Foto: Stefan Verkerk
De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten de komende vijf jaar het personeelsbestand met 2300 banen in te krimpen als gevolg van de coronacrisis. Dat wil het spoorbedrijf bereiken zonder gedwongen ontslagen. In dezelfde periode gaan er 2500 van de bijna 18.000 NS’ers met pensioen.
NS wil dat alle medewerkers met een vast contract gewoon blijven. Wel zal een deel van de medewerkers ander werk moeten gaan doen, omdat de verdwijnende functies niet één op één gekoppeld kunnen worden aan de mensen die met pensioen gaan. “Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie” zegt het spoorbedrijf in een persverklaring.
De grootste klappen lijken te vallen op het hoofdkantoor, daar gaan mogelijk 1000 arbeidsplaatsen verloren. Ook het personeel op de trein wordt niet ontzien: daar verwacht de NS tussen de 400 en 500 conducteurs minder nodig te hebben in de toekomst.
NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de Centrale Ondernemingsraad en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Al eerder zei van Boxtel dat hij verwacht dat personeel zich flexibel opstelt. Vakbond FNV stelde toen in een reactie dat de topman op een verkeerd spoor zat. Ook nu is de vakbond geschrokken. De bond vindt dat het personeel een loonsverhoging heeft verdiend.
Het vervoersbedrijf liet al eerder weten dat door het thuiswerken als gevolg van de coronacrisis en de 1,5 metermaatregelen er veel minder geld binnenkomt. Het reisgedrag zal de komende jaren veranderen, maar ook rekent NS op een economische neergang wat gevolgen heeft voor de reizigersaantallen. Pas na 2024 zullen de reizigersaantallen naar verwachting weer op het niveau van vorig jaar zijn.
Het bedrijf moet tot en met 2025 dan ook 1,4 miljard euro besparen om financieel gezond te blijven en de prijs van een treinkaartje betaalbaar te houden. Tegelijkertijd wil NS blijven investeren.
De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dat is een tijdelijke maatregel die geldt tot eind 2021.
This post was last modified on 29 juni 2020 17:31
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…