fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS viert 15e verjaardag OV-fiets met speciale Brabantse uitvoering (of is de fiets al ouder?)

26 apr 2024 10:59

Vanwege de 15e verjaardag van de OV-fiets krijgt de tweewieler een speciale Brabantse uitvoering. De fiets, gemaakt door kunstenaar Daniël Roozendaal, is uitgedost met een worstenbroodje, otters uit de Biesbosch, het Van Abbemuseum in Eindhoven en de Bolwoningen in Den Bosch.

De OV-fiets staat gestald in de fietsenstalling van station ‘s-Hertogenbosch. Vanwege het vijftienjarig jubileum van de fiets krijgt iedere provincie een eigen fietsontwerp. Eerder kregen bijvoorbeeld Utrecht, Zuid-Holland en Limburg al een eigen fiets. Toen de OV-fiets in 2018 tien jaar bij NS hoorde, werden een aantal fietsen voorzien van feestelijke confetti-stickers. Die fietsen zijn nog altijd te vinden op een aantal stations.

OV-fiets bedacht in 2000

Op Twitter merken mensen terecht op dat NS weliswaar claimt dat de OV-fiets vijftien jaar bestaat, maar in feite zijn de deelfietsen al bijna 25 jaar te vinden op Nederlandse stations. Ronald Haverman introduceerde de fiets in 2001 samen met de Fietsersbond en ProRail en kreeg daar een aantal jaar geleden ook een lintje voor.

Haverman heeft de OV-fiets begin 2000 deels uit ergernis bedacht. Een fiets huren op het station was toen nog bureaucratisch, duur, ingewikkeld en tijdrovend. Je moest een formulier invullen, een kopie van je paspoort inleveren en 100 gulden borg betalen. Dat kostte al gauw een kwartier. Ronald vond dat dat binnen een minuut moest kunnen. En het terugbrengen binnen 30 seconden, want dan wilde je je trein halen.

Ook moest de OV-fiets goedkoper zijn dan een busretourtje. Maar bovenal vond Haverman dat de samenleving er beter van moest worden: meer reizigers in de trein, meer fietsers op straat en minder auto’s in de stad. Later in 2000 besloot de Tweede Kamer 2,25 miljoen euro startsubsidie te geven. Een jaar later begon de uitrol van de fiets. Onafhankelijke evaluaties zijn lovend over de deelfiets.

In 2008 naar NS

Haverman moest NS ervan overtuigen dat de OV-fiets kostendekkend kon worden, terwijl de stallinghouders overtuigd moesten worden dat de OV-fiets lucratiever was dan de oude huurfiets. Waar NS in eerste instantie overtuigd moest worden om mee te werken aan de deelfiets, heeft het spoorbedrijf de exploitatie begin 2008 na enige strubbelingen overgenomen van de Stichting OV-fiets. Inmiddels maken zo’n zes miljoen mensen jaarlijks gebruik van de 22.500 beschikbare fietsen.

Winactie

NS geeft dit jaar een aantal A4-prints van de ontwerpen van Daniël Roozendaal weg. Wie geïnteresseerd is, kan bij NS zijn/haar leukste OV-fiets-verhaal delen. NS verloot 100 prints, maar ook vijftien museumjaarkaarten.

Reageren op artikelen is tijdelijk uitgeschakeld. Er hebben zich enkele vrijwilligers gemeld voor een moderatieteam. We bekijken of we binnenkort (mei 2024) onder voorwaarden het reageren weer mogelijk kunnen maken.