Foto: ProRail
ProRail heeft een nieuwe veiligheidscampagne gelanceerd met de naam ‘Victim Fashion’. De impactvolle campagne is gericht op jongeren en is bedoeld om hen nog bewuster te maken van de gevaren op en rond het spoor. De spoorbeheerder wijst op het stijgend aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen. De campagne valt echter niet in goede aarde bij NS en vakbond FNV Spoor.
De campagne toont (nagemaakte) beschadigde kledingstukken die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Het gaat om in totaal 13 kledingstukken.
Op de website van Victim Fashion zijn de kledingstukken te zien. Daar is ook te zien wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt (bijvoorbeeld door nog gauw even onder de dichte spoorbomen door te kruipen, afgeleid te zijn door de mobiele telefoon of over het spoor te lopen). “Zorg dat jouw kleding niet in deze collectie belandt. Opletten rond het spoor is van levensbelang”, waarschuwt ProRail.
Voor machinisten en conducteurs kunnen de beelden uit de nieuwe campagne schokkend zijn. Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. Ze wijst erop dat de beelden herinneringen kunnen oproepen aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad.
Rintel zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit”, aldus de NS-topvrouw. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vindt de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail “onnodig hard”.
Behalve kritiek is er ook bijval voor de campagne. Maatschappij Voor Beter OV twittert: “Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt.”
ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. “We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan”, zegt een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.
De Belgische spoorbeheerder Infrabel ging in een eerdere campagne tegen spoorlopen nog een stapje verder. De Belgische beheerder liet zien dat wanneer de machinist remt als hij een pop op het spoor ziet, de pop dan volledig wordt geraakt.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 5 april 2019 18:19
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…