fbpx
Foto: @larsvr06 op Twitter

NS: treinen niet schoon door personeelstekort

10 jan 2024 14:22

Personeelstekorten leiden tot vieze NS-treinen, zowel aan de binnen- als buitenkant. Door een gebrek aan NS-personeel en tekorten in de schoonmaakbranche is het moeilijk om treinen volledig schoon te maken, zegt een woordvoerder van de NS.

Treinen moeten idealiter iedere twee weken aan de buitenkant met zeep gewassen worden en eens in de zestig dagen een “extra stevige reinigingsbeurt” krijgen. Maar door personeelstekort bij NS lukt dat niet altijd, bevestigt de woordvoerder bij ANP berichtgeving van het AD. Het treft meerdere functies, niet alleen machinisten die de trein naar de wasstraat rijden. “Het is echt een dilemma. We willen niets liever dan dat al onze treinen schoon rondrijden, het is immers ons visitekaartje. We realiseren ons ook dat treinen de hele dag rijden en veel reizigers vervoeren. We proberen het zo acceptabel mogelijk te houden.”

Ook de binnenkant van de treinen is minder schoon dan de NS zou willen, geeft de woordvoerder toe. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van NS-treinen heeft te maken met personeelskrapte. Volgens NS wordt het werk nu gedaan door bijna duizend schoonmakers, 10 procent minder dan benodigd. “We moeten deze mensen daarom inzetten waar ze het meest nodig zijn.” Dat gebeurt onder meer op basis van meldingen van reizigers en personeel en het aantal reizigers op een bepaald traject. Ook na een evenement krijgt een bepaald traject prioriteit bij het schoonmaakteam.

‘Lukt niet altijd’

Het streven is elke trein eens in de 24 uur schoon te maken door het legen van prullenbakken, opruimen van rommel en schoonmaken van toiletten. “Maar dat lukt niet altijd”, zegt de woordvoerder. Vloeren, ramen en stoelen krijgen eens per week een poetsbeurt en de hele trein wordt iedere paar maanden grondig gereinigd.

De NS kijkt naar manieren om treinen sneller en effectiever schoon te kunnen maken. Zo hebben de nieuwere treinen afvalbakken op de balkons in plaats van naast de stoelen. Deze bakken zijn groter en het kost minder tijd ze te legen. Ook roept de NS reizigers op mee te helpen door hun plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten en afval mee te nemen als de prullenbakjes vol zijn.

Een extra schoonmaakbedrijf inhuren is voor de NS geen optie, mede omdat het gespecialiseerd werk is en het huidige bedrijf via een aanbesteding is geselecteerd.

(c) Treinreiziger.nl/ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
75 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dagreiziger
6 maanden geleden

“Een extra schoonmaakbedrijf inhuren is voor de NS geen optie, mede omdat het gespecialiseerd werk is en het huidige bedrijf via een aanbesteding is geselecteerd.”
Hoezo ? Een extra schoonmaakbedrijf inhuren levert elk geval schonere treinen op. Maar ja, ze zitten vast aan hun regeltjes (net als de conducteursnorm) waar ze niet van af willen wijken.
En misschien schoonmakers beter betalen ? Geen idee overigens wat de salarissen zijn. Want mensen zijn er genoeg.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Als het schoonmaakbedrijf waaraan het werk is aanbesteed haar taken niet uitvoert, dan moet NS dat bedrijf gewoon de wacht aanzeggen. De enige situatie waarin dat niet kan, is als het schoonmaakbedrijf gewoon levert volgens de overeenkomst en NS dus gewoon te weinig heeft ingekocht.

Tim H
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volgens een woordvoerster van NS is het probleem niet een tekort aan schoonmakers maar een tekort aan machinisten die de treinen door de wasstraat kunnen rijden.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Nee, dat zie je verkeerd. In de quote van dagreiziger gaat het om schoonmaakwerk dat is aanbesteed.

Opa Ties
6 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

De NS-woordvoerster kraamt dus onzin uit?

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

@Opa Ties. Het maakt helemaal niets uit wat ze (12 persvoorlichters waren er toch?) uitkramen. Het verhaaltje wat ze voor de bĂĽhne vertellen, hoeft helemaal geen raakvlak met de operationele situatie te hebben. Ze vertellen een verhaaltje dat journalisten kunnen knippen en plakken in hun artikeltje en er worden verder geen lastige vragen gesteld. Zolang ze ervoor passen om beloften te doen voor verbetering, is er allemaal niets aan de hand, want dan kunnen ze er niet op worden afgerekend. Alles blijft zoals het was en ze zullen blijven doen alsof het de natuurwetten zijn die het onmogelijk maken om fatsoenlijk een spoorwegbedrijf te runnen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Vutters en AOWers terugroepen, het is rustig werk op een vast adres. Dat doen die NSers met hart en nieren voor de reiziger graag.

Jasper
6 maanden geleden

De treinen van NS zijn al sinds jaar en dag smerig, van binnen en buiten.

Zeurenzat
6 maanden geleden
Antwoord aan  Jasper

Het ligt niet aan het schoonmaken, maar aan de Nederlanders die alleen maar lopen te zeiken.

Peter
6 maanden geleden
Antwoord aan  Zeurenzat

Door weersomstandigheden worden treinen aan de buitenkant vuil.
Door *** reizigers die zich niet weten te gedragen worden treinen van binnen vuil!!
Peter

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Zeurenzat

een groot deel der aso’s is niet van Nederlands bloed

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

En het gro0tste deel van het nederlandse bloed is onrein, kleverig, zoutig enz. Stop met domme racistische uitspraken. Zondebokjager,

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Juist van kaasbloed dus niet liegen racist.
Jullie zijn de dronken lappen die pissen op de grond drinken en eten overal gooien en de hele tijd schreeuwen… buitenlandse Nederlanders die hebben een auto die gebruiken de trein niet meschien 5%…

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

anoniempjes, ga eens wat vaker met de trein. Meschien.

Louis Bohte
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

We zijn niet ‘racistisch’.

Annemiek
6 maanden geleden

Het wordt steeds lastiger te ontkennen dat NS een bedrijf in ernstig verval is. Het ergste is dat NS het zichzelf aandoet, niet eens meer de moeite neemt om het te verdekken en er niemand in de leiding zit die ook maar een clou heeft van hoe ze eruit moeten komen. De toko is totaal stuurloos.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Werk aan de winkel ZZP-ster!

Brabo
6 maanden geleden

Wouter Koolmees verklaarde in december nog dat het personeelstekort was opgelost uitgezonderd bij het technische personeel. Personeelstekort voor schoonmaken is dus gewoon bullshit. Goedkope smoesjes.

Tumtumtum
6 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Personeelstekort bij de NS ja. Die schoonmakers werken voor een ander bedrijf. Is wel degelijk een tekort in. Ook gad hij aan dat de machinisten nog niet helemaal was opgelost maar een schatting wanneer wel.

Dat er momenteel bijna voldoende in de training zit wil nier zeggen dat ze die treinen zelfstandig kunnen rijden. Hun opleiding duurt minstens 8 maanden.

Maaike
6 maanden geleden

Al veel eerder waren de treinen smerig en vooral de toiletten. Is het een idee om de reiziger korting te geven wanneer deze meehelpt met een schoonmaak?? Of mensen met een uitkering die in staat zijn om te werken aan het werk te zetten?

Maaike
6 maanden geleden

Al veel eerder waren de treinen smerig en vooral de toiletten. Is het een idee om de reiziger korting te geven wanneer deze meehelpt met een schoonmaak?? Of mensen met een uitkering die in staat zijn om te werken aan het werk te zetten?
Ik heb deze reactie niet eerder gegeven.

Privé
6 maanden geleden

NS heeft al jaren smerige treinen buiten/binnen (wordt hard aan gewerkt) merk er al jaren niks van.

Anoniem
6 maanden geleden

Ik zie meerdere mensen reageren met uiteenlopende “mogelijke” redenen, het is heel simpel, treinen moeten gereden worden, daar heb je personeel voor nodig met een machinistenopleiding, door de grote tekorten afgelopen tijd onder het rijdende personeel vielen er treinen uit in de dienstregeling, dat probleem is inmiddels opgelost, maar dat betekend niet dat er ook genoeg machinisten zijn om ritten van/naar de wasstraat te maken voor elke trein. Het antwoord is doodsimpel: omdat deachinistenopleiding nou eenmaal geen 2 weken duurt en maanden in beslag neemt duurt het nog wel even voordat het aantal machinisten weer op peil is. Tot dat het geval is zullen er vervuilde treinen rondrijden. Schoonmaakpersoneel betreft alleen de binnenkant van de treinen, dit wordt gedaan door Vebego, waar tevens ook een klein personeelstekort is (enkelt niet zo heel groot dat treinen van binnen voor langere tijd vuil blijven) ipv dagelijks worden treinen gemiddeld 2 keer per week grondig aangepakt.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Volgens Koolmees is er helemaal geen tekort aan machinisten meer.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wel al aan docenten Nederlands, gezien het schrijfsel van Ă©Ă©n der anoniemen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dries racist Molenaar

Bert Sitters
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Durft “Anoniem nummer zoveel” dit ook onder eigen naam roeptoeteren?

Hildebrand van Kuijeren
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hij zei in december dat met rijdend personeel dd goede kant op ging, maar dat nu vooral tekort aan technisch personeel en service en veiligheigheid veel impact had.

Otto
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je beweert dus dat Koolmees de kluit staat te belazeren?

Ab Normaal
6 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Eerder dat de NS de waarheid aanpast aan de situatie. Wat de oorzaak ook is er wordt totaal niet verteld wat er nu aan gedaan gaat worden. Kortom, dit is een actie van de NS waardoor ze bij klachten direct kunnen zeggen: “told you so”. De reiziger moet maar vieze treinen accepteren.

Dat de treinen aan de buitenzijde vies zijn is trouwens heel logisch, in deze periode worden treinen niet/minder gewassen omdat de waterleidingen afgesloten zijn tegen de vorst.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het gaat om rangeer-machinisten. Leuk voor herintredende snabbelmachinisten. Aanvullinkje op het pensioentje.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Snabbelmachinisten niet gewenst!
Ga geld uitgeven zolang je hebt le leven.
Kom op nul.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Snabbelmachinisten niet gewenst!
Ga geld uitgeven zolang je hebt te leven.
Kom op nul.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kinderen verwachten een erfenis. Vooral in sommige culteren moeten er tonnen zwart geleverd worden. Zo kunnen de collega’s met onogelijke baantjes toch in een huis van half miljoen wonen en in een auto rijden van vijf keer het bruto jaarsalaris.

P.M. van den Berghe
6 maanden geleden

Het probleem is dat men een publieksfunctie op commerciële basis wil uitvoeren met aanbestedingen en het tot het uiterste inzetten van het aanwezige interne en externe personeel. Je zit dan permanent aan de ondergrens van wat je werkelijk nodig hebt omdat rentabiliteit de voorkeur krijgt op de kwaliteit van de dienstverlening. Dat is niet alleen bij de NS een probleem maar bij vele (semi) overheids en publieke diensten en dat al vele jaren. De gang van zaken bij het COA en bij de IND is daarvan een nog veel schrijnender voorbeeld.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Volgens mij krijgen het COA en de IND juist een soort open cheque en hebben ze helemaal niet te maken met aanbestedingen. De problemen daar zijn van een heel andere aard.

Het probleem van NS is dat ze de kerntaak uit het oog verliezen, dat ze geen oog hebben voor de klant, dat er voortdurend foute keuzes worden gemaakt en dat ze niet de besluiten durven te nemen die noodzakelijk zijn. Het resultaat is een bedrijf dat steeds sneller in verval raakt.

Dus er is bij NS wel veel geld voor een compleet geflopte actie als Wintercity (nadat het een jaar geleden al een debacle was) in een maximaal mislukte poging om goede sier te maken. En ondertussen presteert NS het om basale zaken, als de schoonmaak niet op orde te hebben. De volgorde deugt gewoon niet. Eerst moet de basis goed zijn. Daarna pas is er ruimte voor iets extra’s.

En zo kabbelt de boel een beetje voort. NS is onderhands een nieuwe concessie toegeschoven. De overheid schuift ook nog wat geld toe en wellicht nog wat meer als dat nodig is. Nieuw materieel (ICNG) komt er wel of niet; er is geen haast. Basale zaken, zoals schoonmaak, versloffen. Er worden geen noodzakelijke discussies aangegaan over de toekomst van het rijdend personeel, zolang de vakbonden tevreden zijn. De belangen van de reiziger worden op een laag niveau gezet. Als het te heet onder de voeten wordt, is het allemaal overmacht of een andere externe factor. En op het hoofdkantoor mogen meisjes van het HBO allerlei zogenaamd belangwekkende projectjes uitvoeren, waar geen reiziger ooit bij gebaat is. En dan wordt het straks 2033 en dan mogen andere partijen meebieden naar de concessie hoofdrailnet en dan blijkt dat NS daar absoluut niet klaar voor is… Dat is de toekomst waar NS en de Nederlandse overheid voor kiezen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Geen gedonder. Met Geert gaat het sowieso naar de donder.

Geert
6 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Aanbesteding??? Het netwerk van NS is niet aanbesteed, dat is juist het grote probleem. NS nag er een totale puinhoop van maken zonder consequenties.

Ab Normaal
6 maanden geleden
Antwoord aan  Geert

Dat schrijft Annemiek toch ook? De rekening komt in 2032. Dus dan moeten ook de laatste verstokte reizigers de trein uit zijn.

Stefan
6 maanden geleden

Elke dag zitten er 2 tot 4 schoonmakers met afvalzakken in de trein van 16:11 van Arnhem naar Nijmegen. Ze maken niks schoon, ze zitten luidruchtig in de trein, maar die trein zelf schoonmaken doen ze niet.

Het is een mentaliteitsprobleem. En niet enkel aan 1 kant. Reizigers doen geen moeite om treinen van binnen schoon te houden, want ze krijgen niet wat ze vinden waarvoor ze betalen (slechte verbindingen, vieze treinen, te drukke treinen, weinig medewerkers die iets doen, etc). Tegelijkertijd verschuilen HCs zich in cabines, weg van de publieke functie die ze eigenlijk horen te vervulen. Schoonmakers modderen maar wat aan omdat ze nu zonder supervisie rondlopen in treinen, in plaats van onder toezicht van een leidinggevende op een station waar tijd is voor schoonmaak. Daarnaast vind de klant dat ze te veel betalen, medewerkers dat ze te weinig betaald krijgen, terwijl iedereen de directie alles ziet krijgen. Oftewel, bij niemand is er mentaliteit om zich in te zetten.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Stefan

Mensen met een auto maken ook niet na iedere rit hun auto schoon.

dennis
6 maanden geleden

De NS treinen hebben ontelbare kleine prullenbakjes. Ik denk dat deze beter allemaal dichtgezet kunnen worden en alleen nog grote prullenbakken op de stations gebruiken. In de metro zijn ook meestal geen prullenbakken. Voor de kleinere stations is er de Big Belly, een slimme prullenbak die een signaal doorgeeft als deze vol is.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  dennis

Een IC trein is geen metro, dus zullen er altijd prullenbakken aanwezig moeten zijn ook is het op de balkons. Wat wel helpt is statiegeld op verpakkingen, want die worden ingeleverd bij de juiste punten.

Joost2
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik weet niet of dat statiegeld op blik en kleine flesjes zo goed is voor het ov. Ik ben al meermaals meegemaakt dat een reiziger alle prullenbakken afgaat in de trein op zoek naar statiegeld.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Als je kiest voor centrale vuilnisbakken op balkons etc is de blikkenshopper snel klaar en bovendien is de zuinige hollander toch wel iemand, die de blikken etc terug brengt. En de NS levert hier wel een bijdrage aan door statiegeld automaten op het station te installeren.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

dan maakt hij de bakken toch leger en zichzelf een euro rijker. Wat is het probleem.

Ik stond op een snelwegparkeerplaats, met koffie. Er kwam een autootje aanrijden en er stapt een Midden-Amerika type uit dat prompt de vuilnisbakken begint at te struinen. Met een grote tas en een grijpertje en zaklampje. Schijnbaar loont het om met een auto heen en terug te rijden. Of het is een auto van zaak of van iemand anders. Ondertussen fluitspelend en CDs verkopend.

Joost2
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Het probleem is dat als je rustig op je laptop aan het werk bent in de trein er plotseling iemand op 10 centimeter afstand over je heen komt buigen om in de prullenbak te graaien, zonder ook maar iets te vragen.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

inderdaad dat gebeurt.
Maar zouden de gebruikers niet zelf het produkt met statiegeld bij zich moeten houden? En dan afgeven op de terug-statiegeld punten?
Ik stel voor boete op het dumpen van verpakking, ook die met statiegeld.
Boete van 60 E.
Een taak voor de BOA/s, service en veiligheid, conducteurs, perronpersoneel.

Joost2
6 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Lol en hoe ga je dat vormgeven dusdanig dat er een reële pakkans is?

Baardstaart
6 maanden geleden

Moet de mate van beschikbare OV niet afgestemd worden op het beschikbare personeel? Dan zou je het OV en deeltaxi systemen beschikbaar zijn voor de mensen zonder andere vervoersmogelijkheden, terwijl de rest met eigen vervoer (de eigen auto) gaat? Het is duidelijk dat OV op deze grootschaligheid niet meer gaat en zal er dus naar ander oplossingen, dus meer eigen auto en meer telewerken, gezocht moeten worden. Dit zal dus door de politiek opgenomen moeten worden, want vervoerders zullen altijd proberen om de gaten in de dienstregeling te vullen wat dikwijls niet erg goed lukt wat leidt tot kwaliteitsverlies en falen van dienstverlening.

Anoniem
6 maanden geleden

Het probleem zit hem bij het management. Alles moet zo goedkoop mogelijk, zowel het personeel alsmede het trein materieel. De NS geeft duizenden euro’s uit aan YouTube kanalen en presentators met eigen tv studio’s voor NS Weekly, maar kan niet eens een fatsoenlijk operationeel schoonmaak bedrijf faciliteren.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

NS is topzwaar en het NS personeel wordt doorgaans redelijk goed betaald. De bezem door de zware kantoorlagen heen halen zou het bedrijf efficienter maken. Het is overigens wel algemeen bekend dat in de schoonmaak mensen zwaar onderbetaald worden. Zoek daar de problemen met het personeelstekort bij de schoonmaaksector. Technici een andere bron van personeelstekorten zijn schaars en daar zal men veel voor moeten neertellen.
Noch de overheid noch de reiziger willen dit betalen en zeker omdat het OV in Nederland het duurste is in de EU en veel mensen de trein voor de auto hebben ingeruild. Ik denk dat OV op een redelijk betaalbare manier te fiksen is en het OV zich echt moet gaan richten op de niet keuze reiziger (aanpak van vervoersarmoede en dit zal veel meer vraaggestuurd zijn flex/regiotaxi maar dan wel op een goede manier) en accepteren dat we een vroem vroem samenleving worden. Jammer, maar ik heb het ook liever anders gezien, maar we moeten wel in de realiteit leven ipv in een of andere fantasie.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vroem vroem 3 graad plus doelstelling missen op weg naar de 5 graden.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Duizenden Euro’s is niet genoeg voor een schoonmaakopdracht.

Anoniem
6 maanden geleden

Asielzoekers aan het schoonmaakwerk zetten.

Anoniem
6 maanden geleden

Asielzoekers aan het schoonmaakwerk zetten.

Louis Bohte
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Terug naar die ‘goeie oude tijd’, toen slavernij nog ‘normaal’ was.

Arjan Krabbenbos
6 maanden geleden

Personeelsgebrek kunnen ze ook met gedetacheerden of met vrijwilligers oplossen. Dan zien de treinen er weer fris, schoon en als nieuw uit! Dat werkt dan van twee kanten: Tijdelijke krachten kunnen dan misschien na succes ook in vaste dienst gesteld worden! Vieze treinen zijn ook niet bepaald een visitekaartje voor de reizigers en het huidige personeel dat er dagelijks mee werkt! Ik hoop ook dat die lelijke graffiti uit de toiletten verdwijnt en dat alle treinen wel volle watertanks hebben met voldoende zeep om je handen te kunnen reinigen na toiletbezoek! Ook WC papier mag wel meer aanwezig zijn, dat wil ook geregeld ontbreken. Niet alleen voor de mannen, ook voor onze vrouwen is dit een nodig item! Hopelijk gaan de treinen straks in dit nieuwe jaar weer tip top van buiten en binnen over het Nederlandse spoor denderen. Het valt op dat bij de rijdende boten de VIRM treinstellen er viezer uit zien dan het overige materieel. Zijn die soms moeilijker te reinigen dan het enkeldeks materieel? Hopelijk wordt het vanaf dit jaar 2024 beter dan rijden en lijken onze treinen weer op stralende zonnetjes! NS good Luck met de komende verbeteringen en hopelijk komt er snel een einde aan het personeelstekort!

Mike
6 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Telkens als ik weer terug ben in Nederland en op een groot station beland, ben ik verbaasd hoe uitgewoond dit land is. Roltrappen, liften, info borden etc. het is vaak kapot gesloopt of een combinatie van beide.
Bovenal het is vooral smerig.
Overvolle vuilnisbakken van een te klein formaat of exemplaren die blijkbaar te complex zijn om te openen dat het vuil er maar naast gemikt wordt. Als het daar al beland. Het is een losgeslagen bende met name in het westen. We zijn een vies, respectloos en luidruchtig volk op de goeie uitgezonderd.

Bovenstaande wordt ook gevoed. Om een vanaf een middelmatig tot groot station door te komen, moet je je eigen een weg banen langs de vele vreetschuren. Niet zelden heb ik de mayonaise en restanten hamburgers, vloeistoffen, substanties van oosterse komaf en andere warme, stinken restanten aangetroffen op stoelen, tafeltje en op de vloer in de trein. Op zondagochtend zit het bier nog tegen de ramen aan de binnenzijde.
Wij zijn als land onhandig om enige discipline in deze richting er vanaf de jeugd en voor de nieuwkomers er in te stampen. Dit heeft een andere zienswijze nodig.
Als eerste: ruim het merendeel van de vreetschuren op of verhoog de prijs dusdanig dat het elitair wordt om er wat te halen. De vrijgekomen ruimte kan je verhuren als OV woningen voor als de trein niet rijd of om de woningnood wat te verlichten.
Blijft over de strontluiers, kranten, koffiebekers en wat restafval. Het wordt zo al wat beheersbaar.

Ik vraag me af wie er nu vrijwillig schoonmaak werk voor een bedrijf gaat verrichten zoals de heer Krabbenbos stelt. Ik denk dat niemand zich meld. Dat moet aangestuurd worden.
Je kan bewuste uitkeringtrekkers mobiliseren en met enige dwang aan het werk zetten. Ook vluchtelingen, gedetineerde etc. zijn prima in te zetten. Voor alle groepen geld: om kennis te laten maken dat het leven hier niet voor klaplopers bedoeld is. Bovendien krijgen ze hun zakcentje voor hun biertje, sigaretje en het huisdiertje.
De handjes laten wapperen en de beentjes strekken voor de arbeid daar is niets mis mee. Het is ook prima voor de geest en teambuilding.
Bij geschiktheid: een baantje en vrij OV vervoer. Het begin van de C.V. is er.

David Nijenhuis
6 maanden geleden

Het personeelstekort komt omdat mensen zich ziek melden als er helemaal niks aan de hand is, bijv. alleen hun neus verstopt zit, of een kater van de vorige avond hebben, of als hun vriend(in) het de vorige avond uitgemaakt heeft. Ik zou zeggen: stuur een arts en als ze helemaal niet ziek zijn gewoon asn de slag en de kosten van het laten komen in mindering op het eerstvolgende salaris brengen. Moet je dan zien hoe snel mensen dan ineens gewoon kunnen werken!

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

@David
Ik zou zeggen neem de rijken, die niet werken, poetsen, aan de lopende band staan, in de bouw enz. maar wat rondlummelen, restaurants, musea etc. bezoeken 98% van hun vermogen af en zie dan of zij (hard) kunnen, presteren. Die luiaards tijdens schooltijd, met gouden lepeltje diploma gekregen (7 vinkjes) zonder eens gestudeerd te hebben, kruiwagens, prijs koopwoningen opdrijven jet geld ouders ( fiscaal aantrekkelijk e.d.).
Ben benieuwd of ze werken kunnen als ze beloont worden foor hun prestaties, dag in dag uit.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ja, nederlanders krijgen de diploma’s cadeau en buitenlanders worden dwars gezeten en zitten in het tweede jaar al aan de drugs en spijbelen zich suf tot het einde leerplicht. Op naar een optreden in Opsporing verzocht.

Bert Sitters
6 maanden geleden

Verplichte werkverschaffing inzetten voor anoniemen: treinen schoonmaken

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

ik ruim mijn eigen vuil op, neem het mee doe het in de bak bij de deuren of neem het mee naar buiten om het in een vuilnisbak te deponeren.
ik wijs anderen erop als zij de schoenen op de zitplaatsen doen, vuil maken, achterlaten.
ik doe niet/verschuil me niet anoniem in de trein.
Zouden meer mensen moeten doen.

A.J. Polderdijk
6 maanden geleden

Mooi klusje voor strafwerkers. Neem eens contact op met de reclassering. Zij regelen ism justitie de taakstraffen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  A.J. Polderdijk

Ik dat er daar niet genoeg van zijn. voorts worden die veelal belast met iets sociaalvormends. Vuil van anderen opruimen valt daar niet onder.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

daar ontbreekt het woord: ‘geloof’

Dries Molenaar
6 maanden geleden

Duidelijk dat de reactievoorziening verkankerd wordt door een stel anonieme malloten en trollen. Duidelijk dat de website eigenaar snel wat moet verzinnen.

Bert Sitters
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Gewoon stoppen met de mogelijkheid om “anoniem” te reageren.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@bert
je bericht gaat naar oud-vuil.

Bert Sitters
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

kunnen de anoniemen niet bij het grof vuil

Henk Angenent
6 maanden geleden

Personeelstekort? Je hoeft toch geen drs. of lid van D66 te zijn om treinen schoon te maken?

Bert Sitters
6 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Strafcorvee voor vervuilers.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

het probleem is dat er teveel praters zijn, drs en dr, en te weinig doeners.

Max
6 maanden geleden

NS-treinen zijn altijd vies geweest, maar de laatste paar maanden zijn ze echt smerig. Alles plakt, overal viezigheid. Het huidige door aanbesteding geselecteerde bedrijf is overduidelijk ongeschikt.