fbpx
Foto: ProRail

NS vindt ProRail-campagne ongepast

05 apr 2019 13:32


ProRail heeft een nieuwe veiligheidscampagne gelanceerd met de naam ‘Victim Fashion’. De impactvolle campagne is gericht op jongeren en is bedoeld om hen nog bewuster te maken van de gevaren op en rond het spoor.  De spoorbeheerder wijst op het stijgend aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen. De campagne valt echter niet in goede aarde bij NS en vakbond FNV Spoor.

Kledingstukken

De campagne toont (nagemaakte) beschadigde kledingstukken die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Het gaat om in totaal 13 kledingstukken.
Op de website van Victim Fashion zijn de kledingstukken te zien. Daar is ook te zien wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt (bijvoorbeeld door nog gauw even onder de dichte spoorbomen door te kruipen, afgeleid te zijn door de mobiele telefoon of over het spoor te lopen). “Zorg dat jouw kleding niet in deze collectie belandt. Opletten rond het spoor is van levensbelang”, waarschuwt ProRail.

Traumatisch

Voor machinisten en conducteurs kunnen de beelden uit de nieuwe campagne schokkend zijn. Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. Ze wijst erop dat de beelden herinneringen kunnen oproepen aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad.

Ongenoegen

Rintel zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit”, aldus de NS-topvrouw. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vindt de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail “onnodig hard”.

Bijval

Behalve kritiek is er ook bijval voor de campagne. Maatschappij Voor Beter OV twittert: “Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt.”

Reactie ProRail

ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. “We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan”, zegt een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.

Campagne Infrabel (België)

De Belgische spoorbeheerder Infrabel ging in een eerdere campagne tegen spoorlopen nog een stapje verder. De Belgische beheerder liet zien dat wanneer de machinist remt als hij een pop op het spoor ziet, de pop dan volledig wordt geraakt.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
5 jaren geleden

Zwarte longen op sigarettenpakjes, de hele dag aanprijzen van remedies tegen aandoeningen, fondsen werven met vreselijke beelden, ‘grappige’ filmpjes van mensen die zich doodvallen….
Je kunt niet van ProRail zeggen dat ze niet met hun tijd meegaan.

johan II
5 jaren geleden

Lijkt me een kwestie van verschillende doelgroepen, om in reclame en beleidsjargon te blijven.

‘Spoorlopers, etc’ voor Prorail, en ‘zelfdoders’ voor de NS machinisten. De een wll helemaal niet dood, is er niet mee bezig. De ander wel.

Vraag me af of de spoorlopers (incl andere ‘waaghalzen’), de doelgroep waar deze Prorail campagne op gericht is, buitensporig vaak jongeren zijn. Lijkt me iets van alle leeftijden.
Is de doelgroep onbevooroordeeld onderzocht?

Indien niet, dan zou het kunnen verklaren waarom de campagne de plank mis slaat. Anders zal het wel door het door elkaar husselen van de 2 genoemde doelgroepen komen (die als leven en dood van elkaar verschillen).

Aandachttrekkerij van Prorail over de ruggen van machinisten (en lijkt me van vele anderen die dierbaren verloren zijn door ‘een aanrijding met een persoon’)

Met weer zo’n voorspelbare campagne, dramatischer dan dramatisch, perfect belicht, ‘spraakmakend’, reclame- en mediamakers natte droom, niet beseffend dat het de maatschappij juist immuner maakt voor gevoel. Gevoel is subtiel.
Vond die betonblokken van Pier subtieler, eerlijker ook.

Eduard de Jong
5 jaren geleden

Smakeloos en ongepast. Zeker een aanleiding om Eringa per direct uit zijn functie te zetten. Geen dag meer daarmee wachten.

Nieuwwester
5 jaren geleden

Volgende keer een ander reclamebureau kiezen dat het probleem voorzichtiger benadert en waarbij ProRail inhoudelijk met NS samenwerkt.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn…

Karel snabel
5 jaren geleden

Ik vind dat jullie veel te ver gaan met jullie
Camange om kleding stukken te tonen van slachtoffers van zelfmoord of ongeval jullie moeten je schamen wat zouden jullie vinden als het een gezins lid van jullie was ik vind dit
Walgelijk

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Karel snabel

Ik neem aan dat “jullie” vervangen moet worden door ProRail. Wij hebben in elk geval geen campagne.