Nieuws

NS hoopt op nieuwe klanten door introductie NS Flex

De Nederlandse Spoorwegen staan misschien wel aan het begin van een grote revolutie. Na de zomer introduceert het spoorbedrijf NS Flex: geen gedoe meer met saldo, maar achteraf betalen voor de gemaakte ritten en maandelijks kunnen switchen van abonnement. Het spoorbedrijf heeft in elk geval hoge verwachtingen van deze nieuwe manier van reizen, die ook zonder abonnement beschikbaar wordt vanaf 0 euro per maand. Het bedrijf denkt per saldo met NS Flex meer reizigers te trekken. Dat zegt Marieke van Loon, verantwoordelijk voor NS Flex, tegenover Treinreiziger.nl.

“We hebben de afgelopen jaren veel energie gestoken in deze ontwikkeling,” zegt Van Loon. “We zijn in 2014 begonnen. In het begin was dat pionieren. Intern laten zien dat het werkt en dat er behoefte aan is. Daarom hebben we eerst een pilot gedaan met ANWB-leden.” Die proef bleek een succes. En ook uit klantonderzoek bleek dat er behoefte aan is, zowel onder de huidige vaste klanten als onder incidentele reizigers. “Het kunnen switchen van abonnement spreekt vooral onze vaste klanten aan, terwijl incidentele klanten het juist prettig vinden dat ze geen gedoe meer hebben met saldo opwaarderen.”

Snel terugverdiend

De abonnementen bij NS Flex zijn één euro per maand duurder dan de jaarabonnementen en zijn na één maand dagelijks aan te passen. Zo kost Dal Voordeel bij NS Flex straks 5 euro per maand. Nieuw is de mogelijkheid om alleen in het weekend 40% korting te krijgen. Die optie kost slechts 2 euro per maand, waardoor het abonnement snel terugverdiend is, al bij één weekendretourtje Rotterdam – Delft bijvoorbeeld. Wel moet je niet vergeten na 30 dagen weer te wijzigen naar NS Flex zonder abonnement, als je niet meer reist. Het is vooralsnog niet mogelijk om een einddatum in de toekomst te kiezen.

Artikel gaat verder na de afbeelding.

1e klas in weekend goedkoper

Volgens Van Loon zullen de mogelijkheden van NS Flex de komende periode verder worden uitgebreid. “NS Flex werkt op een hele andere manier dan bij reizen op saldo. Bij Reizen op saldo wordt de prijs direct bepaald bij het uitchecken. Bij NS Flex bepalen we achteraf de prijs. Daarvoor hebben we als branche gezamenlijk een hele nieuwe omgeving ontwikkeld. Account Based Traveling (ABT) noemen we dat,” legt Van Loon uit. De ABT-omgeving kan de prijs differentiëren naar prijs, klasse en tijdstip. “We gaan bijvoorbeeld in het weekend de 1e klas goedkoper maken dan doordeweeks. Normaal is de 1e klas circa 70% duurder dan de 2e klas, met NS Flex zal dat in het weekend 50% zijn.” NS hoopt dat reizigers 1e klas daardoor sneller in het weekend – als de 1e klas een lage bezetting heeft – zullen uitproberen.

Gezinsabonnementen en flexdagen

Differentiëren naar geografische locatie kan nog niet. “Dat willen we wel heel graag. Als dat mogelijk is, kunnen we bijvoorbeeld ook regionale busabonnementen aanbieden,” legt Van Loon uit. Tot die tijd kan er met NS Flex alleen op rekening gereisd worden met de bus, en wordt er per rit betaald. De partnerabonnementen (bijabonnementen) zullen niet via NS Flex beschikbaar worden. Van Loon: “We willen in 2019 nieuwe gezinsproposities bieden voor NS Flex-klanten. Dan kunnen we bepaalde korting geven aan gezinnen. Hoe dat precies eruit zal komen te zien weten we nu nog niet. Ook willen we in 2019 flexdagen voor senioren beschikbaar maken via NS Flex. We denken er ook aan om deze flexdagen beschikbaar te maken voor andere abonnees, alleen met een andere prijs.”

Vergeten uit te checken

Bij NS Flex gaan reizigers ook direct profiteren van de vergeten check-uit service, de service die nu ook al in NS Extra zit. Tot nu toe is de dienst niet verplicht. Met NS Flex gaat dat veranderen, erkent Van Loon. “Als iemand vergeet uit te checken, dan komen de kosten daarvoor op de factuur. Dat zorgt voor ergernis. Dat willen we voor zijn door – als we dit met voldoende zekerheid kunnen vaststellen – de ritten van mensen proactief te herstellen en op deze manier de juiste ritprijs in rekening te brengen in plaats van correctietarieven. Dat we dit hebben gedaan laten we mensen weten via de email. Indien het niet klopt kan men het altijd nog wijzigen.” Indien iemand vergeet uit te checken en NS kan de rit niet zelf reconstrueren dan zet NS het correctietarief op de factuur. Het correctietarief is 20 euro bij 2e klas voltarief. Wie met korting reist, krijgt ook 40% korting op het correctietarief. En wie eersteklas reist, betaalt juist een hoger correctietarief.

Andere vervoerders

De vergeten check-uit service werkt alleen voor reizen bij NS. Hoe zit het als je vergeet uit te checken bij een andere vervoerder? “Voor coulance moeten we nu nog verwijzen naar de andere vervoerder, maar een volgende stap is wat ons betreft dat je uitcheckgemist.nl ook kan gebruiken voor reizen op rekening. Vanuit het transactieoverzicht op ns.nl kunnen we daarnaar verwijzen,” legt NS uit. Het correctietarief bij de bus, tram en metro bedraagt 4 euro.

Nieuwe klanten

Met NS Flex zullen vaste klanten wellicht sneller tijdelijk hun abonnement opzeggen. Toch is NS niet bang dat het bedrijf omzet gaat mislopen. “We verwachten met NS Flex ook juist nieuwe klanten te trekken. Per saldo verwachten we een positief effect,” laat van Loon ons weten. Hoeveel reizigers het bedrijf hoopt te trekken met NS Flex, wil het bedrijf niet zeggen, maar dat NS Flex de drempels wegneemt klinkt aannemelijk, zegt ook Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Voor éénmalig 10 euro heb je voor altijd een persoonlijke OV-chipkaart en geen gedoe meer met saldo. En dat je al bij één korte reis soms al een abonnement kan terug verdienen maakt het natuurlijk ook erg aantrekkelijk.”

Abonnementsstructuur NS Flex
NS Flex zal na de zomer beschikbaar komen voor iedereen. De abonnementsstructuur is als volgt:
  • 0 euro per maand voor reizen op rekening vol tarief
  • 2 euro per maand voor 40% korting in het weekend (Weekend Voordeel)
  • 5 euro per maand voor 40% korting heel de week tijdens daluren (Dal Voordeel)
  • 23 euro per maand voor Altijd Voordeel (20% spitskorting, 40% dalkorting)
  • 31 euro per maand voor Weekend Vrij, zonder korting doordeweeks
  • 34 euro per maand voor Weekend Vrij, met korting doordeweeks tijdens de daluren.
  • 103 euro per maand voor Dal Vrij
  • 334 euro per maand voor Altijd Vrij
Niet-NS-klanten betalen éénmalig 10 euro aansluitingskosten, inclusief gratis OV-chipkaart. Wie een seintje wil krijgen als NS Flex beschikbaar is, kan een mailtje sturen naar nsflex@ns.nl.

This post was last modified on 4 april 2018 20:40

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug