NS: treinen niet schoon door personeelstekort

Personeelstekorten leiden tot vieze NS-treinen, zowel aan de binnen- als buitenkant. Door een gebrek aan NS-personeel en tekorten in de schoonmaakbranche is het moeilijk om treinen volledig schoon te maken, zegt een woordvoerder van de NS.

Treinen moeten idealiter iedere twee weken aan de buitenkant met zeep gewassen worden en eens in de zestig dagen een “extra stevige reinigingsbeurt” krijgen. Maar door personeelstekort bij NS lukt dat niet altijd, bevestigt de woordvoerder bij ANP berichtgeving van het AD. Het treft meerdere functies, niet alleen machinisten die de trein naar de wasstraat rijden. “Het is echt een dilemma. We willen niets liever dan dat al onze treinen schoon rondrijden, het is immers ons visitekaartje. We realiseren ons ook dat treinen de hele dag rijden en veel reizigers vervoeren. We proberen het zo acceptabel mogelijk te houden.”

Ook de binnenkant van de treinen is minder schoon dan de NS zou willen, geeft de woordvoerder toe. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van NS-treinen heeft te maken met personeelskrapte. Volgens NS wordt het werk nu gedaan door bijna duizend schoonmakers, 10 procent minder dan benodigd. “We moeten deze mensen daarom inzetten waar ze het meest nodig zijn.” Dat gebeurt onder meer op basis van meldingen van reizigers en personeel en het aantal reizigers op een bepaald traject. Ook na een evenement krijgt een bepaald traject prioriteit bij het schoonmaakteam.

‘Lukt niet altijd’

Het streven is elke trein eens in de 24 uur schoon te maken door het legen van prullenbakken, opruimen van rommel en schoonmaken van toiletten. “Maar dat lukt niet altijd”, zegt de woordvoerder. Vloeren, ramen en stoelen krijgen eens per week een poetsbeurt en de hele trein wordt iedere paar maanden grondig gereinigd.

De NS kijkt naar manieren om treinen sneller en effectiever schoon te kunnen maken. Zo hebben de nieuwere treinen afvalbakken op de balkons in plaats van naast de stoelen. Deze bakken zijn groter en het kost minder tijd ze te legen. Ook roept de NS reizigers op mee te helpen door hun plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten en afval mee te nemen als de prullenbakjes vol zijn.

Een extra schoonmaakbedrijf inhuren is voor de NS geen optie, mede omdat het gespecialiseerd werk is en het huidige bedrijf via een aanbesteding is geselecteerd.

(c) Treinreiziger.nl/ANP

This post was last modified on 10 januari 2024 14:59

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

3 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug