijdt minder vaak, maar stopt wel zoals gebruikelijk in Rotterdam.
NS adviseert reizigers hun reis in Zuid-Holland uit te stellen of op een andere manier te reizen. Buiten de regio worden reizigers opgeroepen kort voor vertrek de reisplanner te bekijken. Dit weekeinde rekent de NS erop weer volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden.
Het personeel van de NS staakt vanwege de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen het spoorbedrijf en vakbonden FNV, CNV en VVMC. De estafettestakingen duren tot het einde van augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een landelijke staking. Treinen van de overige vervoerders – waaronder R-net tussen Alphen aan den Rijn en Gouda (gereden door NS), en tussen Dordrecht en Geldermalsen – rijden vrijdag wel.
NS zegt de zorgen van het rijdend personeel te begrijpen. “De waardering voor onze collega’s in een voor ieder onzekere tijd willen we daarom graag terug laten komen in de nieuwe cao. Tegelijkertijd hebben we als bedrijf te maken met krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en achterblijvende reizigersaantallen” zegt NS in een verklaring. Het spoorbedrijf wil graag in gesprek met vakbonden. Het spoorbedrijf wees erop dat als alle looneisen zouden worden ingewilligd de loonkosten met 20% zouden stijgen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 26 augustus 2022 13:28
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…