fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS trekt boetekleed aan en komt met nieuw loonbod

06 sep 2022 13:00

De Nederlandse Spoorwegen heeft vandaag een nieuw loonbod naar de vakbonden gestuurd. Dat meldt het Algemeen Dagblad, dat de brief met het loonbod heeft ingezien.

De hoofdpunten van het nieuwe loonbod:

  • 5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, met een minimum van 150 euro.
  • Per 1 januari 2023 nog eens een loonsverhoging van 2,5%.
  • Eenmalige uitkering van 650 euro
  • Afschaffing jeugdschalen

Boetekleed

“We hebben mede door corona laat gereageerd op de krappe arbeidsmarkt. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval” citeert het AD uit de brief, die ondertekend is door Richard Greve, bij NS directeur HR & Organisatie. Verder schrijft het bedrijf: “De focus op onze operationele prestaties en de financiën, die nodig was en nodig blijft, heeft tot verzakelijking geleid. NS is voor sommigen daarom niet meer ‘hun’ NS”.

De NS-directie erkent dat ‘de rek er bij collega’s uit is’ en roept op ‘de handen ineen te slaan’. De nieuwe cao moet daarvoor de basis vormen. Om de werkdruk te verlagen, stelt NS voor om het personeel meer zekerheid te geven met verlof. Zo moet men gegarandeerd twee dagen snipperverlof kunnen opnemen. En: “We willen graag in gesprek hoe we samen mogelijk maken dat collega’s in de toekomst minder worden belast door onregelmatige diensten, specifiek het werken in de nacht en weekenden”.

Stakingen van de baan?

Update: de stakingen gaan vooralsnog door, heeft de FNV laten weten.

Of met het nieuwe loonbod de stakingen van de baan zijn, is onduidelijk. Volgens het Algemeen Dagblad houdt FNV Spoor de kaarten tegen de borst en laat weten eerst intern te gaan praten over dit ‘openingsbod’. Bij grootste spoorvakbond VVMC moet de brief van NS nog even indalen. “Hoe is het mogelijk dat NS zegt dat ze te laat hebben gereageerd?” zegt bestuurder Wim Eilert tegen de krant. De bond zegt niet meteen nee. “Het is mooi dat de directie met met verontschuldigingen komt en gaat bespreken of het voldoende is om terug aan tafel te komen. Als we dat doen, moeten het wel echt serieuze gesprekken zijn.” Vooral per 2023 zou de VVMC een hogere loonstijging zien, en verder stelt de voorman van de vakbond dat er heel vaak gesproken wordt over eenmalige maatregelen en vergoedingen. “Daar zijn wij niet zo van, wij leggen dingen liever structureel vast in cao’s.” CNV reageert positief op het loonbod, maar wil het bod ook eerst intern bespreken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

NS gaat (eindelijk) door het stof ?

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Laten we hopen dat er een akkoord komt met het voorstel. Mogelijk zou dit ook aanknopingspunten hebben voor een betere (andere) cao in het regionale OV dat vandaag gedeeltelijk staakt.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

fijne arbeidsverhouding wanneer de werkgever door het stof zou moeten. Het is eerder iets als toegeven of overstag gaan en een ommezwaai maken.

Harrie Baken
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Haha! Klassenstrijd is klassenstrijd!

Johan
1 jaar geleden

Dit is net zo’n dilemma als wel of niet betalen om een gijzeling van personen of een ransomware-aanval te beëindigen. Betalen ‘om er maar vanaf te zijn’ is aanlokkelijk op de korte termijn, maar vergroot de kans op herhaling.

dries molenaar
1 jaar geleden

Hoezo is er sprake van een boetekleed? Is het nobele personeel dat altijd zo hulpvaardig is ergens te kort gedaan?

Anton
1 jaar geleden

Ik snap sowieso niet wat de NS moeilijk doet om wat extra loon te geven, met deze absurd hoge inflatie is loonsverhoging niet meer dan normaal helemaal niet gezien de schaarste in personeel

Ruud
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anton

Inderdaad, vlucht naar voren van de NS.
Inflatie zit op 12 a 13% op dit moment en als je dan met 5% extra loon wegkomt dan mag je je handjes dichtknijpen. Levert het NS personeel nog (uitgaande dat die 540 euro ca 2% is) nog steeds 5 a 6% koopkracht in en moet dan maar hopen dat de inflatie richting januari weer flink gaat dalen.
Is op dit moment niets dat in die richting wijst

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anton
Hildebrand (treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anton

Ruim 7.5 procent in 1,5 jaar.

Wat mij betreft:
+ Meer loon, niet als prijscompensatie maar wel om voldoende personeel te houden.
+ Minder conducteurs per trein.
+ Steekproefsgewijs meten hoe zichtbaar elke conducteur is en daarop personeel mogen aanspreken.
+ Minder eigen koninkrijk voor het spoorwegpersoneel

Vakbonden zijn nu heel bang geweest met elke ontwikkeling die de conducteur of machinist deels overbodig maakt. Dat moet juist omarmt worden. Juist als de vakbonden klagen over werkdruk. Zie dat dus niet als een bedreiging, maar een kans.

bert sitters
1 jaar geleden

NS en bonden zet in om eruit te komen!

Saskia
1 jaar geleden

In vergelijking met andere Cao’s is dit aanbod helemaal zo slecht nog niet. De FNF beweerd dat het ook ten gunste komt van de reiziger als ze meer geld krijgen, maar hoe dan? Er zijn al minder treinen aangekondigt en de prijs van de treinkaartjes zullen nog duurder worden dan ze nu al zijn. En dat dus terwijl de meesten geen hoge loonstijgingen zien en de armoede flink toe neemt.