fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS verliest opnieuw miljoenen euro’s door corona (maar ook eenmalige meevaller)

De Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt nog steeds zwaar getroffen door de coronacrisis en schrijven over het afgelopen halfjaar opnieuw een miljoenenverlies in de boeken. Het aantal reizigers is nog altijd veel lager dan voor de coronapandemie.

Nettoverlies blijft toch beperkt

Ook eerdere inschattingen van de vervoerder vielen tegen door de lockdownmaatregelen die in december werden ingevoerd en maandenlang doorliepen in 2021. De NS vervoerde 35 procent van het aantal passagiers ten opzichte van voor de uitbraak van het virus.

De vervoerder kwam over het afgelopen halfjaar uit op een negatief onderliggend resultaat van 600 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief steun van de Nederlandse overheid en een eenmalige meevaller in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor bleef het nettoverlies uiteindelijk beperkt tot 25 miljoen euro, tegen een min van 186 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk is er sprake van een eenmalige meevaller. De NS rekende er vorig jaar al op dat de Britse overheid het systeem van aanbesteden op het spoor gaat veranderen. De vergoeding die de NS moet betalen voor het beëindigen van het huidige spoorsysteem is lager dan vorig jaar was begroot. Doordat die post nu lager uitvalt, is er sprake van een eenmalige meevaller. Daardoor, in combinatie met de beschikbaarheidsvergoeding, is er toch sprake van een positief bedrijfsresultaat van 389 miljoen euro.

Vooruitzichten onzeker

In mei vorig jaar maakte de NS bekend dat het de komende jaren 4,7 miljard euro aan inkomsten zou mislopen. Op dit moment staat de teller al op 2,4 miljard euro minder. “Dit onderstreept nog eens de noodzaak van de beschikbaarheidsvergoeding die de NS van het Rijk ontvangt en het besparingsprogramma dat de NS vorig jaar zelf startte”, aldus het vervoersbedrijf. De beschikbaarheidsvergoeding bedroeg voor het afgelopen halfjaar 595 miljoen euro.

President-directeur Marjan Rintel van de NS is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. “Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken”, zegt zij.

Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.

Abellio Duitsland

Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.

De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio. Dat is nodig omdat anders verliezen dreigden van 30 tot 50 miljoen euro per jaar. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat “contractueel overeengekomen prestatieafspraken” niet worden gehaald. De NS stelde eerder dat door de vele werkzaamheden aan het spoor het spoorbedrijf te weinig invloed heeft om de gemaakte afspraken ook te kunnen nakomen. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
2 jaren geleden

Het blijft vaag of die 35% slaat op het aantal reizigerskilometers of op het aantal reizigers.

Brabo
2 jaren geleden

NS mag blij zijn dat de forensen wegblijven zolang DDZ niet inzetbaar is.

Baardstaart
2 jaren geleden

Wat gebeurd er na 2023? Wat gaat de NS doen als toch blijkt dat het OV gebruik toch stagneert na Corona ten gevolge van toename gebruik auto en thuiswerken/leren? Wat gebeurd er als de Corona(angst) langer blijft duren dan de gestelde data? Wat blijft er aan angst bij de burger plakken als de pandemie officieel voorbij is? Er zijn echt behoorlijk grote groepen mensen bang(gemaakt) voor het virus. Je ziet soms mensen met mondkapjes buiten (op rustige plekken) lopen.

Op een gegeven moment zal de NS toch wat moeten gaan versoberen hun dienstregeling ipv de grootschalige uitrol van het “spoorboekjesloos” rijden op de dikke trajecten.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De NS-directie verkeert nog steeds in een ontkenningsfase.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Of het doorgaan hiermee heeft iets te maken met de klimaatpolitiek. Na Corona volgt de klimaatperikelen en dan moet iedereen weer de trein in.

Karel Geerts
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk dat van die klimaatpolitiek weinig tot niets terecht gaat komen. Biden leutert veel maar sinds hij aan de regering is stijgt het gebruik van kolen en olie in de VS weer explosief. Landen als Rusland en China zullen zich gezien de hetze die de VS/EU tegen ze voert hun eigen weg gaan. En India bouwt als een bezetene nieuwe kolencentrales.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

Sneeuwbal…
Niet alleen bij NS is de teruggang merkbaar, ook in aansluitend OV zoals bussen wordt de frequentie aangepast en rijden er minder bussen dan voorheen, bijvoorbeeld 2 i.p.v. vier per uur. Menige bus/tram/metrolijn zorgt ook voor de aanvoer naar treindiensten en als het één stagneert heeft dat ook gevolgen voor aanvullende OV diensten. Men zit nu in een lange adem pauze, spinnen online shoppen garen bij, raken winkelstraten steeds meer klanten kwijt en ontdekken mensen de keerzijde van alle hectiek, dus is reizen met o.a. de trein niet meer gemeengoed geworden. Wat naast de sociaal- en medische aspecten ook de economische gevolgen op termijn zal zijn is nu deels ongewis en zal o.a. NS menig ambitieus plan in de ijskast moeten leggen en met minder treindiensten genoegen moeten nemen. Minder reizigers, lagere frequentie, minder treinen, een sneeuwbal effect is geboren en de dienstverlening aan de resterende reizigers wordt het kind van de rekening…

Eef
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Omdat bus en tram en de regionale trein voornamelijk afhankelijk zijn van scholieren en studenten zal de pijn daar uiteindelijk nog wel meevallen. Het grootste probleem zit bij NS en in het bijzonder bij het intercity vervoer.

Maurice
2 jaren geleden

Een deel van de veranderingen in reisgedrag is tijdelijk maar een deel ook permanent. Met name bij het forensenvervoer lijkt NS niet te beseffen dat veel vroegere klanten niet meer zullen terugkomen. De tarieven voor forensen zijn daarnaast te hoog en het tariefsysteem is niet afgestemd op mensen die deels thuis en deels op de zaak werken.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

T.a.v. het intercity vervoer geef ik jouw Eef wel gelijk dat daar het grootste probleem zit. Menige keer heb ik in de afgelopen maanden gemerkt dat ik in de Intercity een zee van ruimte had in de tweede klas en voor een zitplaats niet persé eerste hoefde te reizen. Goeddeels lege wagons, zelfs in dubbeldekkers en bijna desolate stations weerspiegelen de keerzijde en gevolgen van de huidige crises. Van conjuncturele naar structurele teruggang in het reizigersvervoer, mede dankzij het nieuwe werken, leven en reizen.

Henk
2 jaren geleden

Denk dat er veel mensen wel weer gaan reizen als die mondkapjesplicht eraf gaat. Je ziet het sinds het afschaffen van die regel ook in musea, veel drukker en vrijwel geen mens draagt dat ding nog.

treingraag
2 jaren geleden

Doorwerken tot 75 dan maar? We laten ons toch maar alles aanpraten kennelijk.

Eric
2 jaren geleden

Het hele verhaal doet me denken aan de eerdere versies van KPN en TNT express. Ook deze klein duimpjes zouden de wereld wel eens laten zien hoe “ de echte pro’s “het deden. Nu zijn het beide overname kandidaten.

En dat is allemaal niet zo erg, zolang je niet te maken hebt met een staatsbedrijf, want….. ( maak maar af en kleur de plaatjes…)

En nee, de structurele verliezen zijn niet het gevolg van Corona, die waren er immers al veel eerder

Hildebrand (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Er waren geen structurele verliezen voor corona.

Eric
2 jaren geleden

In Duitsland zijn de activiteiten nog nooit winstgevend geweest, maar ik hoor graag als ik me daarin vergis

treingraag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Ja, haha, dikke schuld/verlies is 2x weggepoetst. Baas van het spoor is easy job, he Rogier.

G. van der Zwaag
2 jaren geleden

WAT GEBEURT ER als we allemaal eens goed gaan spellen?

Het onderwijs heeft gelukkig weer wat te doen als de scholen weer van start gaan………….