De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen dagen de reisinformatie via Teletekst niet op orde. Terwijl er wel storingen zijn meldt het spoorbedrijf op NOS teletekst dat de treinen volgens plan rijden.
Een gefrustreerde reiziger meldt woensdagavond aan Treinreiziger.nl dat Teletekst ten onrechte aangeeft dat er geen storingen zijn, terwijl sinds woensdagavond 18:00 uur de bovenleiding beschadigd is tussen Naarden-Bussum en Weesp. De betreffende storing is donderdagochtend nog altijd niet opgelost, maar nog steeds meldt NS op Teletekst dat de treinen volgens plan rijden.
Het blijkt niet de eerste keer dat NS de reisinformatie via Teletekst niet op orde heeft. Maandag kreeg NS ook al via Twitter een klacht dat de uitgelopen werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort niet op het medium vermeld stonden. Op hetzelfde moment bleek bovendien de reisinformatie via internet en op de stations niet te werken. “En nu vallen alle treinen uit. En bij de vervangende staat: ‘door een storing zijn niet alle reisadviezen juist’. Op Teletekst staat niets. (..) Dit gaat altijd zo. Zo Waardeloos” schrijft Jaap op Twitter.
Tegenover Treinreiziger.nl erkent NS dat de informatie op Teletekst op dit moment niet juist is. “Er is op dit moment een storing. We zoeken nog uit wat de oorzaak daarvan is en hoe dat opgelost kan worden. We adviseren onze reizigers om kort voor vertrek de reisplanner-app van NS te checken” zegt een woordvoerder van NS in een reactie.
De info, die te vinden is op pagina 751, wordt niet handmatig getikt maar komt uit de reisinformatiesystemen van NS. Die koppeling werkt nu niet meer.
Het probleem komt Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV bekend in de oren. Hij merkte eerder in september ook al op dat de reisinformatie via Teletekst niet klopte, op dat moment werd de oude informatie van een dag eerder getoond. “Helaas kunnen wij dit niet aanpassen” reageert NS in eerste instantie via Twitter.
“Of je geeft via een medium goede reisinformatie, of niets. Maar geen verkeerde informatie” reageert Spithorst. “Maandag ook al de storing met de reisinformatie, waardoor reizigers alleen via 9292 juiste reisadviezen konden krijgen”. Volgens Spithorst gaat het te ver om te stellen dat NS de reisinformatie niet op orde heeft. “Maar het lijkt wel in de versukkeling te komen”. Wat Voor Beter OV betreft moet reisinformatie via teletekst overigens blijven bestaan.
Vier jaar geleden wilde NS eigenlijk al de stekker trekken uit de dienst, omdat relatief weinig mensen Teletekst gebruikte. Na veel protest kwam NS op het besluit terug.
Alhoewel Teletekst door een afnemende groep wordt geraadpleegd, wordt de dienst nog steeds gebruikt. De dienst is bijvoorbeeld handig voor de 453.000 Nederlanders die (in 2019) thuis geen internet hebben. Daarnaast wordt Teletekst ook gretig op internet geraadpleegd. De pagina 751 heeft zelfs een eigen website welke wordt bijgehouden door Rijdendetreinen.nl. Opvallend genoeg is de informatie daar wel kloppend.
De NOS vierder eerder dit jaar het veertigjarig jubileum van Teletekst. De omroep maakte toen bekend dat de dienst dagelijks door 600.000 mensen wordt gebruikt, vooral de Teletekst-app is populair.
This post was last modified on 1 oktober 2020 10:39
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…