NS waarschuwt 780.000 reizigers voor datalek

De Nederlandse Spoorwegen hebben ongeveer 780.000 klanten gewaarschuwd dat hun persoonsgegevens mogelijk zijn betrokken bij een datalek. Het vervoersbedrijf werkt samen met marktonderzoeker Blauw, en bij een softwareleverancier van dat bedrijf hebben buitenstaanders toegang gekregen tot persoonlijke data. Van treinreizigers die meededen aan een tevredenheidsonderzoek kunnen bijvoorbeeld e-mailadressen, telefoonnummers of namen zijn gelekt.

Phishing

“Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden”, meldt de NS.

De spoorwegmaatschappij vraagt klanten extra op te letten voor signalen van phishing. Dat is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich in e-mails of appjes voordoen als iemand anders om wachtwoorden of andere gevoelige informatie buit te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een e-mail uit naam van een bedrijf te sturen.

Datalek

De mogelijk gelekte gegevens gaf NS aan marktonderzoeker Blauw, dat daarmee uitnodigingen kon versturen om mee te doen aan een enquête. Het is volgens een NS-woordvoerder nog niet met zekerheid vastgesteld dat die informatie ook op straat is komen te liggen, maar de kans was dusdanig groot dat de waarschuwing nodig was.

Het datalek treft mogelijk meer bedrijven. Een woordvoerder van Blauw zegt dat personen van buitenaf mogelijk bij de gegevens konden van veertien opdrachtgevers, maar het onderzoeksbureau wil geen namen geven. Het aantal personen waarvan die bedrijven gegevens hadden doorgegeven aan Blauw varieert van “honderdduizenden, namelijk bij de NS, tot enkele honderden bij de kleinere opdrachtgevers.”

Stijging datalekken

Blauw kreeg vorige week vrijdag bericht dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen. Het bedrijf onderzoekt nog welke gegevens precies zijn gestolen of bekeken door onbevoegden. De toegang tot de persoonsgegevens is inmiddels afgesloten, meldt de woordvoerder van Blauw. Hij wil niet zeggen wie de softwareleverancier was.

NS en Blauw hebben allebei een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die zag het aantal datalekken als gevolg van cyberaanvallen de afgelopen tijd al flink stijgen. In 2021, het jaar met de meest recente cijfers, was er zo’n 88 procent meer van dit soort incidenten dan een jaar eerder. Een woordvoerder legt uit dat in principe de bedrijven die persoonsgegevens verzamelen ook verantwoordelijk blijven voor de bescherming van die gegevens.

(c) ANP

This post was last modified on 29 maart 2023 00:16

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug